Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 21/12 2005 klokken 00:12
Regelændringerne til 2007
Hvert år omkring august udsendes der fra officiel side, et sæt regelændringer for afviklingen af næste års løbs serie. 2006 er ingen undtagelse og her vil den kommende sæsons tiltag være forsøgt oversat og fortolket.
Grundlaget for kampen mellem de store bilfabrikanter og FIA synes at blive mindre og mindre. Seneste har Toyota meldt sig under fanerne hos FIA, således er sammenslutningen af fabrikanter endnu et hold fattigere. Alligevel har FIA valgt at tage fabrikanterne, GPMA med på råd, og repræsentanter fra begge sider har mødtes, og er blevet enige om følgende.
I)Fra og med den det Kinesiske Grand Prix, bliver motorkonfigurationen låst. Holdene skal altså stille til start med den motor de ønsker at benytte til løbet, samt til hele sæson 2007.
II) Det betyder at der ikke må udvikles yderligere på motorerne, andet end at man må tune motoren til omdrejningsgrænsen, 19.000 rpm, der vil blive indført af FIA i Formel 1’s Sportslige regulativer for 2008.
III) Fra 2009 vil reglerne indeholde metoder til fremhævning af brændstoføkonomi, ydermere vil reglerne indeholde metoder for energi optagning og genbrug. Alle regler gældende for 2009 vil blive udgivet senest 31. december 2006.
IV) Foreningen af Grand Prix Bilfabrikanter (GPMA) har nedsat en arbejdsgruppe, der skal arbejde med mulige fremtidige regler for Formel 1. Disse vil tillade en præstationsforøgelse ved at udnytte den tilgængelige energi bedre. De nye regler vil kunne indeholde skift til elektromotorer. FIA og andre motorleverandører vil deltage i denne gruppes arbejde.
V) Som resultat af det ovenstående, er FIA og GPMA nu i fuld overensstemmelse med fremtiden for Formel1 Verdensmesterskabet.
I de sidste måneder af det år 2005 var luften tyk af tekniske udmeldinger vedrørende fremtidige ændringer af Formel 1 reglementet. Nye vinger, nye motorer, nye dæk nyt kvalifikationsformat.
Men hvilke hører fremtiden og hvilke hører 2006 sæsonen til? Et udpluk af regelændringerne kan læses her.
Når FIA hvert år offentliggør det nye regelsæt, skelnes der mellem det Sportslige og Tekniske regulativ. Det Tekniske ”2006 Technical Regulations” beskriver de forhold, der gør sig gældende vedrørende bilernes konstruktion og motorernes størrelse samt opbygning.
Det andet regelsæt ”2006 Sporting Regulations” tager sig af de forhold der vedrører ”spillereglerne”. Det er de regler der fastslår hvor længe der må trænes, hvor stærkt der må køres i pitten, og ikke mindst er det ud fra dette regelsæt, at det vurderes om en kører efter et løb skal straffes, hvis det skønnes at der er sket et regelbrud.
Hvor vi tidligere har været vant til afgørelser under løbet, er det nu blevet specificeret, at medmindre det med 100% sikkerhed kan siges, at en kører har overtrådt reglerne samt at hændelsen involverer mere end en bil, vil dette først blive undersøgt efter løbet.
Blandt ændringerne i den sportslige del er det nye kvalifikationsformat sandsynligvis det, der vil blive betragtet som det mest markante.
Formatet som vi kender nu, hvor det er én flyvende omgang der fastsætter placeringen på startgridden, er i det nye reglement ændret til et knockout-system, som strækker sig over en time.
Kvalifikationsformatet
De første 15 minutter bliver med samtlige 11 hold på banen. De 6 dårligste tider bliver derefter sorteret fra og disse får de dårligste placeringer på gridden i den rækkefølge, som de har formået at sætte deres bedste tid.
5 minutter senere nulstilles tiderne og de 16 resterende biler kæmper om de startplaceringer der ligger lige uden for top 10. Igen bliver de langsomste sorteret fra, og vi står tilbage med dagens 10 hurtigste kørere.
Den sidste del varer 20 minutter. Denne startes efter yderligere 5 minutters pause, og herefter bliver det rigtigt interessant.
De, på dagen, 10 bedste kørere har nu, præcis som i de to foregående kvalifikationsdele, alle de omgange de kan nå inden for tidsgrænsen. Den hurtigste i gruppen får således Pole-Position.
Den sidste del adskiller sig fra de to første ved, at man i de to første må køre med den brændstofmængde man ønsker og iøvrigt frit genopfylde som man ønsker, såfremt man ikke når en top 10 tid.
I den sidste del køres bilen til vejning med den benzinmængde, som man har besluttet at starte løbet med. Teamet kan nu i de sidste 20 minutter forbruge al den benzin de lyster, hvorefter de kan genopfylde til den vægt, der blev registreret som løbsvægt.
Hvis det lykkes en kører på nogen måde at forulempe en anden kører, ved for eksempel, at foretage en unødig nedbremsning, vil denne blive diskvalificeret, og kørerens tid slettet.
Teknikken
Ser vi på den tekniske side, bliver det mest spændende indførelsen af V8 motorerne. Men genindførelsen af dækskift bliver også interessant at følge.
Præcis 2 cylindre, eller hvad der svarer til 0,4 liter, tages væk fra hjertet i Formel 1 motorerne. Det forventes at motorerne reduceres med ca. 200 hk, og indførelsen er blevet begrundet med sikkerheds- og omkostningsmæssige hensyn.
FIA vil tillade at visse hold benytter en begrænset V10, der ikke vil kunne yde mere end en standard V8.
Dækkene
Fra 2007 skal vi vænne os til at der kun er én dækfabrikant, Bridgestone. Men i 2006 vil vi stadig se både Bridgestone- og Michelin-gummi på de forskellige holds biler.
Det interessante på dæksiden bliver derimod antallet af dæk, der må benyttes over en weekend samt at dækskift genindføres under et Grand Prix.
Reglerne ser således ud:
7 sæt tørvejrs sæk
4 sæt vådvejsdæk
3 sæt regnvejrsdæk
Når en bil er kørt ud til kvalifikationen, skal det derefter besluttes, hvilken dækcompound der skal køres med under løbet. Denne beslutning er endelig.