Vindtunneltid

Alt efter placering i konstruktørmesterskabet, bliver der tildelt hvor meget tid de enkelt hold kan få lov til at teste deres biler i vindtunnelen. Udgangspunktet er 320 kørsler.

Vindtunnel McLarens Technology Center . Copyright McLaren Group

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/11 2022 klokken 10:11

Når en vindtunnel anvendes, er det ikke så meget et spørgsmål om hvor lang tid bilen befinder sig i vindtunnelen, men mere det program man kører igennem, som på engelsk kaldes "runs", eller fordansket, "kørsler".

Alle hold får tildelt 320 kørsler, som udgangspunkt, men i et forsøg på at forhindre enkelte hold i at stikke helt af i front, har man indført en "straf" til de bedste hold.

Det vindende hold Red Bull har således 70 % af antallet af kørsler, nummer to Ferrari 75 %, nummer 3 Mercedes 80 %, nummer 4 Alpine 85 %, nummer 5 McLaren 90 %, nummer 6, Alfa Romeo 95% og de resterende 4 hold ha så de fulde 100 % med 320 kørsler.

2023 sæsonen bliver lidt anderledes, da Red Bull yderligere fratages 10 % for at have overskredet budgetloftet i 2021, hvilket bringer dem ned på 202 kørsler.

I princippet burde det bringe feltet tættere på hinanden, men om det får så stor betydning som man har forventet, er nok tvivlsomt da meget bliver udviklet på computer i dag.

Red Bull's aeropakke for 2022 viste sig at være så meget mere rigtig, end alle andre hold, at det vil kræve en del for de andre hold, at komme op til dem, især for Mercedes, der angiveligt begynder helt forfra. Men man har da lov til at håbe på at det lykkes.

Samtidig er det annonceret, at Mercedes' frontvinge er dømt ulovlig, efter en indskærpelse af reglerne, samt Aston Martins hækvinge, hvilket betyder at de skal bruge ekstra tid til at rette op på det.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA skiller sig af med Rao Italiensk medie: Binotto har sagt op! »