Spaniens GP: 2. frie træning

Formel 1 er taget til Spanien for at køre i solrige Catalonien. BMF1.dk bringer her højdepunkterne fra den anden frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/5 2025 klokken 19:05

Feltet er i Spanien, hvor der venter en herlig weekend i solrige Catalonien. Banen, de skal køre på, er den velkendte racerbane Circuit de Barcelona-Catalunya – en bane, som kørerne kender som deres egen bukselomme.

Løbet i denne weekend hedder Formula 1 Aramco Gran Premio de España 2025.

Banen er 4,657 kilometer lang og har 14 sving samt to DRS-zoner.

Denne weekend følger det klassiske løbsformat med træning fredag, træning og kvalifikation lørdag og selve løbet søndag.

Pirelli har taget C1 (hårde), C2 (medium) og C3 (bløde) dæk med til weekenden.

Vejret er solrigt med 31 grader i luften og en asfalttemperatur på 48 grader – begge dele er én grad højere end i den seneste session.

Gasly og Ocon er tilbage i racerne, efter de havde lånt deres biler ud til hhv. Martins og Hirakawa under den 1. frie træning.

Der er kø igennem pitlane, fordi alle kørerne vil ud på banen på samme tid. Piastri udnytter situationen og får øvet en prøvestart lige efter pitudkørslen.

Alle kørere, med undtagelse af Stroll og Colapinto, starter ud på mediumdæk, mens de to er på hårde. Det er det stik modsatte billede af tidligere sessioners dækvalg.

Piastri får at vide over radioen, at han nok er overrasket over, at sektor 1 er lilla (dvs. hurtigst). Han svarer, at han burde drifte noget mere, så.

Gult flag – Bearman er i gruset i sving tre. Bilerne på indersiden tager hans downforce, hvilket gør, at bilen skrider ud og drejer 360 grader rundt.

Hadjar brokker sig over radioen over, at trafikken er en joke.

Verstappen kører for langt i svinget, men heldigvis er der et afkørselsområde, der er asfalteret, så han kan fortsætte uden de store problemer.

Alonso og Leclerc har en duel ned ad langsiden, men Alonso trækker sig kort inden sving 1.

Stroll er ude af raceren – han har fået skiftet sit støbte sæde.

Colapinto og Hadjar er under undersøgelse for at have været i vejen. Man ser dog ikke, hvem der skulle være skyldneren.

Der kommer dog besked kort tid efter, at det ikke får nogen konsekvenser.

22 minutter inde skyder Mercedes ballet i gang på softdæk, og ikke overraskende kører de sig i front.

Tsunoda melder over radioen, at bilen skrider helt vildt, og at det ikke er normalt. Det er åbenbart over begge aksler, hvilket gør det sværere for ingeniørerne at justere sig ud af.

Piastri sætter lige Russell og co. på plads med tre lilla sektorer, hvilket sikrer ham en solid placering i fronten af feltet – med 0,28 sekunder ned til Russell.

Hamilton siger over radioen, at bilen ikke er til at køre. Han kører derefter i pit.

Alonso holder i garagen, og teamet holder en sort plastikpose hen over venstre forhjul og ophæng – de vil åbenbart gerne holde det hemmeligt.

Traditionen tro begynder holdene at træne de såkaldte løbssimulationer, når anden frie træning er lidt over halvvejs.

Verstappen er frustreret over radioen, at Leclerc, der kører foran, også åbner sin DRS. Dermed kan Verstappen ikke overhale, og han får ødelagt sin løbssimulation.

Hurtigste kører i sessionen er Piastri, efterfulgt af Russell og Verstappen.

Du kan se de samlede placeringer i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:12.760 + 0.000 28
2. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:13.046 + 0.286 32
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:13.070 + 0.310 30
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:13.070 + 0.310 31
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:13.260 + 0.500 33
6. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:13.298 + 0.538 31
7. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:13.301 + 0.541 28
8. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:13.385 + 0.625 30
9. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:13.400 + 0.640 29
10. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:13.494 + 0.734 29
11. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:13.533 + 0.773 29
12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:13.592 + 0.832 30
13. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:13.683 + 0.923 31
14. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:13.721 + 0.961 34
15. Alexander Albon Williams Racing
S
1:13.839 + 1.079 32
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:13.839 + 1.079 17
17. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:13.959 + 1.199 27
18. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:14.005 + 1.245 30
19. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:14.126 + 1.366 20
20. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:14.303 + 1.543 31
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER