Men Audi i Formel 1 forbliver en drøm. Det har dog ikke forhindret den australske arkitekt og designer Kim Stapleton i at give sit bud på, hvordan Audis biler ville se ud i Formel 1. Noget som han er sluppet rigtigt godt fra, og de billeder han har fået lavet skal nok starte debatten om Audi og Formel 1 igen.
Kim Stapleton har været en Audi entusiast i mange år og han ser lige som os andre gerne, at Audi kommer ind og bider skeer med BMW og Mercedes. Med udgangspunkt i de oprindelige studiebilleder af R10 TDI har han kreeret en 3D model af, hvordan han forestillede sig Audis første Formel 1 bil ville se ud. Oprindelig udviklet til 2006 sæsonen, men modificeret til 2007 sæsonen.
Bilen som vi aldrig kommer til at se i Formel 1
Det var sidste års rygter omkring en samarbejdsaftale mellem Red Bull Racing og Audi, der satte rigtig gang i projektet. Det var forholdsvis nemt at designe bilen i et 3D program. Det store arbejde lå i at skabe den rigtige bemaling, der signalerer Audi og ikke bare et hjemmedesignet farveskema.
Derfor gik Kim Stapleton i gang med at studere billeder af Audis mange racerbiler tilbage fra Auto Union dagene og op gennem sportsvognsklasserne med R8 og R10 samt DTM og STW klasserne frem til nu.
Audis officielle farve er sølv, og den ville Kim Stapleton ikke gå på kompromis med. Den røde farve går også igen på mange Audi modeller. Blandt andet på Audi S og RS logoerne. Sponsorerne som Kim Stapleton har forsynet Audi med er Audis normale sportsvognssponsorer.
Bilen som vi aldrig kommer til at se i Formel 1
Audi har i mange år kørt med den gule og den røde Audi racer. Senest sidste år, hvor Tom Kristensen kørte den gule Audi, mens han i de tidligere Audi år deltog på Le Mans i den røde Audi. Audi har også stillet med en 3. bil, som har båret den sorte farve, så alle farver i det tyske flag var repræsenteret.
Da der er i reglerne for Formel 1 står, at alle teams skal stille med to biler, så har Kim lavet en gul og en rød farvebemaling, som vi kender det fra Le Mans. Det klæder bilerne, men spørgsmålet er om FIA ville gå med til sådan en farveforskel, da de tidligere afviste BAR teamet, der ville stille med to forskellige bemalinger i 1999, men endte med lynlås-kompromiset.
Hvis man synes selve bilmodellen går igen, så er det fordi Kim Stapleton har taget udgangspunkt i Renault R26 modellen, som var den visuelt mest avancerede racer sidste år.
Bilen som vi aldrig kommer til at se i Formel 1
Desværre kommer vi ikke til at se Audi i Formel 1 de næste mange år, hvis nogensinde. Audi har sat sig på Le Mans, hvor de er det førende mærke og med konkurrence fra specielt Peugeot i år skal de nok få udfordringer de kommende år.
Vi kan dog håbe, at Audi vil tænke mere på Formel 1, når der engang kommer nye motorregler som kan tilgodese mærker som Audi og Peugeot, så de henholdsvis kan se fordelene i at gå ind eller vende tilbage til Formel 1.
Teksten i denne artikel er skrevet med udgangspunkt i denne artikel. Billederne stammer også fra denne artikel.