• Forside

Toyota på talentjagt

Det har mildt sagt knebet med resultaterne for det Køln-baserede Toyota-team i år. Fem point er det blevet til efter lige mange løb, mens unge og forholdsvis uprøvede kræfter slår sig løs i toppen. En ny magtfordeling er på vej i Formel, og Ralf Schumacher ser ud til at blive det næste offer.

Af: (@bmf1.dk) d. 29/5 2007 klokken 21:05

Toyota har efterhånden været i Formel 1 i fem hele sæsoner - deres første bil blev præsenteret den 17. december 2001 - og det er gået op og ned.

Der var lovende testresultater, podieplaceringer, tætte kampe i toppen og et håb om at kunne præstere.

Men tiderne er skiftet siden debuten og realiteterne står skrevet i ansigterne på Jarno Trulli og Ralf Schumacher. I disse dage er det ingen skovtur at være Toyota-pilot.

Jarno Trulli fører feltet an med sit 'Trulli-Train'. Monaco 2005

Schumacher er indtil videre blevet sat på plads af sin team-kollega, og med den høje løn Ralf indkasserer - han er efter sigende den tredje bedst betalte kører - er han ganske enkelt ikke pengene værd. Det er hårde ord, og bevares, nogle af problemerne er også problemer med bilen og aerodynamikken og vindtunnellen og dækkene og frontvingen og ....

Ralf´s stærke præstationer i 2005 og 2006 med podieplaceringer i en usandsynlig dårlig Toyota-racer var medvirkende til, at man sad og klappede i sine små tykke hænder og tænkte: Endelig! Nu skal vi rigtig få at se den virkelige Ralf!

I år er Ralf den eneste Schumacher på gridden. Et faktum, som burde få ham til at rejse sig og børste støvet af. Han har altid stået i skyggen af sin storebror, og det er synd. Der er mange der mener, at Ralf kunne være blevet meget større end han er i dag. Men de resultater han indtil videre har leveret, lader meget tilbage at ønske. Det ser ud som om, han har givet op.

Ralf Schumacher sluttede som nummer fire på Magny-Cours, Frankrig 2006

Schumachers kontrakt udløber efter denne sæson, og med det in mente, er der mere end nogensinde før god grund til at gøre en forskel, især mens adskillige unge kørere, uden halvt så megen erfaring, klarer sig langt bedre.

På trods af, at Toyotas F1 præsident John Howett har et svagt punkt for Ralf Schumacher, så indrømmer han nu, at teamet er i gang med at se sig om efter en mulig erstatning for tyskeren. Til Bild siger han:

"Det er ren professionalisme, at vi undersøger kørermarkedet."

På den anden side siger Howett også, at Toyota arbejder på at hjælpe Schumacher med at komme videre med sine problemer med bilen.

"Selvfølgelig er det frustrerende, men at sige han er helt alene, er forkert. Vi må bare give ham en bedre bil," siger Howett.

Ralf Schumacher drejer ind i svinget, der leder op til tunnellen. Schumacher kvalificerede sig som nummer 20 og endte nummer 16

For nylig udtrykte Ralf Schumacher sin optimisme, da han sagde, at han ikke nærede nogen tvivl, hvorvidt han også kører til næste år.

2007 ser ud til at blive endnu et la-la år for Toyota, med et mix af podiepladser - forhåbentlig - og nogle miserable præstationer langt nede i feltet. Ralf må få det bedste ud af det. Hans eneste håb er, at Toyota også i fremtiden vil sætte erfaring over ungdom, når talen falder på en eventuel kontraktfornyelse.

RELATEREDE NYHEDER