Et meget vigtigt og ganske centralt videoklip på 20 sekunders varighed, der er blevet en meget vigtig brik i undersøgelsen mod Lewis Hamilton, er blevet trukket tilbage af Formula One Management. Årsagen er ifølge F1-live.com, at FOM har copyright på klippet og at det ikke var meningen det skulle vises.
Sagen er bare, at det er en japansk tilskuer der har optaget klippet. Men alligevel har YouTube trukket videoen tilbage, efter henvendelse fra FOM.
Formula One Management både kan og vil kræve ejerskab af alle officielle Formel 1 udsendelser, både still-billeder og live-optagelser, men ifølge international lov, tilhører netop de private optagelser ejeren af kameraet, medmindre en anden aftale er indgået.
McLaren´s førende i mesterskabet, er kommet i modvind
Det vil altså sige, at den stakkels japanske tilskuer, altså er den retmæssige ejer til klippet, men FOM har alligevel bedt YouTube om at trække klippet tilbage, fordi de mener, at klippet tilhører dem.
En kopi blev lavet umiddelbart før det blev uploadet på YouTube, og kan naturligvis ses nederst på denne side.
I klippet ser man Hamilton følge safetycar´en og idet han kører ind i et højre-venstre-sving, sætter han farten meget ned. Dette får Sebastian Vettel til at ramme MArk Webber bagfra, og begge udgår.
Løbsstewards er i øjeblikket ved at undersøge hele episoden og vil tage kontakt til den unge englænder vedrørende sagen. Først derefter vil en egentlig afgørelse blive offentliggjort.
Nu kører du ordentligt!
The Daily Telegraph har spekuleret lidt i, hvilken type straf der kunne gives til Hamilton. De mener, at en straf på ti placeringer i forhold til den placering han opnår i kvalifikationen, vil være tilpas. Dette vil gøre det pludselig meget svært for Hamilton at vinde mesterskabet i sit første år, da han så kun vil være to point foran Fernando Alonso.
Der er bred enighed om blandt flere kørere, at Hamilton´s kørsel var underlig og ikke gav nogen mening. Jenson Button kommer med denne udtalelse:
Lewis Hamilton på Monza 2007. Copyright Jakob Schmidt
"Da jeg var bag ham, føltes det meget usamenhængende. Jeg ved slet ikke hvad han lavede. Han kom gennem den sidste sektion og blev ved med at sætte farten ned. Han vidste at safetycar ikke var på vej ind, og han blev ved med at bremse hårdt i den sidste sektor, så alle bag ham blev presset sammen. Så skød han afsted og bremsede igen."
Med to løb tilbage, er der meget på spil for Lewis Hamilton. Lige nu er han 12 point foran Fernando Alonso. Hvis han eksempelvis får en fjerdeplads i søndagens Grand Prix i Kina, og Alonso vinder, er Hamilton´s total på 112, mens Alonso vil have 105. men som sagt, kun et tænkt eksempel.
Se klippet
her
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
P. |
Grid |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Stop |
Point |
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)