Gennem hele ugen, har Renault-teamet sammen med størstedelen af de andre teams, testet på livet løs. Og det har givet pote. For Heikki Kovalainen var fredagens hurtigste mand på Sepang-banen i Malaysia. Og hemmeligheden, var en ny forståelse af dækkene.
Renault mener, at de har været de største tabere i skiftet fra Michelin til Bridgestone dæk, og de har arbejdet ekstra hårdt for at få løst problemerne. Og denne uges test på
Sepang, har løftet humøret hos verdensmestrene og de er optimistiske forud for det Malaysiske GP om en uge.
Bridgestone dækkene har været den store akilles-hæl for Renault, men nu er der optimisme at spore i teamet
Pat Symonds, Renault´s chef-ingeniør, mener at kørerne vil være hurtigere i både kvalifikation og løb. "Vi fik nye dele fløjet ind, som tog lidt tid at få tilpasset, så vi kørte ikke så mange kilometre ind, men idag(fredag, red.), havde vi en fantastisk dag."
"Vi fik krydset alle de ting af vi manglede og vi lavede nogle store forbedringer i set-uppet i forhold til Melbourne. Jeg tror det vil vise sig i kvalen og i løbet. Bilen er bedre. Den vil ikke kun være bedre i enten løb eller kvalen, men bedre generelt," siger Symonds.
Heikki Kovalainen tester R27 på Sakhir banen i Bahrain, tidligere på året
Symonds mener ligeledes, at gennembruddet i den bedre bil, stammer fra en større forståelse af dækkene. "Bridgestone har gjort et godt stykke arbejde. Der var ingen problemer med slid, ingen problemer med warm-up, ingen balance problemer, alt har været i orden," fortsætter Symonds.
"En af de ting vi har arbejdet meget på, er forståelsen af dækkene. Vi lærer mere og mere om dem, efterhånden som tiden går."
Finnen, Heikki Kovalainen, sluttede som vi skrev igår, på toppen af testtiderne, og ifølge Pat Symonds var det i stor grad dækkenes fortjeneste.
"Heikki havde ikke nogen god weekend i Melbourne, men han rejser herfra(Malaysia, red.), med en meget, meget stor selvtillid," slutter Symonds.