Gårsdagens Formel 1-grandprix i Singapore blev en lidt statisk affære uden det helt store drama, uden alt for mange overhalinger og ikke engang en safety car – hvilket er atypisk for Singapore.
Lando Norris vandt i overlegen stil med over 20 sekunder ned til Max Verstappen på trods af en stor forskrækkelse efter et lille møde med barrieren, der kunne have kostet Norris sejren.
Starten er gået med Lando Norris forrest fulgt af Max Verstappen og Lewis Hamilton. Singapores GP 2024
Copyright Mercedes AMG / LAT Images
Det største drama udspillede sig op til Singapores F1-grandprix, fordi flere journalister via Sky’s Ralf Schumacher havde fået at vide, at løbet ville blive Daniel Ricciardos sidste i karrieren, da Liam Lawson tager over fra næste løb i Austin.
Derfor begyndte weekenden med et uværdigt spil af spørgsmål fra journalister, som ingen gad eller kunne svare på, fordi intet var meldt officielt ud af Red Bull.
Hverken Laurent Mekies, Helmut Marko, Christian Horner eller Ricciardo selv svarede konkret på spørgsmålene, hvorvidt Singapore ville blive australierens sidste løb.
Fra venstre Liam Lawson, Yuki Tsunoda og Daniel Ricciardo.
Copyright Red Bull Contentpool
Ricciardo endte med at blive Driver of the Day og snuppe et point fra hans tidligere teamkammerat hos McLaren Lando Norris, hvilket betyder, at Ricciardos gamle Verstappen hos Red Bull nu blot kan slutte som nr. 2 efter Norris og forsat vinde verdensmesterskabet.
Ricciardo selv sluttede de facto sidst som nr. 18 – kun Magnussen sluttede officielt som nr. 19, fem omgange efter.
Singapores GP 2024. VCARB teamet med denim bemaling til weekenden
Copyright Red Bull Contentpool
Dermed ser det ikke ud til, at Ricciardos drøm om at slutte sin karriere hos Red Bull, får i opfyldelse, da Red Bull stædigt holder fast i Sergio Perez – som Ricciardo slog i et shoot out på Estoril tilbage i 2006.
Man må efterhånden spørge, om Red Bull ikke burde investere bedre i en kommunikations- og kørerpolitik, for med tanke på deres forbrug af unge kørertalenter som bl.a. Alexander Albon, Carlos Sainz og Pierre Gasly virker det underligt, at Red Bull fortsat holder fast i Perez, hvis præstationer svinger frem og tilbage som et pendul på steroider, mens andre for længst ville have fået sparket.
Hvis du savnede interviews med Lewis Hamilton og George Russell efter løbet, så skyldtes det, at begge Mercedes-kørere måtte en tur til lægen efter det anstrengende løb.
Singapores GP 2024. Mercedes med speciel bemaling til denne weekend
Copyright Mercedes AMG
Mercedes havde måske forventet at slutte højere op end de gjorde, men Hamilton, der startede på de bløde dæk, blev ufrivilligt til stopklods for Russell, der hurtigt mistede kontakten til Norris og Verstappen.
Det med danske briller præsterede Kevin Magnussen ok – og så måske alligevel ikke: Hans Haas-teamkammerat Nico Hülkenberg nået i Q3 og formåede at holde føromtalte Sergio Perez bag sig.
Der er dog intet der tyder på, at Haas erstatter Magnussen med Bearman før tid, selv om der er gået mode i den slags udskiftninger.
Esteban Ocon foran Kevin Magnussen. Singapores GP 2024
Copyright Alpine F1
Under løbet sad man med fornemmelsen af, at Ferrari – især Charles Leclerc – faktisk havde fundet farten.
Og så er vi lige pludselig tilbage til Ricciardo og hans hurtigste omgang: Selv om Ricciardos sidste kamphandling i Formel 1 blev at tage et point væk fra Norris, så er det langt fra sikkert, at Verstappen formår at slutte direkte efter Norris i de næste løb.
Ferrari vil nemlig gerne også snuppe Red Bull i konstruktørernes mesterskab: I øjeblikket har Ferrari kun 34 point op til Red Bull, hvilket burde være muligt at hente i de resterende seks løb.
Carlos Sainz fører an. Singapores GP 2023
Copyright Pirelli Media
Formel 1 holder efterårsferie i tre uger – næste løb køres i Austin, Texas, den 20. oktober.