I 2005 valgte Michelin at trække alle deres biler ud af det amerikanske Formel 1 Grand Prix på Indianapolis Motor Speedway. Til dagens løb på Barcelona banen i den tyske standardvognsserie valgte Audi at trække alle deres biler ud af løbet med under 10 omgange tilbage.
Før løbet startede klokken 14 var der tre mesterskabskandidater. Mathias Ekström (Audi) med 44 point, holdkammeraten Martin Tomczyk med 40 point og den fransk/canadiske kører Bruno Spengler med 34 point. Martin Tomczyk startede fra pole position med Mika Hakkinen på plads to i hans Mercedes.
Løbet var under en halv omgang gammel, da Tom Kristensen spandt rundt på bagsiden af banen i sin Audi. Det lignede en situation, der mindede om åbningsløbet på Hockenheim i april, hvor Tom blev alvorligt skadet. Der skete dog ikke mere end, at Tom Kristensen kom videre fra sidste plads.
På omgang 6 begynder løjerne. Mika Hakkinen udbremser sig selv i et angreb på Martin Tomczyk på vej mod det første 180 graderssving. Resultatet er, at de to kørere støder sammen. Martin Tomczyk kunne køre videre lettere beskadiget, mens Mika Hakkinen fik smadret sin bil så meget, at han måtte udgå.
Mika Hakkinen foran Martin Tomczyk (billedet er dog fra lørdagens kvalifikation)
Mathias Ekström bliver senere under en overhaling af Mercedes kører Daniel la Rosa ramt af Mercedes raceren. Mathias Ekström ender i gruset, og må skubbes tilbage på banen. Daniel la Rosa kommer videre, men udgår senere. Mathias Ekström kører i pit med det samme. På vej forbi Mercedes pitten, hvor Norbert Haug sidder klapper Mathias vredt i hænderne. Hans chance for at vinde mesterskabet er nu kraftigt reduceret.
Men det bliver værre endnu. Alt for mange hårde nærkampe i løbet mellem Audi og Mercedes sender også Martin Tomczyk ud af løbet. Dermed er nummer to i mesterskabet ude. Ude på banen går det dog rimelig fredeligt for Bruno Spengler, der fører store dele af løbet, men dog ikke ender med at vinde det.
Da Bruno Spengler rammer Mike Rockenfeller i kampen om plads fire bliver det for meget for Audi. Det havde ligget i luften, at Audi nok ville protestere Mercedes kørernes hårde kørsel efter løbet, men der blev det for meget for Dr. Wolfgang Ullrich og resten af Audi ledelsen.
Bruno Spengler (Mercedes) på Barcelona banen
I ren protest trækker de alle resterende biler ud af løbet. Publikum kvitterer med en pibekoncert, mens tv-folkene fra den tyske tv-station ARD bruger meget tid på at følge Dr. Wolfgang Ullrich på vej mod Mercedes og siden deres lille snak foran tv-kameraerne. Desværre mangler lyden, men man er ikke i tvivl om, at det ikke er to personer, der er på julegaver med hinanden, der snakker.
Tom kristensens løb var ikke noget værd at skrive om. Hele hans weekend har mere været en also-ran end en udfordrer til løbssejren.
Tilbage til løbet. De sidste få omgange er ren Mercedes opvisning. Vinderen bliver Jamie Green, der endelig fik den sejr, som vi havde forventet de sidste to år. Bruno Spengler slutter to’er på podiet foran årets komet Euro F3 mesteren Paul di Resta. Dermed skal vinderen af årets DTM serie findes på Hockenheim, som er banen, hvor sæsonen altid starter og slutter på.
Der er dog ikke nogen tvivl om, at der efter dette løb vil være gang i det politiske spil bag kulisserne, men har man set løbet, så kunne man godt mærke gennem tv-skærmen, at fair play ikke står øverst på listen. Kørernes opførsel var rent ud sagt grimt på banen, og dette løb kan være det, der får Audi til at overveje deres involvering i serien på ny.
Jamie Green fik endelig sin første sejr i DTM
Har du ikke set løbet, så viser TV2 Sport løbet forskudt i aften.