Med lørdagens kvalifikation blev der taget vi hul på en sæsonafslutning, som utvivlsomt vil gå over i historien. Hele 3 kørere kan vinde, hvoraf hjertevennerne fra McLaren, Fernando Alonso og Lewis Hamilton, står stærkest. Kun 4 points skiller dem.
Ferraris Kimi Räikkönen ligger som nr. 3 inden weekendens drama, og kun 7 point skiller finnen fra mesterskabet. Og belært af dramaet i Kina ved alle tre kørere, at intet er afgjort før det ternede flag falder.
Under lørdagens frie træning viste Felipe Massa i Ferrari (nr. 4 i mesterskabet) fin form og var hurtigst, dog kun 0.132 sek. hurtigere end Hamilton.
Følg herunder vores dækning af den neglebidende kvalifikationen til Brasiliens Grand Prix, som den udspandt sig LIVE.
Q1
Vejret er tørt og varmt med 32 gr. og hele 60 graders asfalttemperatur.
Spyker sender første bil på banen med japaneren Sakon Yamamoto ved roret, og kort efter følger teamkammeraten Adrian Sutil. Sidstnævnte er hurtigst i tiden 1:15.217.
Lewis Hamilton på Interlagos banen.
Ralf schumacher kommer på banen i sin sidste kvalifikation for Toyota. Tyskerens fremtid i Formel 1 er stadig ikke afklaret, så mon ikke han vil forsøge at gøre en god figur. Kort efter kører tyskeren i 1:14.526 men den bliver hurtigt slået af Kovalainen i Renault. Til sammenligning var Massas tid under træningen 1:11.810.
Sutil kører af banen.
Hamilton kommer ud og sætter omgående hurtigste tid, 1:13.033. De to Red Bull kørere kommer ud og Mark Webber kører i næsthurtigste tid, 1:13.083. Kort efter sætter Räikkönen hurtigste tid med 1:13.303 men den bliver kort efter distanceret af Massa med 1:12.303. Færdigt arbejde for brasilianeren i Q1.
I knock-out zonen, altså pladserne under nr. 16, finder vi Button, Schumacher, Davidson, Nakajima, Sutil og Yamamoto.
Med kun 1 minut tilbage er det stadig ikke lykkedes nogen af ovennævnte kørere at krybe over stregen til det forjættede land. Lige før lukketid lykkedes det dog Schumacher at køre ind som nr. 13, og Button når lige ind som nr. 16 og er dermed videre i Q2.
Skuffende for Renault er det, at Heikki Kovalainen ikke kom i Q2, da han sluttede lige efter Button.
Ude er Kovalainen, Sato, Nakajima, Davidson, Sutil og Yamamoto.
Foran finder vi (i rækkefølge): Alonso, Hamilton, Fisichella, Massa og Räikkönen, Button, Barrichello, Heidfeld, Kubica, Schumacher, Trulli, Coulthard, Webber, Rosberg, Liuzzi og Vettel.
Q2
Med 11 minutter tilbage af Q2 kører Ralf Schumacher, måske kommende DTM-kører, ud af pitten som første mand i sin Toyota. Derefter kommer teamkammeraten Jarno Trulli ud fulgt af Sebastian Vettel i Toro Rosso. Det italienske team har gjort store fremskridt.
Med 7 minutter tilbage er BMW Sauber og Honda stadig ikke på banen men foran ligger Räikkönen i spidsen fulgt af Hamilton og Massa. Kort efter kommer BMW på banen og de er nu eneste biler i aktivitet.
Kubica kører nu som 5. hurtigste og Räikkönen holder skansen foran i tiden 1:12.261 foran Hamilton, Massa og Alonso.
Mark Webber i Red Bull havde en flot kvalifikation med sin 5. plads.
Bagude kæmper Barrichello, Rosberg Coulthard, Button, Schumacher og Vettel med det yderste af neglerødderne for at komme blandt de 10 bedste.
Tiden er nu gået og Barrichello, Fisichella, Vettel, Liuzzi, Schumacher og Button er ude. Interessant er det, at Heidfeld kun med nød og næppe kom ind på 10. pladsen. Har BMW problemer?
Derimod endnu engang gode takter hos Red Bull, som har Webber liggende som nr. 6 og Coulthard som nr. 9.
Q3
Sandhedens time! Spændingen stiger tydeligvis både i McLarens og Ferraris garager. Ude i pitlanen holder, som vanligt, Hamilton forrest foran Alonso. Bag dem de to Ferrari-kørere.
I første omgang handler det om at brænde afgiftfri benzin af, så vægten kommer ned og de bedste tider dermed kan sættes i de sidste faser af kvalifikationen.
Hamilton kører ud på de super bløde dæk og kører i tiden 1:14.377 med Kubica lige efter, derefter Massa og Heidfeld.
10 minutter tilbage og Hamilton er stadig hurtigst med Rosberg 2/100 sekund efter. Ingen har endnu været i pit.
Hamilton, Alonso og Räikkönen kører som trillinger lige efter hinanden, men nu begynder kørerne efterhånden at droppe ind til dækskift. For de to Ferrariers vedkommende på superbløde dæk. Kort efter kører McLaren-bilerne ind til dækskift.
5 minutter tilbage og Raïkkönen er hurtigst i tiden 1:12.539, men finnen distanceres af Massa i tiden 1:12.128.
Webber ligger fint som nr. 3 fulgt af Kubica, Heidfeld, og Rosberg. Hamilton kører ind som 2. hurtigst i tiden 1:12.410.
Hamilton og Alonso kører i pit med kun 1,5 minut tilbage.
Räikkönen kører på de yderste nagler, men Massa er stadig hurtigst.
Tiden er gået og Massa stod distancen overfor sin teamkammerat, men hvad med Hamilton. Briten æder sig ind og er nu hurtigst på 2. sektor. Alligevel når han ikke op og Massa strækker jublende armene i vejret i cockpittet. Fantastisk for køreren på sin hjemmebane, hvor tilskuerne går helt i ekstase.
Startrækkefølgen til morgendagens gyser bliver følgende: Massa, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Webber, Heidfeld, Kubica, Trulli, Coulthard og Rosberg.
Kimi Räikkönen skal foran Hamilton i første sving i morgen, hvis han skal bevare titelchancerne.
Skal man hæfte sig ved enkeltpræstationer, falder blikket omgående på Mark Webber. Australieren har flere gange vist sin specielle flair for kvalifikation og en 5. startposition for Red Bull er imponerende, når man tænker på, at Heidfeld og Kubica ligger bagved i BMW.
Foran er det tankevækkende, at Alonso i McLaren kun opnåede en 4. startposition, endda næsten et halvt sekund langsommere end den førende Massa i Ferrari.
Helt foran har Räikkönen store udfordringer. Finnen bliver nødt til at skære ind foran Hamilton i første sving, hvis titelchancerne skal leve videre.
Massa har tradition for at holde sin første position igennem hele løbet, men kommer teamkammeraten foran Hamilton, bliver det interessant at se, hvad Ferraris strateger vil gøre med en finsk mesterskabaspirant på 2. pladsen.
Svarene får vi først i morgen.
Følg løbet her på BMF1 fra kl. 18.00, hvor en sindsoprivende sæsonafslutning rulles frem for alles øjne.
Se lørdagens samlede kvalifikationsresultat
her.