Ungarns Grand Prix: Løbsresumé: Verstappen vinder

Max Verstappen var ikke længe om at afsætte Lewis Hamilton fra førstepladsen, og derfra var næsten alt ved det gamle. Læs om dagens løb i Ungarn her.

Englands Grand Prix 2023 . Copyright McLaren

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 23/7 2023 klokken 16:07

Lewis Hamilton og Max Verstappen fik begge en god start, og Verstappen var med det samme på indersiden af Hamilton og pressede ham bredt i første sving. Hamilton blev derpå også overhalet af både Piastri og Norris i de to McLaren racere og røg nede som nummer fire. Leclerc og Sainz kom også godt afsted og lagde efter første omgang tryk på Hamilton.

Ricciardo startede som nummer 13, men var efter første omgang nede som nummer 19 efter kontakt med Zhou.
Bedre var det ikke for Gasly, der måtte køre i garagen efter første omgang med flere skader på bilen. Også Ocon måtte forlade løbet, efter at de to Alpine kørere var blevet offer for et kamikaze angrebet igangsat af Zhou med Ricciardo som mellemmand. Zhour modtog efterfølgende en straf på fem sekunder.

Magnussen fik også en god start og avancerede en håndfuld pladser og jagtede George Russell på 13. pladsen.

Efter de første fem omgange var Verstappen omtrent to sekunder foran Piastri. Norris var stadig på tredjepladsen efterfulgt af Hamilton, Leclerc, Sainz, Alonso, Perez, Hülkenberg og Stroll. Fem omgange senere begyndte de første pit-stop i den bageste ende af feltet, mens Verstappen stille og roligt udbyggede sit forspring. Løbet befandt sig i en relativt rolig fase frem mod pit-stop runderne for den forreste delt af feltet, hvilket Sainz satte i gang på omgang 16. Leclerc fik ikke det pit-stop, han havde håbet på pga. en forsinkelse ved skiftet af venstre baghjul, og han kom først afsted efter 9,4 sekunder og ud som nummer 10.
Norris lykkedes med at køre hurtigt nok til at overhale Piastri ved australierens pit-stop, og de lå hhv. nummer to og tre efter at både Alonso, Perez og Verstappen havde pittet.

Halvvejs inde i løbet havde Verstappen udbygget et solidt forspring på 10 sekunder ned til Norris på andenpladsen. Norris befandt sig lidt i ingenmandsland med syv sekunder til Piastri på tredjepladsen efterfulgt af Hamilton, Perez, Sainz, Leclerc, Alonso, Russell og Bottas på 10. pladsen. De to Haas racere havde, som det efterhånden har vist sig en del gange, svært ved at følge med på løbsdagen, hvorfor Hülkenberg og Magnussen nu lå hhv. nr. 12 og 14. Ricciardo havde endnu ikke helt fundet melodien efter sin uheldige start i løbet og lå nummer 17.

På omgang 43 havde Piastri fået nok af de hårde dæk og kørt i pit for at få et blødere sæt på. Det gav tredjepladsen til Hamilton, mens Perez, der havde pittet samtidig med Piastri, var helt oppe i nakken på australieren. Leclerc tog også endnu et pit-stop, mens Norris også skulle en tur ind og hilse på sine mekanikere. Perez mekanikere fik i øvrigt serviceret mexicaneren på 1,9 sekunder. Senere fulgte også både Verstappen og Hamilton.

10 omgange tilbage ud af 70, og Verstappen sad urokkeligt på sin førsteplads. Norris fastholdt sin andenplads, men havde en sulten Perez inden for en rækkevidde på under tre sekunder. Perez tilmed havde også brug for positive resultater efter sit skuffende uheld i første træning efterfulgt af en skidt kvalifikation både denne weekend i Ungarn men også i de seneste par løb. Hamilton havde ikke problemer med at forsvare sin fjerdeplads, men måtte sidde med noget af en skuffelse under hjelmen efter at være startet på pole efter sin fænomenale omgang lørdag eftermiddag.
Piastri kunne heller ikke være tilfreds med en femteplads efter at have været så langt oppe som nummer to, mens Leclerc og Sainz kørte forholdsvis anonyme løb på sjette- og ottendepladsen. Leclerc måtte dog afgive din sjetteplads til Russell efter løbet pga. en tidsstraf for at køre for stærkt i pitten.
Russell fik stort set det bedste ud af løbet, som han kunne, med en syvendeplads, efter gårsdagens skuffelse i kvalifikationen. Alonso og Stroll på niende- og tiendepladsen havde formentlig også håbet på mere, men der kunne i det mindste sættes point ind på kontoen.

Ricciardo fik kørt sig tilbage til sin startposition som nummer 13, så dette kunne vel egentlig betragtes som godkendt, henset til hans uheldige start, hvor han var uden skyld. Hülkenberg satte sig på 14. pladsen og havde formentlig en noget flad fornemmelse, efter at hans Haas racer måtte have føltes som en raket lørdag eftermiddag sammenlignet med løbshastigheden. Bedre var det ikke for Magnussen og sluttede kun én plads højere end hvad han formåede i kvalifikationen (19. pladsen).

Verstappen kunne i ro og mag køre først over stregen, på sommerferie og skrive historie for Red Bull, der som det første team nogensinde i F1-historien kunne skrive 12 sejre i træk på rekordlisten, mens Mclaren, der indtil i dag delte rekorden med Red Bull, kunne glæde sig over seriøs fremgang i deres udvikling over de seneste løb. Perez tog sig af tredjepladsen og fik lidt oprejsning. Der er allerede løb igen i næste weekend på Spa i Belgien, hvor der med garanti også bliver en hel del at skrive om.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: Pole position til Hamilton BMF1.dk’s Power Rating: Ungarns GP »