Der har i et stykke tid været snak om, at Prodrive ville blive McLaren teamets B team. Det er nu kommet et godt stykke nærmere sandheden. McLaren og Prodrive er enige om betingelserne for et samarbejde i 2008, men FIA er foreløbig stopklodsen.
Hovedtemaet i starten af dette års mesterskab var lovligheden af Super Aguris SA07 chassis og Scuderia Toro Rossos STR2 chassis. To biler som mindede for meget om Hondas RA106 og RB3 chassiserne. Begge biler er dog blevet godkendt til at deltage i årets mesterskab.
McLaren og Prodrive er nu engie om, at betingelserne for at Prodrive kører med McLaren og Mercedes i 2008
I 2008 skulle kundebiler være tilladt, hvilket betyder at hvis man bare betaler penge nok og et team er interesseret, så kan man gå ud og købe en komplet pakke. Som for eksempel en komplet McLaren-Mercedes og så betragte den som ens egen. Det sparer en masse millioner på udviklingsomkostninger, som så kan bruges andre steder.
Det giver muligheden for at mindre teams kan blive mere konkurrencedygtige og selv om det fjerner noget af grundideen bag Formel 1, hvor alle teams skal designe deres egne chassiser, så er der som sagt også en del plusser ved denne ide.
Endnu mangler det endelige reglement for 2008 dog at blive færdiggjort, hvilket er grunden til, at vi ikke har hørt mere fra Prodrive i år. Forsinkelsen skyldes den retssag som Spyker har anlagt mod Super Aguri og Scuderia Toro Rosso omkring fordeling af præmiepenge efter sæsonen.
Det handler om mange millioner dollars, og handler om hvorvidt man kan kalde Super Aguri og Scuderia Toro Rosso for konstruktører, når grundideen bag bilen ikke er deres egen. Derfor mangler den endelige bekræftelse på McLaren og Prodrive samarbejdet endnu.
Ron Dennis siger
”Hvis der er en mulighed for 2008, så er der en kommerciel kontrakt mellem de involverede firmaer, og det handler kun om det bliver go eller no-go.”
2008 bliver dog et læreår for Prodrive uanset hvad. Prodrive er i tidspres for at få opbygget en ordentlig organisation med så kort tid tilbage.
”De har lidt mere tid, nu hvor de har klarhed, og det er hvad vi har givet dem, så vi kan gå til sidste fase i aftalen, der dog mangler den endelige godkende fra vores firmas (McLarens) respektive aktionærer.”
Det er blandt andet spørgsmål om lovligheden af denne Super Aguri, der har gjort Prodrives offentliggørelse forsinket
Hvis Prodrive ikke får lov til at køre med McLaren-Mercedes pakken til næste år, så vil Prodrive ikke deltage i mesterskabet. Men det giver også implikationer for Scuderia Toro Rosso, der igen i 2008 forventes at køre med et chassis grundlæggende designet af Red Bull Technologies og af Geoff Willis/Adrian Newey makkerparret.
Så længe 2008 reglementet er ikke færdigskrevet, så længe er der en vis tvivl omkring flere teams i 2008