Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/10 2023 klokken 19:10
Formel 1 er motorsportens kongeklasse, derfor bliver kommer kørerne også ud for en del, når de brager rundt med +300 km/t på alverdens racerbaner.
Et af de helt store samtaleemner efter Qatar, det var den enorme varme og fugtighed, der satte alle kørerne på prøve, heriblandt denne uges hjemmebanehelt Logan Sargeant, der udgik af løbet med hedeslag.
At det er varmt at køre en Formel 1-bil er ingen nyhed, og nogle kørere tager den også til ekstremer, når de forbereder sig til weekendernes strabadser.
Singapore er normalt en af dem, der trækker tænder ud. Og der er også historier om, at kørerne motionerer på en kondicykel i en sauna for at blive klar til de torturlignende temperaturer, de udsættes for. George Russell har endda udtalt, at han træner med tre lag tøj på.
Kørerdragterne er nemlig også blevet tykkere efter Grosjeans ulykke i 2020.
Nu er det også blevet et samtaleemne igen. F1 har det på agendaen, når den såkaldte Technical Advisory Committee (TAC) holder virtuelt møde efter Mexicos GP. Det skriver Motorsport.com.
Her skal komiteen diskutere, hvordan man kan løse det her problem i fremtiden, så F1 undgår at kørerne besvimer og lignende.
Formel 1-holdene er ellers ikke meget for at ændre på racerne, da øget vægt gør bilen mere konkurrencedygtig.
Derfor har en kører som Lewis Hamilton heller ikke en vandbeholder i bilen (med enkelte tilfælde hvor han har valgt det).
Noget der snakkes om, det er kølede sæder, som benyttes i WEC bl.a.
En ting er dog sikkert, det er ihvertfald for varmt, at køre i et cockpit, der er tæt på 60 grader.