De første linjer af denne BMF1.dk’s Power Rating er tilegnet til FIA.
Hele to timer efter løbets afslutning lykkedes det endelig for FIAs stewards at finde vinderen af Singapores Grand Prix, hvor Sergio Perez som bekendt fik sejren trods en 5-sekunders tidsstraf for at have brudt reglerne omkring afstand til Safety Car.
Tidsstraffen betød dog, at Red Bull-køreren alligevel kunne trække sig tilbage som vinder med 2,595 sekund ned til Charles Leclerc i Ferrari. Hele 15 sekunder efter indfandt Carlos Sainz, i den anden Ferrari, sig på P3.
Set i bakspejlet er det ekstremt utilfredsstillende for både fans og kørere at være vidne til FIA-stewards langsommelighed, og, måske, inkompetence.
Efter denne skribents mening har organisationen desperat brug for at få styr på deres procedurer og indkaldte stewards. Nogle bizarre beslutninger blev truffet i et ellers spændende løb, men med et resultat, der ikke var fastlagt før 2 timer efter løbets afslutning. Ovenikøbet for en overtrædelse, der fandt sted tidligt i løbet.
Både kørere, teams og fans må kunne stole på beslutningerne. Ubeslutsomhed, svaghed og inkompetence giver garanti for usikkerhed og konstant, kritiske spørgsmål. FIAs rolle inden for denne sport, dens relevans samt dens evne til at udføre sit arbejde modtager lige nu særdeles berettiget kritik. Det SKAL gøres bedre.
Tilbage til vores Power Rating, som dog ikke indbefatter FIA (hvilket de kan være glade for).
Singapores Grand Prix var løbet, hvor Sergio Perez endnu engang viste, at han kan et og andet på bybaner. Lige så markant anonym, som mexicaneren kan være på en almindelig bane, tog han her en flot sejr, som aldrig var truet af andet end FIAs stewards.
Omvendt var det langt fra Max Verstappens weekend, hvor man oplevede en verdensmester, der kom med vilde udbrud over radioen, specielt under kvalifikationen. I bund og grund fuldstændig unødvendigt al den stund Red Bull-køreren ligger rimeligt lunt i svinget til at hente sit andet verdensmesterskab i Formel 1. Helt uden skyld var han heller ikke i sin syvendeplads, idet han lavede flere fejl undervejs i løbet (video herover).
Det var heller ikke Lewis Hamiltons weekend, eller i særdeleshed, søndag. Det er tydeligt, at eksverdensmesteren er uvant, eller måske direkte utilpas med at befinde sig midt i feltet, hvor alle nærkampene foregår. Også her hører man utilfredse udbrud på radioen, som tydeligt afslører, at Mercedes-køreren er under et uvant pres, hvilket hans sjældne ‘lock up’ og tur i barrieren viste.
Det står ikke godt til hos Aline, hvor begge biler udgik med motor-blow-up, hvilket gjorde søndagen i Singapores gader til det andet løb uden point til det franske team. Men indtil da havde Fernando Alonso vist stor styrke, men alt blev som sagt ødelagt for ham.
Til gengæld spillede det for den nærmeste konkurrent fra McLaren, hvor Lando Norris, og sandelig også Daniel Ricciardo, havde et fint løb i det, som Norris kaldte “det hårdeste og varmeste i mit liv”.
Hos Aston Martin var der også grund til glæde. Således viste Sebastian Vettel (videoen herover) stor styrke, ikke mindst under starten. Han sluttede på P8, og Lance Stroll på P6, hvilket viste, at canadiere trives ganske fint på en våd bane.
For Kevin Magnussen blev endnu et løb ødelagt af et sort-orange flag, som sendte ham i pit til et langsomt stop, hvor fronten skulle skiftes efter et sammenstød med Verstappen og efterfølgende (endnu en) løs ‘end plate’ på forvingen. Ellers kørte Magnussen et udmærket men utvivlsomt også frustrerende løb. I betragtning af løbets udvikling kunne Haas-køreren udmærket være sluttet i pointene. I stedet blev det til P12 efterfulgt af Mick Schumacher på P13.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på
vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Sergio Perez |
9,7 |
0,36 |
2. |
Charles Leclerc |
9,4 |
0,33 |
3. |
Lando Norris |
9,2 |
0,41 |
4. |
Carlos Sainz |
8,9 |
0,80 |
5. |
Lance Stroll |
8,6 |
0,27 |
6. |
Max Verstappen |
8,5 |
0,49 |
7. |
Sebastian Vettel |
8,5 |
0,35 |
8. |
Daniel Ricciardo |
8,4 |
0,74 |
9. |
Fernando Alonso (DNF) |
8,2 |
0,46 |
10. |
Kevin Magnussen |
7,9 |
0,55 |
11. |
George Russell |
7,9 |
0,64 |
12. |
Pierre Gasly |
7,8 |
0,63 |
13. |
Lewis Hamilton |
7,3 |
0,59 |
14. |
Mick Schumacher |
7,1 |
0,50 |
15. |
Valtteri Bottas |
7,0 |
0,45 |
16. |
Yuki Tsunoda (DNF) |
6,4 |
0,56 |
17. |
Esteban Ocon (DNF) |
6,4 |
0,93 |
18. |
Guanyu Zhou (DNF) |
5,9 |
0,44 |
19. |
Alex Albon (DNF) |
5,5 |
0,78 |
20. |
Nicolas Latifi (DNF) |
3,4 |
0,50 |