FIA afviser protest fra Haas F1

Den sidste fjerdel af Australiens Grand Prix var ret begivenhedsrig og sluttede uofficielt med Nico Hülkenberg på en sensationel P4. Men sådan gik det alligevel ikke.

Nico Hülkenberg hyldes for en sensationel P4, som dog senere ændredes til P7. Australiens GP 2023 . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/4 2023 klokken 16:04

Da et dramatisk australsk grandprix sluttede, anede ingen, hvordan den endelige slutstilling ville se ud. Alt sammen takket være dramatiske kollisioner i slutfasen efter genstarten efter det andet røde flag.

Altså lige bortset fra Haas F1, som så den ene af sine kørere, Nico Hülkenberg, slutte på en ikke mindre end sensationel P4. Sådan kom det dog ikke til at gå.

Race Control besluttede nemlig, at løbet skulle genstartes ved at køre en sidste omgang efter den sidste genstart, hvilket betød, at Hülkenbergs P4 blev forvandlet til P7 - også selv om tyskerens bil stoppede ved sving 2 på sidste omgang, mens Safety Car førte bilerne til det ternede flag.

Beslutningen om at vende tilbage til den tidligere startrækkefølge blev besluttet med reference til Silverstone 2022, hvor det blev besluttet, at hvis ikke alle kørere havde krydset den anden Safety Car-linje, da de røde flag kom frem, ville dette betyde, at rækkefølgen blev rullet tilbage ved næste genstart.

Efter løbet, eller faktisk midt i alt kaosset, indleverede Haas en protest over beslutningen. Ifølge vores kollega på Sky Sports, Ted Kravitz, ville Haas dermed udfordre den sidste genstart ved at stille spørgsmålstegn ved, hvilken Safety Car-linje FIA mente skulle krydses og som skulle minde om Silverstone-resultatet.

Nico Hülkenberg. Australiens GP 2023Nico Hülkenberg. Australiens GP 2023
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Efter en høring, hvor F1-løbsdirektør Niels Wittich blev indkaldt, forklarede han, at i forhold til den tid der var til rådighed for at lade løbet fortsætte, ville det mest fornuftige sted at bestemme rækkefølgen være den forrige startgrid i stedet for at forsøge at udtænke en anden måde.

Både han og Haas var enige om, at det ikke var helt pålideligt at bruge GPS-data til at bestemme rækkefølgen på sikkerhedsbillinjen. Årsagen var ikke mindst den kaotiske placering af bilerne på det tidspunkt.

I sidste ende mente stewards således, at det var bedst at bruge den tidligere startgrid som "genstartsrækkefølge" for at få løbet i gang så hurtigt som muligt,

I en erklæring fra FIA's stewards hedder det: "Denne beslutning skulle foretages i sammenhæng med en tidsbestemt løbsbegivenhed, og derfor skulle beslutningen fra 'race control' og løbsledelsen træffes hurtigt; med udøvelse af passende skøn og ved at bruge den mest passende information, der er tilgængelig for dem på det tidspunkt."

En anden begrundelse for beslutningen var at undgå præcedens, hvor det så ville være tilladt, at Safety Car-linjen, efter rødt-flag-situationer, fremover vil kunne bruges til som genstartslinje og dermed tilskynde kørerne til at tage større risici for at komme foran konkurrenterne.

Kevin Magnussen, i den anden Haas F1, udgik af løbet på omgang 52 efter en nærkontakt med barrieren, hvormed danskeren var den direkte årsag til ovennævnte slutakos.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens Grand Prix - Løbsresumé: Verstappen vi BMF1.dk’s Power Rating: Australiens GP »