Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/7 2024 klokken 14:07
Weekendens første træning var knapt sat i gang, da VCAP kører Yoki Tsunoda spandt af og endte i sandet, hvor bilen, trods alt uden skader, gravede sig godt ned og derfor måtte løftes væk.
Det betød så, at der kom rødt flag, da der skulle maskineri på banen. Ikke nogen optimal start på weekenden for Tsunoda.
Efter oprydningen begyndte de øvrige kørere at sætte brugbare tider, hvor Sainz i Ferrari, hurtigt satte sig op i front, tæt forfulgt af de to Mercedes-kørere.
Verstappen var også med fra start, mens Hadjar, der her i FP1 havde fået lov til at låne Sergio Perez' Red Bull racer, hvilket i første omgang var meget langsomt.
Banen var fra start, let fugtig og kuld, hvilket var medvirkende til at tiderne ikke ligefrem var prangende og også kan undskylde Tsunodas fejl en smugle.
Lidt over halvvejs inde i træningen viste Verstappen sig lidt frem, for første gang, da han satte en tid der var hurtigst af alle, med en god margin.
Kort efter rykkede Russell meget tæt på Verstappen, mens Leclerc og Sainz også kom tættere på. Denne gang var Leclerc hurtigst, men Sainz var fortsat på Hard dækket og kun lige omkring 2 hundrededele sekund langsommere end Leclec.
En tur rundt med Hadjar, viste at det ikke kun er Perez der har det svært med den hurtige Red Bull racer, da han flere gang var meget tæt på at kører af banen.
Hos McLaren viste man igen, at de er et hold vi skal holde øje med, men dog uden at de var ude og sætte de hurtigste tider.
Lando Norris virkede mest komfortabelt af de to, hvilket peger i retning af, at vi kan forvente en ny tæt duel mellem ham og Verstappen.
Med lidt over 10 minutter igen, rykker Norris så Mclaren raceren i front, mens Lance Stroll pludselig melder sig ind i kampen og rykker op på P2, mellem de to McLaren racere. Verstappen på P4.
Noget kunne tyde på, at Aston Martin har fundet noget af formen, da det ikke kun var Stroll, men også Alonso der formåede at sætte konkurrencedygtige tider.
Med lidt over 7 minutter tilbage, kravlede Piastri i pit, efter han oplevede problemer med hydraulikken. Faktisk var han så uheldig, at han ikke nåede ind til garagen.
Det betød at de kørere der havde plan om at pitte, måtte blive ude, da Piastri holdt i sporet. McLaren fik dog hurtigt deres mekanikere ud til ham, så bilen kunne blive skubbet ind og alle andre kunne pitte.
Hos HAAS havde Bearman fået lov til at låne Kevin Magnussens bil, mens Doohan havde fået Pierre Gaslys bil hos Alpine og Colapinto havde fået Sargeants Williams racer.
Bearman var den hurtigste af alle afløserne, mens indsatsen fra Hajar nærmest var pinlig.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)