Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/5 2024 klokken 23:05
Formel 1-feltet er tager til staterne. Her venter en fantastisk weekend i Miami på en af kalenderens mest fantastiske baner.
Banen er med sine 5,412 km og 19 sving en fornuftigt størrelse bane på kalenderen, det er dog en hurtig bane, hvor de mange sving og lange langsider gør, at bilerne kører med lav downforce-opsætning på asfalten rundt om Hard Rock stadium.
Pirelli har taget de bløde C4, medium C3 og hårde C2-dæk med til Floridas lune forårsvejr.
Magnussen er første kører på banen, og tre min. inde er 18 ud af 20 kørere ude . De eneste to der mangler er Williams, med Albon og hjemmebanehelten Sargeant, der er vokset op i Florida,bag rattet.
Piastri melder over radioen, at rattet føles hårdt. Han bekræfter dog, det er begge veje.
Leclerc snurrer rundt. Han prøver at vende raceren, men han kan ikke komme rundt, sp han holder og venter, fordi de andre kørere skal forbi.
Leclerc må slukke raceren og afslutte sessionen ni minutter inde i træningen. Rødt flag fjerner vigtige minutter fra weekendens eneste træning. Det er nemlig sprint-weekend.
16 minutter inde er der grønt flag igen, og kørerne liner op i lang kø, for at de kan komme ud på banen til de sidste 3/4 dele af sessionen.
Hard-dækket ser ud til at være mest populært fra start af, og det kan nemt komme til at spille en rolle på Miamis lune asfalt.
Faktisk er kun fem kørere ude på medium-dækket.
Verstappen forbremser sig i sving 17, men han kan køre smertefrit ud på banen igen.
Hamilton må en tur af banen og skraber bunden hen af kerben. Han fortsætter dog uden skader.
Verstappen laver samme fejl kort tid efter. Han var ikke på en flyvende omgang, nok nærmere det der ligner en mindre løbssimulation.
Han melder over radioen, at hans fordæk låser.
Programmerne i den her træning er jo meget kompakte, da 180 min er forkortet ned til 60 min.
Der bliver kørt tæt i Miami, for barrieren er klods op af banen. Det beviser Piastri også, da målinger viser, at højre bagdæk var bare 3 cm fra.
Albon kører for langt i sving 1 og han må en tur ud på afkørselsarealet, han fortsætter do,g og kan køre på banen igen.
Verstappen overstyrer, men han redder raceren. Det interessante er, at det skete på softdækket.
Norris kører i pit, han rammer dog keglen i svinget ved indgangen.
Verstappen melder over radioen, at dækkene er alt for varme, og at det er som at køre på æggeskaller. Det forklarer nok også overstyringen lige før.
Verstappen slutter i front, med Piastri og Sainz i hælene.
Magnussen og Hülkenberg slutter nede på 12-13 pladsen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
OM SKRIBENTEN
Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.