Det har været en hård tid for de rødklædte tifosi.
En lovende start på sæsonen, hvor Kimi Räikkönen fik den største af de grimme pokaler i Australien, er siden blevet ødelagt af et skræmmende stærkt McLaren med et ligeså skræmmende stærkt kører line-up bestående af den dobbelte verdensmester Fernando Alonso og rookien Lewis Hamilton.
Men måske er nye tider på vej.
Fansene på Magny-Cours er på plads til kvalifikationen.
Selv om man pr. definition ikke kan fæste al for stor lid til træningstiderne, har Ferrari vist stor styrke op til weekendens Franske Grand Prix på Magny-Cours, hvor McLaren til gengæld har holdt sig lidt tilbage under 1. og 2. træning.
Men måske var det falsk beskedenhed. Under lørdagens træning var Hamilton tilbage i front og satte bedste tid fulgt af Felipe Massa og Kimi Räikkönen.
Længere nede befandt Alonso sig med kun 8. bedste tid, som skyldtes en mekanisk defekt. Måske er hverdagen ved at indfinde sig hos McLaren.
Trods forudsigelser om regnbyger var vejret fint på Magny-Cours. Lufttemperaturen var 21 gr. og himmelen lettere overskyet. Banens overfladetemperatur var i starten 35 grader med steg til 46. Alt i alt perfekte baneforhold, og Bridgestone medbragte bløde og medium bløde dæk i samme anledning.
Følg herunder begivenhederne, som de skete LIVE under kvalifikationen.
Q1
Uret begynder sin nedtælling og første mand på banen er Adrian Sutil i Spyker og kort efter følger teamkameraten Christijan Albers. Der er nu 8 biler på banen.
Hurtigste mand hidtil er Fisichella i Renault. Den franske bil har vist fremgang på det seneste, så måske vil vi se at de kommer tættere på BMW Sauber. Trulli i Toyota og og Coulthard i Red Bull følger lige efter.
Imens begge Spyker-bilerne kører tilbage i pit, Albers med gearproblemer, har Coulthard sat hurtigste tid fulgt af Scott Speed i Toro Rosso. Der går dog ikke lang tid, før Hamilton sætter hurtigste tid med 1:14.805.
Kimi Räikkönen, Ferrari F2007.
Alonso har fået gang i Mercedes-motoren og kniber sig op som 2. hurtigste i 1:15.322 med kun 4 minutter tilbage. Hvad gør Massa, der netop er kommet på banen?
Räikkönen er hurtigst på 1. sektor og ligeledes på 2. sektor. Holder han takterne? Det blev meget tæt, da finnen kom ind i 2. bedste tid: 1:14.872.
Et minut tilbage. Stillingen er Hamilton, Räikkönen, Massa Alonso, Heidfeld og overraskende Ralf Schumacher. Der er nu 17 biler på banen og der kæmpes hårdt for at klemme sig ind i Q2.
En Spyker bil ryger af banen. Det er Sutil, med synlige problemer.
Sidste mand til Q2 bliver Barrichello. Ude er Liuzzi, Wurz, Sato, Davidson, Albers og Sutil. En miserabel kvalifikation for Wurz i Williams. Heller ikke for godt for Rosberg, der sluttede som nr. 15. Har Williams problemer med bege biler?
Positivt overraskende er det dog, at Scott Speed i Toro Rosso kom ind som nr. 11. En god weekend hidtil for STR. Ligedes fremskridt, at begge Toyotaer stadig er med.
Q2
Nedtællingen til Q2 er igang. Banetemperaturen er steget til 43 grader og det kan få indflydelse på dækvalget.
4 minutter er gået, og ingen biler på banen endnu. Men nu kommer Coulthard og det inspirerede åbenbart Webber til at starte og følge med teamkammeraten. Coulthard sætter tiden 1:15.915 hvorefter bilen nærmest går i stå. Gearproblemer?
Det må det være, for skotten lister sig igennem hvert sving i et højt gear. Tid til serviceeftersyn for DC. I teamradioen lyder der et "gearbox broken". Ikke godt for Red Bull. Webber følger kort efter i garage.
5 minutter tilbage og forrest finder vi Hamilton fulgt af Massa og Räikkönen. Derefter Kubica og Alonso. Bagest finder vi Speed, Coulthard og Webber som begge er til service.
Fernando Alonso måtte trække sig med motorproblemer. Skal han starte bagest søndag?
I knock-out zonen er ligedes Trulli, Barrichello og Button. Ikke lige Hondas dag.
Med 1 minut tilbage føler top-5 kørerne sig åbenbart sikre og bliver i garagen, men Webber er kommet på banen igen og forsøger at få sin Williams ind blandt de 10 første, hvilket ikke lykkedes.
Fisichella klemmer sig ind på 6. pladsen og Rosberg som nr. 9. Trulli skubber lige akkurat Ralf Schumacher ud af top-10 og man kan konstatere, at begge Hondaer og Williams biler er ude.
Med i Q1 kommer Hamilton, Massa, Räikkönen, Kubica, Alonso, Heidfeld, Fisichella, Kovalainen, Rosberg og Trulli.
Q3
Der er kø ved pitudkørslen som på en tysk motorvej i højsæsonen. Forrest holder Räikkönen og Massa fulgt af Hamilton og Alonso. Kun ca. halvandet sekund skiller nr. 1 fra nr. 10.
Imens Räikkönen sætter hurtigste sektor 2 og 3 kører Alonso i pit og bilen skubbes i garage. Desværre for spanieren ser mekanikerne ikke ud til at have for travlt. Kan problemerne ikke løses? Motorkappen løftes af og røgudviklingen for få sekunder siden kan vise sig at betyde en sidste startplacering for spanieren.
Ude på banen kører Räikkönen hurtigst fulgt af Hamilton og Massa med 10 minutter tilbage. Fra sin 8. plads kaldes Trulli ind for at skifte til bløde dæk. Ikke langt derfra bliver Alonso siddende i bilen. Det virker nærmest som om mekanikerne søger efter årsagen til problemerne. Ikke lovende.
Giancarlo Fisichella har god grund til at være tilfreds med sin 5. plads i kvalifikationen.
Begge Ferrarier kommer ind til dækskifte og Räikkönen sætter hurtigste tid, 1:16.173. Hamilton, Heidfeld og Massa er lige efter.
I McLarens garage står Alonso nu ud af bilen. Skal han starte bagest i morgen?
4 minutter tilbage. Hamilton sætter hurtigste tid, som kort efter slås af Massa i tiden 1:15.034. Der er stadig tid til pitstop og dermed forbedrede tider.
Renault ligger 7 og 8 mens Hamilton kører ind til dækskift. Massa har nu slået Hamiltons hurtigste mellemtid og uret tikker ned med kun et minut tilbage.
Räikkönen er på sin flyvende omgang. Det virker som en forvandlet finne i forhold til tidligere kvalifikationer. Massa er stadig hurtigst fulgt af Hamilton og Räikkönen. Finnen giver alt, hvad han har, men Massa holder både Hamilton og Räikkönen bag sig.
Robert Kubica var tilbage i fin form og sluttede som nr. 4.
Jubel i Ferrarigaragen efter en hård dag på kontoret. Massa holdt skansen og brasilianeren starter på pole fulgt af Hamilton, Räikkönen, og et overraskende comeback for Kubica som nr. 4, derefter Ficihella, Kovalainen, Heidfeld, Trulli, Rosberg og Alonso.
Sidstnævnte er den ubekendte faktor. Det er utvivlsomt, at spanierens motor skal skiftes, og den dobbelte verdensmester skal i givet fald starte bagest.
Renault har også grund til at være tilfredse. I lyset af en trist sæson for teamet er en 5 og 6 startplacering ikke dårlig - og slet ikke på hjemmebane med Renault-fabrikkens ledelse på lægterne.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:15.034 |
18 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:15.104 |
18 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:15.257 |
18 |
4. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:15.493 |
22 |
5. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:15.674 |
25 |
6. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:15.826 |
25 |
7. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:15.900 |
23 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:15.935 |
23 |
9. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:16.328 |
25 |
10. |
Fernando Alonso |
McLaren |
|
7 |
Udskilt efter anden periode |
11. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:15.534 |
12 |
12. |
Jenson Button |
Honda |
1:15.584 |
12 |
13. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:15.761 |
12 |
14. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:15.806 |
11 |
15. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:16.049 |
12 |
16. |
David Coulthard |
Red Bull |
|
9 |
Udskilt efter første periode |
17. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:16.142 |
6 |
18. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:16.241 |
7 |
19. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:16.244 |
6 |
20. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:16.366 |
5 |
21. |
Christijan Albers |
Spyker |
1:17.826 |
6 |
22. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:17.915 |
5 |
Kvalifikationsresultat.
Se det samlede kvalifikationsresultat i vores sædvanlige oversigt
her.
Følg LIVE-dækningen af søndagens løb her på BMF1 i morgen kl. 14.00.