Når denne sæson slutter er det good-bye til traction control igen. Men det kommer ikke til at give bedre racing.
Det siger Williams tekniske direktør Sam Michael til det engelske Autosport.
“Kørerne vil være nødt til at være mere forsigtige med speederen. De vil være nødt til at skulle lære det igen ligesom tidligere. Så det vil være på samme måde som før Barcelona 2001.”
”Men selve racet vil ikke blive meget anderledes. Der vil måske være nogle flere fejltagelser og kørerne vil være nødt til at tage sig af deres bagdæk – så dem der bedst kan passe på bagdækkene og styre speederen vil slå igennem. Men jeg vil blive meget overrasket, hvis racing bliver mere spændende af den grund.”
Traction control kommer ikke til at betyde det helt store oppe foran
Dem der skal udføre det hårde arbejde bliver holdenes teknikere. Traction control er blevet en del af det moderne design, så der venter nogle store udfordringer med at designe en bil, der tager højde for dette.
”Det vil kræve en del arbejde fra vores side (den tekniske side), da alle systemer arbejder sammen med traction control. Det er rigtigt, at det er blevet billigere at lave systemet, da vi har udviklet på det i flere år, men man kan ikke benægte, at det tager noget væk fra køreren.”
”Det hele er fuldautomatisk nu – så kører træder bare speederen ned. Der er ingen finesse nu, da elektronikken ordner det for dem. Med den nye standard ECU giver det mening at skille sig af med traction control, Jeg formoder det er den rette vej at gå, da der ikke længere vil være alle historierne om snyd.”
Men måske kan det ændre lidt bagerst på gridden
Mike Gascoyne bliver på Autorsport citeret for:
”Som altid tror jeg ikke det vil give de store ændringer ved racet forrest på gridden. Teoretisk vil det med en standard ECU være umuligt at snyde som tidligere. FIA vil nu også have adgang til alle data fra bilen, så det vil være meget sværere end tidligere. Men man skal aldrig sige aldrig.”