SA07 lyder navnet på den nye bil, som har fælles træk med sidste års Honda RA106 og alligevel er så tilpas forskellig, at det forventes at bilen klarer frisag i ’copycar’-sagaen.
En af de ting, der er forskellig fra RA106 og SA07 er næsesektionen. Det første næsedesign klarerede ikke FIA’s frontale crash tests, så der måtte designerne på en opgave.
Det samme måtte de med bagenden på bilen, hvor diffuseren måtte redesignes for at arbejde bedst muligt sammen med aerodynamik, de nye Bridgestone kontroldæk og den forbedrede aerodynamik, som Hondas RA807E motor har givet.
Team chef Aguri Suzuki udtalte under præsentationen:
”Vi har haft en god vinterperiode. Vi har kunne gennemføre det meste af de ting, som vi havde planlagt inklusiv evaluering af holdbarhed på nye dele på SA07. Der var en del ting, som vi ikke kunne nå på grund af tid og resurser, men alt taget i betragtning er jeg meget glad for den bil vi stiller med her i Melbourne.”
”Omkring det samme tidspunkt sidste år kæmpede vi for at få to biler på gridden. Det var vores første år og alting var nyt for teamet. I år har vi været i stand til at forberede os til sæsonen og alle er klar. Jeg ser meget frem til at se Takuma og Anthony arbejde sammen igen og hvordan de præsterer for SAF1 teamet.”
Aguri Suzuki sammen med sine to piloter Anthony Davidson og Takuma Sato
”Vi vil gå efter point fra det første løb og mit mål for sæsonen, hvilket jeg selv mener er realistisk, er at have begge vores biler midt på gridden. Jeg håber også vores fans vil støtte os fra starten.”
Takuma Sato, som på grund af hans ekstra år hos Super Aguri må betragtes som førstekører svarede på spørgsmål efter præsentationen.
Spørgsmål: Hvem tror du, at I kan udfordre i år?
TS: Alle som er foran mig. Tydeligvis var sidste år en stor udfordring for os og vi havde ikke nogen direkte rivaler før sidst på sæsonen. I år skulle vi befinde os på et mere konkurrencedygtigt niveau og forhåbentlig ligge midt på gridden, så jeg ser frem til at udfordre alle som er foran os.
Spørgsmål: Hvad er dine mål for 2007?
TS: Personligt vil jeg gerne tage til hvert Grand Prix for at score point. Realistisk set ved jeg, at det vil blive meget svært, da vi så skal slå nogle af de mere erfarne teams på gridden, men jeg tror jeg skal udfordre og det er min tilgang til i år.
Takuma Sato og Anthony Davidson er Super Aguris kørere
Anthony Davidson stiller efter hans 3 ’afløserløb’ i 2002 og 2005 for første gang til start på en Formel 1 grid som fast løbskører.
Spørgsmål: Er du tilfreds med den fremgang Super Aguri F1 teamet har opnået gennem forberedelserne til denne sæson?
AD: Jeg er meget tilfreds. Holdbarheden har været med os og vi har ikke forårsaget et eneste rødt flag under test, hvilket har været godt, da andre teams har skabt en del afbrydelser under test. Jeg tror det er en af vores styrker, specielt i starten af sæsonen. Jeg har arbejdet på at ændre min kørestil for at tilpasse den de nye dæk og jeg tror alle har kæmpet med den samme situation i hele paddocken.”
Spørgsmål: Hvem tror du bliver jeres største udfordrere i år?
AD: Den første udfordring bliver Takuma. At kæmpe med ham gennem hele året og være så tæt på ham som jeg kan fra den første træning. Sidst på sæsonen håber jeg, at vi begge har været med til at forbedre teamet og kæmpe mod de teams, som ligger tæt på os, og hvad jeg har oplevet under de foreløbige tests bliver det Spyker og Toyota.
Spørgsmål: Hvad er dine mål for 2007?
AD: At gennemføre løbet i Melbourne og tage det ternede flag – det er mit første mål. Det er noget jeg endnu ikke har gjort i Formel 1 (ud af tre forsøg) og siden udvikle mig. Også at kunne score nogle points til teamet ville være en drøm for mig. Så mine mål må være at forbedre bilen hele året og kæmpe om point sidst på sæsonen. Mit personlige mål er også at slå mit sidste løb. Jeg ønsker at forbedre mig løbende gennem hele året.”
Super Aguri teamet står samlet bag SA07
Det bliver spændende at se, hvor meget det er lykkedes for Super Aguri at udvikle sig fra den første til den anden sæson. Første hint får vi fredag morgen dansk tid.