Imens de 10 andre teams har testet i denne uge har Spykers teknikere arbejdet på en større aerodynamisk opgradering, så man har fra ledelsens side valgt at spare pengene på testen, da de informationer ikke vil være sammenlignelige med de data, som holdet indsamler i næste weekend.
Det var ellers planen, at hollandske Giedo van der Garde skulle have testet på fredag, men som man kan læse på bmf1, så har han ikke fået udstedt en superlicens på grund af de foreløbige kontraktstridigheder mellem Super Aguri F1 og Spyker F1. Fairuz Fauzy, der kommer fra Malaysia ville have været det naturlige valg, alene på grund af hans nationalitet, men han er også sparet væk.
Adrian og Christijan får først lov at prøve den opgraderede Spyker i fredagens træning.
Forklaringen ligger i, at de to løbskørere Adrian Sutil og Christijan Albers skal have så meget tid med den nye aero pakke til Grand Prixet søndag, og det får de ikke, hvis de skal overlade den ene bil til en testkører.
En talsmand fra Spyker F1 udtaler.
”Teamet valgte ikke at deltage i den forlængede Sepang test. Vi vil nu bruge de to 90 minutters fredagstræningssessioner på at teste nye dele i løbslignende betingelser.”
”Begge løbskørere vil blive sat i bilerne fredag for at vænne sig til de nye modifikationer og de udfordrende malaysiske klimatiske betingelser.”
Mike Gascoyne håber, at den nye aero pakke kan rykke Spyker op på gridden.
Mike Gascoyne forventer, at den nye aero pakke vil bringe holdet længere frem på gridden.
”Vi var hvor vi havde forventet at befinde os i Australien under kvalifikationen, men vores løbspace var rimelig tæt på gruppen foran os. I Malaysia er målet at få overført aero opgraderingen til bilen og rykke fremad.”
“De simuleringer vi har foretaget i vindtunnelen antyder, at modifikationer vil give os en væsentligt spring frem i vores performance og forhåbentlig vil det rykke os længere op i feltet.”
Når fredagens frie træning starter på fredag, så vil Spyker F8-VII have nye bargeboards, ændrede sidepods inlets, revideret bodywork og en revideret bagdiffuser. Alt sammen testet i Spykers vindtunnel og research center Aerolab.
Spyker F8-VII har fået en revideret bagdiffuser.
Hvis man havde været til stede på Sepang banen kunne man måske have set en Spyker racer. Begge biler blev fløjet direkte fra Australien til Malaysia, og mekanikerne har arbejdet på at modificere bilerne, så de kan være 100% klar til fredagens vigtige træninger.
Den næste test som Spyker vil deltage i er testen på Circuit de Catalunya banen i Barcelona fra 30. april til 1. maj.