Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/2 2023 klokken 09:02
Formel 1 bilerne er blevet præsenteret, samtidig har de fleste afviklet en af deres filmdage, som mest af alt bruges til lige at teste bilerne af på banen, inden årets første og eneste vintertest finder sted.
Med kun 3 dages test i Bahrain, er der ikke mange muligheder for at få rettet op på større fejl.
Det har fået nogle af holdene til, allerede nu, at melde ud, at de allerede nu ved at de ikke er der hvor de ønskede og at de først et stykke inde i den nye sæson, vil have den bil de havde håbet at starte med.
Mercedes
Første år under det nye aerodynamiske reglement, som var sidste år, var noget der ligner, en katastrofe for Mercedes.
Men til trods for de kæmpe store problemer de havde, med det såkaldte Porporsing, i starten af året, lykkedes det dem at komme stærkt igen og en enkelt sejr blev det da også til.
Lewis Hamilton var så utilfreds med W13, som sidste års bil hed, at han ønsker at glemme alt om monsteret, men den nye W14, bygger over samme list og rygter går på, at nogle af de problemer de havde løst med W13, er tilbage.
Der er dog fortsat ikke nogen tvivl om, at Mercedes igen i år, vil være et af de absolutte tophold, der vil være i stand til at kører med om sejrene, og ret sandsynligt podieplaceringer.
Men sandsynligheden for at Lewis Hamilton sikrer sig en 8. VM titel i år, er ikke så stor.
Ferrari
Ferrari havde, modsat Mercedes, en rigtig god start med de nye aerodynamiske regler.
Sejre i de første løb og et massivt forspring til Red Bull, gav ro på holdet, men så begyndte fejlene at snige sig ind.
Carlos Sainz Jr. skulle bruge mere tid i bilen, inden han lærte den at kende, mens Charles Leclerc, alt for hurtigt, begyndte at lave fejl, da Max Verstappen begyndte at presse ham.
Uroen hos kørerne, spredte sig til holdet, hvor Mattia Binotto ikke havde pondus til at få holdet til at samarbejde.
Det hele endte med, at Binotto forlod holdet efter sæsonafslutningen og Frederic Vaseur blev hentet over fra Alfa Romeo, til at lede holdet.
Den nye ledelse, skal være med til at skabe ro og optimere samarbejdet, samtidig har Vaseur optimeret på arbejdsprocesserne, så der skulle være mulighed for at træffe hurtigere beslutninger.
Det store spørgsmål er så, om det allerede nu, vil virke på holdet, eller om også Ferrari, har behov for at bruge et par løb, inden de har fundet sig til rette.
Red Bull
De forsvarende verdensmestre fra Red Bull, havde en helt vild sæson, hvor Max Verstappen formåede at sætte ny rekord for flest vindende løb på en enkelt sæson, med imponerende 15 sejre.
Problemerne i starten af sæsonen, blev hurtigt glemt og man viste gang på gang, at man både havde talent og mod til at gå egne veje, når der skulle tages strategiske beslutninger.
Denne sæson, byder på nye udfordringer, da Red Bull overskred budgetloftet i 2021, og derfor er blevet straffet med et lavere budget og markant færre timer i vindtunnelen.
På papiret ser det derfor lidt svært ud for Red Bull, men i virkeligheden, er det Red Bull de andre hold skal slå, hvis de ønsker at vinde Verdensmesterskabet.
Mens Sergio Perez i år, internt vil blive presset ekstra af Daniel Ricciardo, vil Max Verstappen, igen, være den absolutte 1. kører på holdet og helt klart, ham der står som den største favorit til at vinde endnu et verdensmesterskab.
Lige udenfor top 3.
Mens vi ikke kan se, at Red Bull falder igennem, skal der ikke meget til for at det kan gå galt hos Ferrari og Mercedes.
Skulle de to store hold, fejle, er der et par stykker, der er mere end klar til at tage over.
Alpine
De var lige ved og næsten i 2022, men fejlede flere gange på strategi og ikke mindst stabilitet.
De har meldt ud, at de har fundet og løst det største problem med deres motor, hvilket samtidig har fået dem til at melde ud, at de også har en motor med mere Power til denne sæson.
Fernando Alonso har forladt holdet, og Pierre Gasly er komme til, så der nu er et rent fransk line up, på det franske hold.
Det kan blive godt, men det kan også ende med at slå for mange gnister.
McLaren
Det ærkebritiske hold, der i mange år var det absolutte tophold, men som så efterfølgende har haft en lang årrække, hvor de roede rundt helt ned i bunden, er ved at finde frem til et koncept der virker og som kan give sejre.
Daniel Ricciardo blev dog aldrig en succes på holdet, hvorfor han nu er ude og afløst af stortalentet Oscar Piastri.
Samtidig har man Lando Norris på holdet, der anses som et kæmpe talent, hvilket lover godt for holdets muligheder.
Spørgsmålet er så, om de kan få det hele til at spille. Men der er ingen tvivl om, at McLaren igen vil bære et af de hold, der kan udfordre i toppen.
Konklusion
Vi forventer at Red Bull, igen i år, vil være holdet de andre skal slå, og især Max Verstappen.
Det bliver også Charles Leclerc i Ferrari der bliver den primære udfordrer, men her fra, så kan alt ske. Det er muligt at 2023 bliver det helt store gennembrudsår for George Russell og således enden for Lewis Hamilton?