En begivenhedsrig Formel 1-sæson er slut, og vi bringer her konklusionen på samtligere køreres præstationer igennem hele året.
På BMF1.dk har vores team af Formel 1-skribenter nøje fulgt hver enkelt af de 22 køreres udvikling igennem 2022-sæsonen, og nu, hvor sæsonen er slut, er det tid til at bringe den samlede konklusion på kørernes indsats - begyndende fra dårligste til bedste.
Som altid er BMF1s Power Rating baseret på de enkelte køreres overordnede præstationsevner under skyldig hensyntagen til det værktøj, de har til rådighed.
Vi har ikke bedømt Nico Hülkenberg og Nyck de Vries, fordi de kun har kørt ganske få løb i sæsonen, hvilket gør en sammenligning med resten af F1-feltet urimelig over for begge parter.
Brasiliens Grand Prix 2022: Kevin på pole position på Interlagos
Copyright Haas F1
Hvad angår de resterende chauffører på gridden har vi bedømt dem i forhold til deres resultater i kvalifikationerne og løbene. Undervejs er der naturligvis også dukket andre forhold op, som har påvirket bedømmelserne i negativ eller positiv retning.
Vi starter vores Power Rating 2022 fra bunden så at sige, og hver enkelt kører får en kort bemærkning med på vejen samt deres point og samlede placering i det individuelle verdensmesterskab.
Nicolas Latifi
VM-point: 2 / Mesterskabsplacering: 20
De færreste er sikkert uenige i denne placering til den ellers sympatiske Nicolas Latifi. Det skal indrømmes, at canadieren ikke havde den hurtigste knallert på havnen, men det var i hele sæsonen nærmest normalen, at teamkammeraten Alex Albon sluttede flere pladser foran i den anden Williams FW44.
Højdepunkt: P9 i Japans Grand Prix hvor Williams dækstrategi sad lige i skabet på den temmelig våde bane.
Lavpunkt: Trods stærk økonomisk backup alligevel droppet hos Williams i 2023.
Saudi-Arabiens Grand Priz 2021. Nicholas Latifi på Jeddah banen
Copyright Williams F1
Mick Schumacher
VM-point: 12 / Mesterskabsplacering: 16
At Haas F1 har droppet Mick Schumacher til næste sæson skyldes helt sikkert en kombination af nogle kostbare crasches i starten af sæsonen, som bestemt ikke er ønskværdigt i et alle privat team, samt nogle stærkt svingende præstationer i løbene.
På den anden side viste tyskeren ind i mellem, at han har evnerne og bestemt hører til i Formel 1, hvor en reservetjans hos Mercedes, i skrivende stund, ser ud til at blive næste karriereskridt.
Højdepunkt: Point på Silverstone, kampene med Lewis Hamilton i sprintløbet i Østrig, hvor tyskeren dagen efter sluttede på P6, den højeste placering i hans F1-karriere.
Lavpunkt: Kvalifikationen i Saudi-Arabien, hvor han igen smadrede Haas-raceren, fik kørelejlighed med en ambulance til hospitalet og efterfølgende ikke var i stand til at deltage i søndagens løb, fordi Haas ikke havde nok dele til rådighed til at genopbygge bilen.
Canadas Grand Prix 2022. Mick Schumacher under fredagens træninger
Copyright Haas F1
Yuki Tsunoda
VM-point: 12 / Mesterskabsplacering: 17
I betragtning af Dr. Helmut Markos velkendte utålmodighed med Red Bulls unge talenter er det ret utroligt, at Yuki Tsunoda fortsætter hos AlphaTauri i 2023. For det er gået den forkerte vej siden den lovende vintertest i 2021, hvor han debuterede de røde tyres lillesøsterteam.
Yuki Tsunoda har sæsonen igennem været involveret i flere uheld og hændelser med andre kørere, hvilket har givet den hidsige japaner flere reprimander fra stewards en serie strafpoint til licensen.
AlphaTauri har bestemt ikke leveret en særlig god bil i 2022, men når Tsunoda får lov til at blive siddende, skyldes det utvivlsomt, at Marko ikke har bedre alternativer på hylderne i junior-kategorierne.
Højdepunkt: P7 på AlphaTauris hjemmebane Imola, som var sæsonens bedste resultat.
Lavpunkt: Kollisionerne i England og Canada med teamkammeraten Pierre Gasly, men selvfølgelig også at han i Montreal formåede køre i væggen på vej ud af pitten på kolde dæk.
Yuki Tsunoda i AlphaTauri til Emilia Romagna GP
Copyright AlphaTauri
Lance Stroll
VM-point: 18 / Mesterskabsplacering: 15
På flere måder er Lance Stroll en mærkelig sammensat kører, for præstationerne har vekslet mellem aggressiv kørsel og forsvar af sin position, hvilket har resulteret i krasse kommentarer fra konkurrenterne og klip i licensen fra stewards med tilhørende gridstraffe.
Fakta er dog, at Stroll en stærk starter, men hans til tider ureglementerede kørsel, også overfor teamkammeraten, kan gøre det interessant at følge, hvordan samarbejdet hos Aston Martin, med Fernando Alonso i den anden garage, vil spænde af.
Højdepunkt: Flot løb i Singapore, hvor den 24-årige startede som nummer 12 og sluttede på sjettepladsen, sæsonens bedste resultat.
Lavpunkt: Det horrible sammenstød med Fernando Alonso under USA's Grand Prix, hvor man endnu engang oplevede et voldsomt aggressivt forsvar af sin position, da Alonso forsøgte at overhale. Episoden kostede to særdeles velfortjente strafpoint i Super Licensen.
Aserbajdsjans Grand Prix 2022. Lance Stroll
Copyright Aston Martin
Sebastian Vettel
VM-points: 37 / Mesterskabplacering: 12
Sæsonstarten i 2023 bliver uden den firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel, som efter måneders overvejelser valgte af sige tak for denne gang - en beslutning, som begrædes af alle med et ægte, bankende F1-hjerte.
Sæsonen startede ikke alt for godt for Vettel, men efterhånden fik Aston Martin forbedret bilen så meget, at tyskeren gennemførte en serie løb, hvor han dels satte teamejerens søn, Lance Stroll, grundigt på plads med en mere end dobbelt så stor pointhøst og samtidig viste verden, at han i den grad kan køre racerløb. Endog på en ganske iøjefaldende måde.
Højdepunkt: Suzuka, hvor Vettel hentede en smuk P6 og viste sit niveau i forhold til Stroll.
Lavpunkt: Vettels exit fra Formel 1 og hans manglende deltagelse i Bahrain og Saudi-Arabien efter at have fået Covid-19, hvilket tydeligvis havde sat en del rust på vandrørene i de efterfølgende løb.
Sebastian Vettel i sin Aston Martin.
Copyright Aston Martin
Daniel Ricciardo
VM-point: 37 / Mesterskabsplacering: 11
Det har været en alt andet end normal sæson for Daniel Ricciardo, der er gået fra at være en af de mest respekterede kørere til en andenkører-status hos McLaren, hvor Lando Norris har været langt hurtigere end australieren.
Om det er bilen eller den sympatiske humørspreder er svært at svare på, men faktum er, at sæsonresultatet i 2022 har medvirket til at sende Ricciardo ud af Formel 1 i 2023, hvor bedste resultat blev en femteplads i Singapore. Ricciardo fortsætter som reservekører “hjemme” hos Red Bull.
Højdepunkt: Sjettepladsen i hjemmebaneløbet i Melbourne samt femtepladsen i Singapore, som også blev sæsonens bedste resultat.
Lavpunkt: Påkørslen af Kevin Magnussen, som gav den 33-årige en gridstraf og ekspederede dem begge ud af Brasiliens Grand Prix.
Daniel Ricciardo i McLaren i Bahrain.
Copyright McLaren Media - Motorsport Images
Guanyu Zhou
VM-point: 6 / Mesterskabsplacering: 18
Guanyu Zhou er en ret anonym kører, men et nærmere kig på sæsonen viser alligevel en kineser, som ved fem lejligheder ud af ni var hurtigere end den langt mere erfarne Valtteri Bottas under kvalifikationerne.
Hvis Alfa Romeo, i modsætning til 2022, ellers kan levere en pålidelig bil i 2023, bør Zhou være i stand til at hente flere point end i den netop afsluttede sæson, for alt i alt har kineseren haft en lovende start på sin Formel 1-karriere.
Højepunkt: Bahrains Grand Prix, hvor Zhou hentede et point i sit debutløb.
Lavpunkt: Den dramatiske ulykke under Englands Grand Prix, hvor man et i nogle minutter var temmelig meget i tvivl, om kineseren overlevede.
Guanyu Zhou i sin Alfa Romeo.
Copyright Alfa Romeo Racing Orlen
Alex Albon
VM-point: 4 / Mesterskabsplacering: 19
Efter fyringen fra Red Bull, et års fravær fra Formel 1 og det efterfølgende comeback til Williams har Alex Albon faktisk været ene mand til trække Williams op i placeringerne, og thai-briten har klaret sig lysår bedre end teamkammeraten Nicolas Latifi. Ved tre løb blev det til point.
Desværre ødelagde alvorlig sygdom op til Italiens Grand Prix en hel del for Albon, som ikke helt har været den samme siden. Han forsætter dog hos Williams i 2023, hvor han får chancen til at vise sit værd.
Højdepunkt: Point i Australiens Grand Prix, hvor han næsten gennemførte en fuld løbsdistance på et enkelt sæt dæk.
Lavpunkt: Alvorlig sygdom efter en operation sammen med en serie DNF’ere i starten af sæsonen.
Alex Albon under lørdagens træning. Ungarns GP 2022
Copyright Pirelli Media
Pierre Gasly
VM-point: 23 / Mesterskabsplacering: 14 .
2022 har bestemt ikke været AlphaTauris år, hvilket har haft stor indflydelse på Pierre Gasly. Teamet har bare ikke leveret ordentligt materiel til hverken ham eller Yuki Tsunoda i den anden side af garagen.
Især har de mange Q1-knockouts ikke set godt ud for den 26-årige kører, som både har lydt som, og set ud som, en kører der ønskede sig et andet sted hen. Det kommer han så i 2023, hvor arbejdsgiveren hedder Alpine F1. Derfra er det op til Gasly selv at bevise sit værd.
Højdepunkt: Aserbajdsjans Grand Prix, hvor Gasly hentede en famteplads.
Lavpunkt: At blive påkørt af sin teamkammerat Tsunoda og sendt ud af Englands Grand Prix samt være tæt på en nærdødsoplevelse med en vildfaren kranvogn i vandpantomimen under Japans Grand Prix.
Japans Grand Prix 2022. Pierre Gasly samlede et stykke reklame op på første omgang
Copyright Red Bull Contentpool
Kevin Magnussen
VM-point: 25 / Mesterskabsplacering: 13
Med en femteplads i sit spektakulære comeback i Bahrain satte Kevin Magnussen en tyk streg under, at han hører til i Formel 1 og at kørerens exit i ’21 udelukkende skyldtes en rig fars russiske gødningsrubler til en talentløs søn. Amerikanske Haas F1 manglede (også) penge dengang og var derfor tvunget til at fyre Magnussen, men nu er den 30-årige danske F1-kører heldigvis tilbage på gridden og cementerede, at han hører til blandt de tyve bedste i verden.
Haas VF22 har været betydelig hurtigere end VF21, men siden den succesfulde start har Magnussens bil tydeligvis igen manglet fart, også af og til sammenlignet med Mick Schumacher i den anden side af garagen. Derfor rullede danskeren støt og roligt rullet ned i den triste tredjedel af feltet.
Dog viste et brasiliansk regnvejr sig at være lige præcis, hvad der skulle til for at få succes, hvilket i høj grad må siges at være tilfældet. Således hentede Magnussen en vildt flot ‘pole position’ under kvalifikationen til Brasiliens Grand Prix (se billedet øverst på siden). Større bliver det næppe - lige bortset fra en sejr om søndagen, naturligvis, men den må vente til en anden gang. Magnussens flotte resultat i Sao Paulo er den slags, som gør Formel 1 episk.
Højdepunkt: Det må blive hele to af slagsen, nemlig den imponerende P5 Bahrain og pole position i Brasilien. Begge gange ver der ikke et øje tørt i hverken danske eller udenlandske sofaer.
Lavpunkt: Alle de sort-orange pointkrævende flag, som Magnussen nærmest havde taget patent på under flere af sine velkendt hurtige starter, hvor prisen flere gange var beskadigede frontvinger. Ricciardos påkørsel af Haas-køreren efter starten i Sao Paulo ødelagde desværre glæden over en ellers fantastisk weekend.
Kevin Magnussen i sin Haas-racer til Mexicos GP.
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Valtteri Bottas
VM-points: 29 / Mesterskabsplacering: 10
Valtteri Bottas havde en stærk første halvdel af 2022-sæsonen, men derefter gik det ned af bakke for ham. Med til historien hører dog, at Alfa Romeo bestemt ikke leverede optimalt udstyr, men med tanke på finnens store erfaring, er det anelse bekymrende, at den 33-årige tidligere Mercedes-kører ikke manifesterede sig bedre i forhold til sin den Alfas unge rookie, Guanyu Zhou.
Højdepunkt: Femtepladsen i Emilia Romagnas Grand Prix på Imola, hvor Alfa Romeo halede de point hjem, som reeelt skaffede dem sjettepladsen i konstruktørmesterskabet.
Lavpunkt: Hele tre DNF’ere i streg og generelt manglende evne til at manifestere sig i forhold til sin kinesiske teamkammerat.
Valtteri Bottas i sin Alfa Romeo-racer.
Copyright Alfa Romeo F1 Team ORLEN
Esteban Ocon
VM-point: 92 / Mesterskabsplacering: 8
Med 9 point flere end den dobbelte verdensmester og teamkammerat Fernando Alonso kan Esteban Ocon være tilfreds. Med til historien hører dog, at den interne, spanske konkurrent havde en serie frustrerende DNF.
Ikke desto leverede Ocon en solid sæson, som i mangel på point fra den anden side af garagen hjælp Alpine til en fjerdeplads i konstruktørmesterskabet.
Højdepunkt: Japan, hvor Ocon dels sluttede på P4 i det våde løb men samtidig formåede at holde en vildt kæmpende Lewis Hamilton bag sig.
Lavpunkt: At være tvunget til at tage Singapores Metro for at komme retur til den afsidesliggende Alpine-garage efter bilens motorfejl under gadeløbet.
Ungarns Grand Prix 2021. Esteban Ocon på Hungaroring
Copyright Alpine F1
Lando Norris
VM-point: 122 / Mesterskabsplacering: 7
Lando Norris har på flere måder været en enmandshær hos McLaren og dermed årsagen til teamets femteplads i konstruktørmesterskabet. Som ovenfor nævnt har Ricciardo ikke bidraget væsentligt til den konto.
Med sin P7 i mesterskabet er Norris samtidig “best of the rest” i midterfeltet, og med den indgåede langtidskontrakt er det nu op til McLaren at levere en bil, som kan gøre den 23-årige talentfulde kører til en løbsvinder.
Højdepunkt: Det må være hans tredjeplads i Emilia Romagnas Grand Prix.
Lavpunkt: Norris leverer faktisk altid en god indsats, så lavpunktet må være Brasiliens Grand Prix, hvor han dels udgik med motorfejl og samtidig kæmpede med et svært maveonde.
Lando Norris. Japans GP 2022
Copyright McLaren Media
Fernando Alonso
VM-point: 81 / Mesterskabsplacering: 8
Denne skribent vil påstå, at Fernando Alonso var sluttet foran Lando Norris i mesterskabet, hvis ikke det var fordi han sad i en usædvanlig upålidelig Alpine, som gav op i fire ud af de sidste syv af sæsonens løb. Den slags koster.
Alonso leverede en serie stærke præstationer, hvor han flere gange holdt Mercedes bag sig i spektakulære ‘dog fights’ mod overmagten. Virkelig underholdende og endnu en understregning af, at den 41-årige spanier på ingen måde er færdig i F1. Mon ikke Aston Martin vil levere et mere stabilt værktøj i 2023?
Højdepunkt: At se på røde lamper på første startrække til Canadas Grand Prix.
Lavpunkt: At få en kølevandslækage og dermed kun fuldføre halvdelen af sit sidste løb for Alpine i Abu Dhabis Grand Prix.
Fernando Alonso. Brasiliens GP 2022
Copyright Alpine F1
Sergio Perez
VM-point: 305 / Mesterskabsplacering: 3
Kan man kritisere en kører, som slutter på tredjepladsen i verdensmesterskabet? Ja, det kan man, for Sergio Perez kørte i feltets bedste bil, Red Bull, men alligevel tog Charles Leclerc det sidste stik i Abu Dhabi, hvor han med sølle 3 points forskel stjal mexicanerens ellers sikre andenplads i mesterskabet.
Ganske vidst risikerer man at sammenligne Perez med en på alle måder usædvanlig teamkammerat, Max Verstappen, som kører i sin egen liga, men kun to sejre, omend en fordobling i sammenligning med sidste år, er ikke godt nok. Måske slappede han for meget af, da 2023-kontrakten med Red Bull allerede var i hus efter sommerpausen.
Højdepunkt: Naturligvis begge Perez' flotte sejre i henholdsvis Monaco og Singapore, som han halede hjem trods massivt pres fra to Ferrari-kørere i begge løb.
Lavpunkt: Diverse straffe for ‘track limits' i Østrig, hvor han endte med at udgå tidligt under løbet efter sammenstød med George Russell i Mercedes.
Brasiliens Grand Prix 2022. Sergio Perez under den 1. frie træning på Interlagos banen
Copyright Red Bull Contentpool
Carlos Sainz
VM-point: 246 / Mesterskabsplacering: 5 ..
2022 blev sæsonen, hvor Carlos Sainz hentede sin første sejr i Formel 1 samt tilkæmpede sig to ‘pole positions’. Alt sammen opmuntrende for spanieren, men samlet set manglede han konsistens. Således udgik Ferrari-køreren hele seks gange, hvoraf de fire var på grund af egne fejl.
I sammenligning med teamkammeraten Charles Leclerc mangler Sainz stadig en del, så 2023 er sæsonen, hvor den 28-årige spanier skal skrue op, hvis han vil beholde sin røde kørerdragt.
Højdepunkt: Silverstone, hvor Ferraris strategiske stab, efter en Safety Car, gjorde alt, hvad de kunne for at holde Leclerc borte fra en topplacering, hvilket Sainz drog fordel af og dermed vandt sin første F1-sejr.
Lavpunkt: Foruden motorhaverier og ditto brande må lavpunktet være, da spanieren startede fra pole i USA's Grand Prix og allerede blev sendt ud af løbet af George Russell i Sving 1. Russell fik senere skylden samt en tidsstraf.
Carlos Sainz jr. i sin Ferrari-racer
Copyright Ferrari Media
Lewis Hamilton
VM-point: 240 / Mesterskabsplacering: 6
Det har bestemt ikke været Mercedes’ sæson, som med deres ‘woblende’ W13 især har gjort livet surt for Lewis Hamilton, der nu har oplevet at køre en sæson uden sejr.
Det hele kan dog ikke tilskrives en fejldesignet Mercedes-racer, for diverse småkollisioner og efterfølgende kontroverser har tydeligt vist, at den syvdobbelte verdensmester befinder sig dårligt, når der er uvant mange konkurrenter omkring ham.
Sæsonen startede dermed elendigt for både team og kørere, men i den sidste halvdel lykkedes teamets mange eksperimenter og opsætningsjusteringer. Hamilton fik mere konsistens og britens kampe flyttede op blandt de tre bedste teams, hvor flere sejrsmuligheder åbnede sig, dog uden det sidste held.
Højdepunkt: Fem andenpladser hvor den i Austin var den mest tætte, da et sjældent kikset pitstop foran Verstappens garage var tæt på at give den 37-årige Mercedes-kører sejren.
Lavpunkt: Da Hamilton havde løst billet til sæde 2 i et DRS-tog på Imola, hvor han omgang efter omgang kæmpede for at komme forbi Pierre Gasly i AlphaTauri. De spildte kræfter resulterede i en sølle 13-plads.
Lewis Hamilton i sin Mercedes-racer.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
George Russell
VM-point: 275 / Mesterskabsplacering: 4
Hvis Russell i februar havde fået at vide, at han ville slutte 35 point foran Hamilton i sin debutsæson for Mercedes, ville han nok have slået en stor britisk latter op, men ikke desto mindre var det, hvad der skete.
Uagtet at Russell med en enkelt sejr leverede en flot præstation, var Mercedes-køreren på intet tidspunkt en fare for de hurtige Red Bulls i front. Med til historien hører dog, at han sad i en ubegribelig mærkelig bil, hvilket ikke gjorde det nemmere for ham.
Alt i alt en sæson, som den 24-årige kan være yderst tilfreds med. Og igen, at slutte foran en syvdobbelt verdensmester er bemærkelsesværdigt.
Højdepunkt: Sejren Sao Paulo-sprintløbet samt grandprix-sejren dagen efter. Begge gange lige foran Hamilton.
Lavpunkt: Englands Grand Prix, hvor han i en kollision forårsagede en hårrejsende ulykke for Guanyu Zhou i Alfa Romeo.
George Russell. Singapores GP 2022
Copyright McLaren Media/LAT Photography
Charles Leclerc
VM-point: 308 / Mesterskabsplacering: 2
Det startede ganske godt for Charles Leclerc, som allerede efter tre løb var foran Verstappen med hele 34 point, så alt tydede på en stærk sæson til monegaskeren og Ferrari. Selv Red Bulls Verstappen udtalte, at Ferrari var umulig at nå. Men tingene ændrede sig hurtigt, og for Leclerc gik det derfra kun den forkerte vej.
Således blev slutresultatet hele 146 point dårligere end den vindende Verstappen, og årsagen til derouten skal primært findes i strategi- og motorafdelingen hos Ferrari. Sjældent har de sociale medier flydt over med så mange hånende bemærkninger og satiriske billeder på grund af teamets ofte uforståelige dispositioner.
Med andre ord kan Charles Leclerc næppe klandres for slutresultatet, selvom han måske kunne have halet et par sejre mere hjem. Ikke desto mindre må man beundre den 25-årige kører for at håndtere modgangen med oprejst pande og en god portion ironi.
Højepunkt: Selv med Verstappens DNF i løbet må både grandprix og kvalifikation til Australiens GP være Leclercs højdepunkt. Dertil kommer en heroisk og smuk indsats for at holde Perez bag sig i sæsonafslutningen i Abu Dhabi.
Lavpunkt: Frankrigs Grand Prix, hvor Leclerc var i total kontrol forrest men med et nærmest forpint, grådkvalt udbrud kørte i muren. Hændelsen var det egentlige vendepunkt i titelkampen, hvorfra det støt og roligt gik den forkjerte vej for Leclerc.
Charles Leclerc i sin Ferrari-racer
Copyright Ferrari Media
Max Verstappen
VM-point: 454 / Mesterskabsplacering: 1
Vinderen af BMF1s Power Rating er næsten for oplagt, men ikke desto mindre er det en kendgerning, at Max Verstappen hele sæsonen, med et par smuttere, har været i særklasse og totalt dominerende. Dominansen var endda større end da Lewis Hamilton nogle af de forrige år vandt mesterskabet.
Hvadenten man er Hamilton-, Leclerc- eller en hvilken som helst anden fan/tifosi, så må man bare lette på hatten. 15 sejre, hvoraf 9 ud af 11 sejre er hentet fra og med Frankrigs GP d. 22. juli. Det er sæsonrekord. Og det er flot.
Noget andet, der sætter tingene i perspektiv, er ikke kun antallet af sejre men også MÅDEN han fik dem på. Mesterlige overhalinger og samtidig en fræk og kompromisløs indstilling, nøjagtig som mange af hans verdensmesterskabsforgængere.
Hvor Verstappen tidligere kørte nærmest hensynsløst, blev 2022-mesterskabet vundet med overblik, elegance og smuk kørsel.
En værdig mester er derfor øverst i vores samlede Power Rating for 2022.
Højdepunkt: Hvad skal man vælge? Sejren i Japan fra pole position? Abu Dhabi? Reelt er der 15 muligheder, så vælg selv…
Lavpunkt: Der er ikke mange at følge imellem, men alligevel må det være DNF’en i Australien, hvor hollænderen for anden gang i tre løb måtte udgå på grund af Red Bull-racerens børnesygdomme. Hele teamet troede, at Ferrari ville være umulige at nå. Men det ændrede Verstappen selv (og Ferrari) kort efter.
Max Verstappen. USAs GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool
Pointene i vores Power Rating er baseret på gennemsnittet af samtlige løb i sæsonen, hvor hver kører har fået individuelle point fra alle skribenter baseret på en kombination af kvalifikation, sprint og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
9,4 |
0,7 |
2. |
Charles Leclerc |
9,3 |
0,6 |
3. |
George Russell |
8,9 |
0,6 |
4. |
Lewis Hamilton |
8,7 |
1,1 |
5. |
Carlos Sainz |
8,6 |
1,1 |
6. |
Sergio Perez |
8,4 |
1,0 |
7. |
Fernando Alonso |
8,3 |
0,7 |
8. |
Lando Norris |
8,2 |
1,0 |
9. |
Esteban Ocon |
8,0 |
0,8 |
10. |
Valtteri Bottas |
7,8 |
0,9 |
11. |
Kevin Magnussen |
7,5 |
1,4 |
12. |
Pierre Gasly |
7,2 |
0,8 |
13. |
Alex Albon |
7,2 |
1,9 |
14. |
Guanyu Zhou |
7,1 |
0,9 |
15. |
Daniel Ricciardo |
7,1 |
1,1 |
16. |
Sebastian Vettel |
7,0 |
2,6 |
17. |
Lance Stroll |
6,8 |
1,2 |
18. |
Yuki Tsunoda |
6,7 |
1,2 |
19. |
Mick Schumacher |
6,5 |
1,9 |
20. |
Nicolas Latifi |
4,9 |
1,4 |