F1-kørerne kræver bredere pitlanes

Efter flere alvorlige hændelser, kræver F1-kørerne nu, at FIA sørger for bredere pitlanes på flere af kalenderens baner.

Belgiens Grand Prix 2022 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/9 2022 klokken 10:09

På visse Formel 1-baner er det tydeligt, at pitlanes er meget smalle og ikke levner meget plads til hverken biler eller mekanikere i de hektiske sekunder, hvor en bil forlader garagen efter et 2,5 sekunders pitstop.

Nu kræver flere kørere, at FIA går ind i sagen og søger for større sikkerhed.

Særligt på Zandvoort opstod flere situationer, som måske kunne være undgået, hvis pitlane var bredere. Først kørte Sergio Perez, Red Bull, ind over en luftnøgle, som en Ferrari-mekaniker havde efterladt bag sig. Senere fik Carlos Sainz, Ferrari, en 5-sekunders straf for at køre ind foran Fernando Alonso efter et pitstop.

Pitlane i Singapore er en af kalenderens smallestePitlane i Singapore er en af kalenderens smalleste
Copyright Haas F1


På baggrund af hændelserne den hektiske søndag, og ikke mindst den kommende søndags grandprix i Singapore, hvor pitlane også er meget smal, slår spanieren nu til lyd for, at FIA gør noget ved sagen.

"Jeg mener, at der tales nok om, at vi kommer til pitlanes i løbet af året, som bestemt er for smalle," sagde Sainz ifølge Motorsport.com.

For spanieren handler det ikke om at undgå tidsstraf men derimod om menneskeliv.

"Vi er nødt til at forbedre sikkerheden for mekanikerne, for vi glemmer, at de mennesker, der bærer dragter og hjelme under pitstops, bevæger sig rundt mellem biler, der kører med 80 km/t, og de er kun centimeter fra hændelser og meget farlige situationer," forklarede Ferrari-køreren.

Til gengæld er der god plads i Monzas pitlaneTil gengæld er der god plads i Monzas pitlane
Copyright BMF1


"Og jeg synes, at Zandvoort er en fantastisk bane, som jeg vil tilbage til hvert år. Og jeg vil fortsætte med at køre på Zandvoort, Singapore, Budapest, men jeg mener, at pitlanes er for smalle."

"Vi skal tænke på mekanikerne, og hvor smalt alt er derinde. For det er bare alt for smalt, og jeg mener, at vi skal forbedre sikkerheden," lød det fra Sainz.

På kørernes vegne vil George Russell, formand for GPDA (Grand Prix Drivers Association), nu tage sagen op med FIA.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alfa Romeo forlænger med Zhou Albon meldes klar »