Saudi Arabiens GP: Kvalifikation

Lando Norris satte sin McLaren i muren og så var vejen banet for at Max Verstappen kunne tage sin anden pole position i år, foran Oscar Piastri og en flyvende George Russell.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 20/4 2025 klokken 11:04

Rygterne har svirret op til denne løbsweekend; Er Max Verstappen ved at forlade Red Bull? Det forlyder at Verstappen har en klausul som kan frigøre ham af den flerårige kontrakt med Red Bull. Klausulen siger at Verstappen kan forlade Red Bull hvis han ikke ligger mindst nr 3 i VM inden sommerpausen.

Lige nu ligger Verstappen nummer 3, men George Russell ånder ham i nakken med et par stærke præstationer i sin Mercedes over de sidste løb.

Med denne pole position, viser Verstappen at han kan få det yderste ud af en racer, der ellers ikke er den stærkeste i feltet. Tsunoda hiver en P8 ud af den anden Red Bull racer, hvilket også er i den pæne ende.

Saudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole positionSaudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole position
Copyright Red Bull Contentpool


Q1 - Stroll endnu engang ude

Lance Stroll har nu 75 exits fra Q1 i det nuværende kvalifikationsformat, hvilket er rekord. Det er én mere end Kevin Magnussen som nu slipper for at have denne rekord på CV'et.

Udover Stroll, er det nok engang begge Stake F1 racere der må forlade kvalifikationen tidligt, sammen med Esteban Ocon og Jack Doohan.

Q2 - Udramatisk

Der er ikke meget andet at sige om Q2 end at følgende kørere måtte udgå: Albon, Lawson, Alonso, Hadjar og Bearman.

Haas er endnu engang i den forkerte halvdel af feltet og begge Racing Bulls racere må også sige farvel sammen.

Lando Norris foran en jagtende Max Verstappen. Australiens GP 2025Lando Norris foran en jagtende Max Verstappen. Australiens GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Q3 - Norris i muren

Q3 gav tidlig dramatik, da Lando Norris endte i muren efter en lille fejl rundt i sving 4 og 5, og så var britten ude af kvalifikationen. Ellers sjældent at se en fejl fra Norris men Jeddah Street Circuit er en svær bane med hele 27 sving der skal mestres for at lave en hurtig omgang.

Efter en kort pause med rødt flag, kunne kampen om pole position genoptages. I sit første forsøg, var Verstappen 0,001 sekund hurtigere end Oscar Piastri. Australieren fik dog forbedret sin tid og det var tæt mellem Verstappen Piastri og Russell.

Til sidst fik Verstappen sat en omgang sammen der var 0,010 sekund hurtigere end Piastris forbedrede tid og så var pole position sikret.

Lewis Hamilton endte på P7, med et hul på 0,9s til Verstappen. Han var efterfølgende meget skuffet over sig selv og Ferrari ligner ikke et team der skal kæmpe med om sejren i søndagens løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:27.294 19
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:27.304 18
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:27.407 16
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:27.670 19
5. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:27.866 17
6. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:28.164 23
7. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:28.201 20
8. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:28.204 16
9. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:28.367 22
10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
0:00.000 11
Udelukket efter perioden
11. Alexander Albon Williams Racing
P
1:28.109 14
12. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:28.191 11
13. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:28.303 14
14. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:28.418 12
15. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.648 15
Udelukket efter perioden
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:28.645 9
17. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1:28.739 9
18. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:28.782 8
19. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.092 9
20. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:29.462 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.