Herunder bringer vi nogle få nedslag fra weekendes udskejelser i Belgien.
Belgiens GP blev søndag kørt på den legendariske bane Spa-Francorchamps i de belgiske Ardenner-bjerge, og lad det bare være slået fast med det samme: George Russell kørte et fejlfrit løb og vandt på en risikabel strategi, men i sidste ende var det skønne, spildte kræfter, idet hans Mercedes vejede for lidt efter løbet og dermed brød med regulativet.
Lewis Hamilton (tv) rykkede op som vinder og George Russell (th) blev diskvalificeret. Belgiens GP 2024
Copyright Mercedes AMG - Sam Bloxham
Britens diskvalifikation betød at den jagtende teamkammeret, Lewis Hamilton, rykkede en plads op, hvormed han indtog podiets øverste trin. Det blev en sejr med blandede følelser, men samtidig også et vink med en vognstang til Mercedes om at tilpasse strategien til den bane, der køres på.
Hos McLaren kørte Oscar Piastri ligeledes et godt løb, men et fejlslagent pitstop på 4,4 sekunder ødelagde mulighederne for at hente de to Mercedes’er i front, og australieren sluttede 1,173 sekund efter på P3.
En omgang mere på den lange bane, og Piastri var sandsynligvis sluttet som vinder.
George Russell angriber Eau Rouge. Belgiens GP 2024
Copyright Mercedes AMG - Jiri Krenek
Lando Norris var ingen steder på Spa, og endnu en dårlig start sendte ham for langt ned af tabellen, og han sluttede derfor lige efter Verstappen. Norris både må og skal arbejde på sine starter, der denne gang sendte ham ud i sving 1’s fanggrus.
Med Mercedes’ og McLarens stigende formkurve var det bestemt ikke “a walk in the park” for Max Verstappen at nå op i front fra en startposition på P10 efter en gridstraf (motorskifte), men det blev til en godkendt P5 – næsten et halvt minut foran Sergio Perez i den anden Red Bull.
Starten med Kevin Magnussen på indersiden af Nico Hülkenberg i sving 1. Belgiens GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Spa er ikke lige en bane for Haas F1, men for engangs skyld lykkedes det Kevin Magnussen at sluttede bedre end Nico Hülkenberg. Således kørte danskeren forbi det ternede flag på en absolut godkendt P14. Tyskeren sluttede på P18, hvilket må betegnes som en lille, intern dansk sejr.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
George Russell |
10,0 |
0,07 |
2. |
Lewis Hamilton |
9,9 |
0,13 |
3. |
Charles Leclerc |
9,7 |
0,34 |
4. |
Max Verstappen |
9,2 |
0,83 |
5. |
Oscar Piastri |
9,1 |
0,43 |
6. |
Daniel Ricciardo |
8,4 |
0,50 |
7. |
Esteban Ocon |
8,3 |
0,72 |
8. |
Lando Norris |
8,1 |
1,00 |
9. |
Carlos Sainz |
8,0 |
0,67 |
10. |
Fernando Alonso |
7,7 |
1,16 |
11. |
Alex Albon |
7,5 |
0,45 |
12. |
Valtteri Bottas |
6,8 |
0,35 |
13. |
Lance Stroll |
6,8 |
0,25 |
14. |
Kevin Magnussen |
6,8 |
0,59 |
15. |
Pierre Gasly |
6,5 |
0,39 |
16. |
Sergio Perez |
6,3 |
1,00 |
17. |
Nico Hülkenberg |
5,8 |
0,86 |
18. |
Yuki Tsunoda |
5,7 |
0,68 |
19. |
Logan Sargeant |
4,1 |
0,64 |
20. |
Guanyu Zhou |
3,2 |
1,15 |
Giv din mening til kende på
vores Facebook-side >>>.