Sæsonstarten rykker nærmere og nærmere, og i takt med at nedtællingen til Bahrain snart runder 30 dage, intensiveres holdenes testarbejde.
Det er nu alle de små ting skal på plads, så der stadig er tid til stabilitetstest, inden det går løs i ørkenen.
På Fiorano var Michael Schumacher en enlig svale. I sin nye F248 fortsatte han den lovende udvikling af årets Ferrari-racer. Schumacher pakkede sammen efter 76 omgange og en tilfredsstillende mængde testdata.
Fiorano testen
Pos |
Kører |
Hold |
Dæk |
Tid |
Omgange |
1. |
Schumacher |
Ferrari |
(B) |
57.647 |
76
|
Næste testartikel om Ferrari, bringes på mandag efter deres test i Bahrain.
Jerez
Udover Red Bull, Toro Rosso og Super Aguri, var alle andre hold på banen på Jerez.
Vinteren over har kampen om ”testherredømmet” stået mellem Honda og Renault. Denne uges kamp om Jerez blev for tredje dag i træk vundet af Fernando Alonso. Med en tid på 1.16.956 var han hurtigere end både Jenson Button, og Juan Pablo Montoya, der endelig fik skub i sin MP4-21.
Som det kan læses i en anden artikel forventes det, at Mercedes disker op med en ny og forbedret motor. Juan Pablo Montoya var derfor kun på banen i eftermiddags, da hans bil skulle have ny motor. Der er endnu ikke offentliggjort noget om hvorvidt Mercedes har lavet en ny motor eller ej, men sikkert er det, at Montoyas bil stod i garage det meste af dagen.
Dækkene er noget der fokuseres meget på op til sæsonstarten
Montoya var dog ikke den eneste, der var i aktion for Mercedes. Pedro de la Rosa var ligeledes med på Jerez, dog var han den eneste med en V10 motor. Med den satte han dagens 4. bedste tid.
Rubens Barrichello havde en kedelig dag, hans bil gik i stå for enden af pitudkørslen og han måtte lade sin Honda stå i garage i flere timer. På trods af den problemfyldte test, lykkedes det ham alligevel at sætte 5. bedste tid.
Det nye BMW-hold stillede i stærkeste opstilling med både Heidfeld og Villeneuve, de arbejdede hovedsagligt med dæk og bremser, og satte 6. og 7. bedste tid.
Williams er ved at finde melodien sammen med Cosworth. En svingende start er efterhånden blevet til en stabil løsning, og bil samt motor begynder endelig at vise lidt. Mark Webber var teamets bedste mand, da Nico Rosberg kun nåede at tilbage 29 omgange, hvorefter hans FW28 ikke ville mere.
Mark Webber under en test i Valencia
Toyota brugte dagen på at teste dæk. I en pressemeddelelse udtrykker de tilfredshed med at de nåede gennem programmet, og de føler at de er noget langt med deres Bridgestone dæk, således at bilens setup er tæt på at være på plads.
På trods af at Jarno Trulli og Ralf Schumacher tilbagelagde 187 omgange, blev det ikke til mere end 10. og 11. pladsen
Dagens langsomste var Tiago Monteiro, der som den eneste kører for Midland testede dæk med den opdaterede Jordan-racer, tester i morgen for første gang den nye MF16.
Jerez testen
Alle tider er uofficielle
Pos |
Kører |
Hold |
Dæk |
Tid |
Omgange |
1. |
Alonso |
Renault |
(M) |
1:16.956 |
90
|
2. |
Button |
Honda |
(M) |
1:17.114 |
58
|
3. |
Montoya |
McLaren-Mercedes |
(M) |
1:17.273 |
53
|
4. |
de la Rosa |
McLaren-Mercedes |
(M) |
1:17.425 |
109
|
5. |
Barrichello |
Honda |
(M) |
1:17.492 |
60
|
6. |
Heidfeld |
BMW-Sauber |
(M) |
1:17.588 |
116
|
7. |
Villeneuve |
BMW-Sauber |
(M) |
1:18.069 |
91
|
8. |
Webber |
Williams-Cosworth |
(B) |
1:18.281 |
86
|
9. |
Kovalainen |
Renault |
(M) |
1:18.938 |
77
|
10. |
Trulli |
Toyota |
(B) |
1:19.430 |
103
|
11. |
R.Schumacher |
Toyota |
(B) |
1:19.681 |
84
|
12. |
Rosberg |
Williams-Cosworth |
(B) |
1:19.965 |
29
|
13. |
Monteiro |
MF1-Toyota |
(B) |
1:21.911 |
29
|