Velkommen til den anden frie træning til Canadas Grand Prix.
Banerekorden ved pole 1:12.275 sat af Ralf Schumacher i 2004, og ved løb er den 1:13.622 sat af Rubens Barrichello, 2004.
Straks ved den frie trænings start, kører en del biler ud. Ralf Schumacher, den tidligere vinder, er blandt dem.
Efter en første træning, hvor Mclaren Mercedes satte sig ret tungt på de 2 første pladser, så bliver det spændende at se, om samme billede vil tegne sig i denne træning.
Mark Webber sætter foreløbigt bedste tid - 1:18.615, men stadig et sekund fra første trænings bedste tid.
Banekort for Gilles Villeneuve
Som under dagens første træning, så bruges hele banen og nogen af kørerne, de bruger en del mere. De fleste er gennem græsset og sandfang på et eller andet tidspunkt.
På vej mod Casinosvinget, taber Robert Kubica bagenden og glider ned langs muren, hvor venstre for og baghjul let kysser væggen - direkte i pit for ham.
Mark Webber kører stærkt og det på den hårdeste dækcompound. 1.18.181 lyder den nu bedste tid på, efter ca. 23 minutter af 2. frie træning.
Endnu en kører har "justeret" sine hjul - Jarno Trullis højre forhjul har en ret unormal vinkel.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:18.181 |
12 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:18.437 |
10 |
3. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:18.571 |
7 |
4. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:18.696 |
7 |
5. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:18.902 |
9 |
6. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:19.064 |
9 |
7. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:19.307 |
12 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:19.322 |
34 |
9. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:19.395 |
14 |
10. |
Jenson Button |
Honda |
1:19.591 |
6 |
11. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:19.719 |
10 |
12. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:19.780 |
8 |
13. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:19.893 |
8 |
14. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:19.914 |
9 |
15. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:19.943 |
10 |
16. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:20.059 |
11 |
17. |
Christijan Albers |
Spyker |
1:20.091 |
15 |
18. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:20.094 |
14 |
19. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:20.340 |
10 |
20. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:20.519 |
10 |
21. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:20.593 |
11 |
22. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:21.087 |
6 |
Stillingen efter 30 minutter
BMW Sauber er bemærkelsesværdigt langsomme i dagens træninger, Kubica fik ikke sat en tid i første træning og Nick Heidfeld er pt. over 2 sekunder efter hurtigste mand, der er Fernando Alonso med 1:17.329
Heiki Kovalainen har også kysset en af Gilles Villeneuve banens betonmure, venstre baghjul er punkteret, forhjulsophænget er smadret og billederne viser at bremser og fælg nærmest eksploderer i en sky gnister, da han taber bilen og rammer muren med et brag. Alt imens, så ser Nelson Piquet Junior til i pitten, med et let smil........
I Toyotas pit, arbejdes der semihektisk på Trullis bils forende, alt i mens en større forsamnling af pitcrew ser på.
Efter den første halvdel af træningen, så er der stadig dobbelt mcLaren Mercedes i front.
Nico Rosberg rykker endelig, ikke alene ud af pitten, men op på en flot 7. plads, med en halv time igen.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:16.550 |
24 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:17.550 |
22 |
3. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:17.905 |
28 |
4. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:18.181 |
25 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:18.196 |
27 |
6. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:18.221 |
20 |
7. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:18.489 |
13 |
8. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:18.493 |
27 |
9. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:18.573 |
24 |
10. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:18.602 |
18 |
11. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:18.871 |
21 |
12. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:18.926 |
22 |
13. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:19.064 |
25 |
14. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:19.301 |
25 |
15. |
Jenson Button |
Honda |
1:19.306 |
23 |
16. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:19.322 |
13 |
17. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:19.433 |
15 |
18. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:19.580 |
18 |
19. |
Christijan Albers |
Spyker |
1:19.701 |
26 |
20. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:20.059 |
11 |
21. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:20.063 |
17 |
22. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:20.519 |
22 |
Stillingen efter 60 minutter
I dagens absolut mest spændende episode, tager Adrian Sutil først en curb skævt og dernæst en mere, hvorefter han svæver små 20 centimeter over jorden, ret mod en betonmur, for så at redde den i sidste øjeblik kort før han ramte betonmuren, et særdeles spektakulært nummer af den unge tysker.
Banen er betydeligt større og breddere end sidste løb, der fandt sted i Monacos snævre gader, det betyder dog ikke at der er mindre kontakt med barrieren. I Monaco, der kan man køre en sikker rute og alligevel få en god tid, her kræves at man udnytter banen og curbs maksimalt. Det betyder også at vi allerede nu har set masser af genveje og masser af kontakt med væggen. Gilles Villenueve er en bane helt i den ånd, som har givet den navne, masser af mod kræves og tungen lige i munden - der er ikke mange centimeter at give af, hvis man skal køre den optimale rute banen rundt.
Med 15 minutter igen, der sætter Rosberg sin Williams på 4. pladsen og Trullis racer er lappet så meget sammen, at han kan få de sidste 15 minutters træning.
Som sagt tidligere, så er Gilles Villenueve en svær bane - denne gang var det særdeles rutinerede Nick Heidfeld, der kyssede barrieren, igen med masser af gnister og støv til følge, Quick Nick kunne dog køre i pit, men træningen er slut for ham og der skal nok skiftes lidt hjulophæng for og bag.
Wall of champions har været et dyrt sving i dag, men dog ikke for "Champions", men der har efterhånden været en del kørere ude at kysse betonen - bliver 3. træning, kvalifikationen eller løbet afviklet i regnvejr, så vil det blive et meget dyrt sving.
Wall of Champions: Bemærk hvor tæt dækaftrykkende går på væggen
Endnu en gang er Trullis højre forhjulsophæng knækket, denne gang er der ikke den store tvivl om at der har været kontakt - Trulli halter i pit på 3 hjul. TV-billederne viser at han rammer en curb, hvorefter hele hjulophænget ganske enkelt kollapser. Har Toyota et problem?
Med 2 minutter igen, der sætter Ferrari sig igennem, Massa fortrænger Lewis Hamilton fra 2. pladsen og Räikkönen kører sig frem til 4. pladsen. Har Ferrari endnu en gang lurepasset?
Træningen er officielt slut, men de biler, som er på banen, de får selvfølgelig lov til at køre deres omgang til ende.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:16.550 |
37 |
2. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:17.090 |
34 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:17.307 |
36 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:17.515 |
37 |
5. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:17.827 |
42 |
6. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:17.992 |
25 |
7. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:18.108 |
38 |
8. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:18.130 |
40 |
9. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:18.181 |
39 |
10. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
1:18.309 |
38 |
11. |
David Coulthard |
Red Bull |
1:18.316 |
40 |
12. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:18.399 |
29 |
13. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
1:18.493 |
33 |
14. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:18.545 |
35 |
15. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
1:18.602 |
36 |
16. |
Jenson Button |
Honda |
1:18.845 |
35 |
17. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:18.871 |
25 |
18. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:18.895 |
16 |
19. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:19.331 |
16 |
20. |
Christijan Albers |
Spyker |
1:19.453 |
38 |
21. |
Adrian Sutil |
Spyker |
1:19.662 |
25 |
22. |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:20.519 |
22 |
Stillingen efter 90 minutter
Endnu en gang, sætter Alonso sig på bedste tid, men i rimelig konkurrence med Ferrari, dårligste tid af det 2 top-teams, den endte Räikkönen med, næsten et sekund efter Alonso.
Vi siger farvel til en fredag, der har været præget af kontakt med betonen og den fulde (plus lidt mere) udnyttelse af curbs og fortsætter vores live-dækning af 3. frie træning og kvalifikationen i morgen, følg med på Danmarks bedste Formel 1 site.