• Forside

Live rapport fra Tyrkiet

Massa på pole, Hamilton toer, Räikkönen nummer 3 og Alonso 4. Der er lagt i kakkelovnen til et uhyre spændende løb på Istanbul Park. Følg med i vores live dækning, hvor vi skal se hvem der kommer først over stregen i dette løb.

Af: (@bmf1.dk) d. 26/8 2007 klokken 13:08

Det er kun tredje gang vi besøger Istanbul og Tyrkiet´s Grand Prix, men banen der er blevet sammenlignet med den klassiske Spa-Franchorchamps i Begien, er på kort tid blevet en klassiker selv.

Det er især det lidt lumske første sving, som kan være med til at sætte tempoet fra start. Kommer man uskadt herfra, noget der ikke lykkedes for alle sidste år, da blandt andet Fisichella spandt rundt og Scott Speed blokerede sine bremser. Det afstedkom en kædereaktion, der sendte hele fire kørere i pit før tid.

Nick Heidfeld BMW Sauber F1.06 i Tyrkiet 2006

Det mest interessante sving, og det der for alvor kendetegner banen, er nu sving 8. Rent faktisk er det fire sving, der er sammensat på så genial måde af Herman Tilke, at man lige netop kan tage det flat-out. Man rammer det med 290 i timen, men kommer man for hurtigt ind i svinget, må man ned på 230 for at tage apex så godt som muligt. Derefter lynhurtigt op på 250-260, for at få en god og hurtig udgang.

Vi taler ikke om spionsager i dag. Det handler om at få taget hul på den sidste tredjedel af sæsonen, som i år er fantastisk spændende. Her på banen starter Massa i pole, sin anden på banen og da han vandt sidste år, vil han gøre alt for at gentage kunststykket i dag.

Lewis Hamilton starter fra anden startplacering, men er i det 'beskidte' spor, og en hurtig og sikker start fra ham, er altafgørende.

Heikki Kovalainen, Renault. Fredagens frie træning i Tyrkiet 2007

Bag Massa sidder Räikkönen, vinder af det første løb her i 2005. Selvom det er en tredje bedste start placering, så ser det umiddelbart bedre ud for finnen, da han har et rent spor og kan hurtigt lukke hullet op til Massa og smække døren i for Hamilton. Samme Hamilton har til gengæld sin teamkollega Alonso bag sig og han vil gøre alt for at vise, hvem der er førstekører hos McLaren.

Helt bagerst finder vi begge Honda-kørerne. Først fik Button problemer med motoren og den måtte skiftes. Dermed blev han forvist til sidstepladsen, kvalificerede sig som 15, mens Barrichello også måtte skifte motor, så han starter som 21.

Niki Lauda udtaler til tysk tv, at Alonso skal holde op med at beklage sig, holde kæft og se at koncentrere sig om at køre hurtigere.

En hurtig vejr-opdatering viser, at det bliver en særdeles varm dag for kørerne. En lufttemperatur på 35 og banen er hele 52 grader.

13.55
Bilerne er klar til opvarmingsomgangen.

Alle gør sig klar og omdrejningerne er helt i top inden starten går.
1
Lamperne slukkes og Massa trækker fra som forventet. Hamilton forsøger, men Räikkönen er oppe som toer og lukker døren. Alonso misser fuldstændig starten og nede i første sving, bliver han taget af begge BMW-kørerne.

Coulthard fik en rigtig god start og ligger allerede som nier, efter en start som nummer 13. Webber lige efter sin kollega. Barrichello fik også en fornuftig start, alt taget i betragtning og ligger nu 16.

Der er allerede to sekunder fra Massa til Hamilton, og indikerer enten at denne bane passer Ferrari rigtig godt, eller også er han meget let i benzin.

3-4
Efter lidt slowmotion billeder, kan man se at Trulli får en ok start, men bliver ramt bagfra af Giancarlo Fisichella og spinner rundt og dermed er han bagerst.

Massa, Räikkönen, Hamilton, Kubica, Heidfeld, Alonso, Kovalainen og Rosberg på de 8 første pladser.

Der er allerede blevet god afstand mellem de fire førende biler. Et sekund, godt og vel, skiller hver bil.'

6
De to Ferrari-kørere, ligger tæt og kan trække fra Hamilton. Der er 1½ sekund ned til englænderen. Kimi ligger som forventet i spejlene på Massa og ligner en der bare venter på at overhale. En gentagelse af Frankrig?

8
Alonso haler gevaldigt ind på Heidfeld foran og inden et par omgange, kan vi nok forvente et angreb fra den lille spanier. Til gengæld mister han over et halvt sekund per omgang til Massa. Det kan blive i pitten at dette løb skal afgøres.

10
Trulli arbejder sig op gennem feltet, mens Webber har problemer. Først en tur i rabatten og nu er han i pit. Det ser ud til at være slut for australske Mark Webber i dag.

Hamilton holder nogenlunde fast i de to forankørende, med to sekunder op til Kimi, mens de tre samlet set trækker fra Kubica og Heidfeld.

Alonso er nu 0,6 sekund efter Heidfeld. Ned ad langsiden er det tydeligt, at Alonso har farten. Haler ind på Heidfeld. Op i chikanen og ud på start/mål-siden og er nu endnu tættere på tyskeren.

11-12
BMW gør sig klar til at få Kubica i pit. Han er på hårde dæk og skifter nok til bløde. Kubica i pit. der bliver skiftet dæk, men han bliver på den hårde compound.

Kortvarig fight mellem Trulli og Barrichello, men trulli misser lige og smider bagenden en smule i chikanen før start/mål.

Alonso er ikke helt så tæt på Heidfeld som han gerne vil være. mister lidt i svingene.

Massa fører stadig og kører bare. Räikkönen toer, Hamilton 3, Heidfeld 4 og Alonso 5 efter Kubica´s pit.

13-14
Ikke det store at skrive hjem om. Stillingen er uændret. Seks sekunder mellem Hamilton til Heidfeld. Kimi kører stærkt nu. hentede 2/10-dele på en enkelt sektor og er lige i hælene på brasilianeren.

15-18
Heidfeld bliver ude og fortsætter med at holde Alonso bag sig. Spørgsmålet er, hvornår han skal i pit, for han kører på samme dæk som Kubica.

Button kører forbi Barrichello nede i rækkerne. Heidfeld i pit på 16. omgang, Alonso er nu 4. Heidfeld beholder de hårde dæk på. Rosberg og Coulthard også inde.

Räikkönen inde i pit. Der bliver skiftet fra hårde til bløde dæk. Alonso inde. Får hårde på. Alonso når lige ud foran Heidfeld og har altså erobret en placering.

19-20
Massa i pit og bliver på bløde dæk og beholder førstepladsen. Nej, Massa kommer lige ud efter Kovalainen, og Massa er toer og Kovalainen kæmper for at bevare sin placering. Kimi er et sekund efter Massa, men har varmere dæk.

Hamilton ind og fortsætter på den hårde compound.

21-22
Kovalainen fører nu det Tyrkiske Grand Prix. Dog mangler han et pit-stop, men alligevel! Kovalainen måtte ind i pit og mistede altså førstepladsen. Men et stærkt løb af finnen.

Button og Coulthard kæmper om 12. pladsen og det var meget tæt på at gå galt. Massa fører nu løbet med 2½ sekund ned til Räikkönen. hamilton er lige i hælene på den flyvende finne.

23-24
På 23. omgang er Alonso en smule hurtigere end Hamilton, men han har desværre massive 14 sekunder op til sin engelske kollega i den anden McLaren.

Sutil fik lidt problemer i pitten og var ved at gå i stå, men blev skubbet i gang igen og er ude på banen.

Vi nærmer os snart halvvejs af løbet og med den intense hede og en banetemperatur på over 55 grader, er det nu det bliver ekstra hårdt. Kørerne skal koncentrere sig ekstra meget, samtidig med at de bliver udsat for stor varme og enormt væsketab.

Davidson kører rigtig flot i dag og ligger 12. Flot arbejde fra den engelske Super Aguri-kører.

Coulthard på 11. pladsen er tæt forfulgt af Ralf Schumacher.

25-26
Davidson endelig i pit og kører nok løbet færdigt på et enketl stop. Kan blive spændende at se, hvor godt de to kørere, Davidson og Sato, kan klare sig i de ekstreme varmegrader i dag.

27-30
Massa får lidt luft, på flere måder. Han er to sekunder foran Kimi, men samtidig går hans luftindtag på hjelmen løs og han må smide det på banen, for at undgå det sidder og flagrer.

Kovalainen har en god dag med en 6. plads og tre sekunder op til Heidfeld. I radioen får han at vide, at han skal presse, og omet par omgange kan vi måske se et angreb fra den finske kører.

Umiddelbart ser det ud til, at Alonso ikke vil kunne gøre meget ved situationen oppe foran. Han mangler simpelthen farten i dag.

Schumacher og Coulthard fortsætter deres fight, men det er som om Coulthard trækker fra på de lange stræk, mens Schumacher henter en smule i svingene.

31-32
Noget kunne tyde på at vi snart ser Kubica i pit igen. Alonso er tre tiende-dele hurtigere end Hamilton, men med over 14 sekunder mellem de to, er der ikke meget at gøre.

Räikkönen henter lidt ind på Massa over de sidste tre omgange, og holder cirka to sekunder efter.

33-34
Ralf i pit og får meget brændstof på bilen. Det er hans første og måske kan han gøre en forskel i dag, hvis han presser på, når de forankørende kommer ind om en 10-12 omgange.

Davidson er 15 og er kun et sekund efter Liuzzi. Vettel i den anden Toro Rosso er 13, mens Wurz er 12. Kubica kommer tættere på Kovalainen, og mindre end to sekunder skiller de to kørere.

35-36
Button i pit til sit andet stop og får de bløde dæk på. Er sat en omgang tilbage af de tre førende.

Rosberg kører et fint løb og er ved at komme i kontakt med Kubica, der dog snart skal i pit.

37-38
Kubica i pit for anden gang og er 10. Oppe foran er Kimi og Felipe nu så tæt på hinanden, at Kimi kan udnytte luftstrømmen til at komme forbi. Der er under et halvt sekund mellem de to.

39-41
Ferrari gør sig klar til pit. det er m´nok Kimi, da han var første mand inde. Både ham og Massa kører forbi pitten og tager endnu en omgang ude på banen. Lidt psykolgisk krigsførelse.

Räikkönen i pit. Heidfeld også ind på 41. omgang.

42-44
Massa ind. Kan han beholde føringen? Ja! Lige nøjagtig kommer han ud foran Räikkönen, så finnen mistede en smule i pitten.

Hmailton punkteret med 16 omgange tilbage! Dette er lige vand på Ferrari´s mølle. Hamilton klarer den lige i pit, hvor Alonso tager sit andet stop. Det ligner en gentagelse af Ungarn, det her....

Nye dæk til Hamilton og ud lige før Kovalainen. Ærgerligt for ham, men godt for Alonso der nu er på podiet. Ingen problemer i pitten.

45-46
14 sekunder fra Alonso ned til Heidfeld. Massa kører til nu. Han tager tid ud hver omgang ned til sin finske kollega.

Til gengæld har Alonso hele 18 sekunder op til Räikkönen på andenpladsen.

47-50
Kovalainen fortsætter med at køre stærkt og er 3,5 sekunder efter Hamilton.

51-52
Massa øger ned til Räikkönen og har nu 3 sekunder ned til finnen. Kubica er meget interesseret i at få en sludder om Rosberg´s 7. plads. Flot løb af dem begge indtil videre.

Vi skal måske lige nævne, at Sutil, Vettel, Sato, Yamamoto, Trulli og Liuzzi skam er med endnu. Det er kun Webber der er udgået og det er ganske pænt, forholdene taget i betragtning.

Kovalainen henter 2/10-dele per omgang på Hamilton.

53-55
5 omgange igen og Massa ser ud til at gentage succesen fra sidste år, hvor han vandt sit første løb i karrieren, på netop denne bane.

Kovalainen fortsætter med at køre hurtigt og kan med sine 3 point, hvis det holder hjem, komme forbi sin kollega Fisichella i mesterskabet.

En 1-2 til Ferrari, smider dem for alvor tilbage i kampen. Intet er afgjort endnu i denne gyser af en sæson.

Med tanke på Alonso´s uheldige start, er det rigtig godt kørt af spanieren.

56-58
Få omgange igen og Massa kan tage sin anden sejr på denne bane. Kimi tager andenpladsen tør vi godt spå om, mens Alonso lige fik svinget sig op på en tredjeplads.

Kovalainen er hurtig, men der er trods alt for langt op til Hamilton.

Og dér! Der kommer Massa over målstregen og tager det ternede flag. Kimi tager andenpladsen, mens Alonso er treer.

Et fantastisk resultat for Ferrari, der rykker tættere på McLaren. Massa har nu 69 point, Räikkönen 68, Alonso 79, mens Hamiltn beholder føringen med sine 84.

Intet er afgjort og alt kan ske med fem løb tilbage. Om to uger er det Monza og her er Ferrari på hjemmebane. Sikke et brag af et løb vi får.

Denne skribent holder en lille pause fra næste løb, da jeg er så heldig at skal ned og se løbet live!

Vi ses!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)