Endnu har hverken Heikki Kovalainen eller Giancarlo Fisichella sat træningstider, som kan matche de nærmeste konkurrenter McLaren og Ferrari. Men krisen er indtil videre aflyst og teamet har efter eget udsagn en god forklaring.
”Hmm…, McLaren og Ferrari har begge bekræftet, at de er hurtige,” siger Renaults chef test ingeniør Christian Silk. ”Det kommer egentlig slet ikke som en overraskelse.”
”Men vi er et stærkt team og disse præstationer bekymrer os slet ikke. Vores program var egentlig helt anderledes, og de hurtige omgangstider i vinter er næsten umulige at analysere på.”
Nelson Piquet Jr. tester under svære omstændigheder Renault R27.
”En er hurtigere i Valencia og en anden er hurtigere i Barcelona. Men det er ikke hvad man behøver at fokusere allerede på dette stadie.”
I stedet for hurtige omgange har Renault satset på at få flere kilometre arbejdet ind i bilen.
”Vores hovedmål har været at teste R27’s pålidelighed og at få kørt kilometre,” forklarer han. ”Vi er ikke løbet ind i egentlige problemer og vi har været i stand til at simulere mindst et løb pr. bil. Det er den positive side.”
”Og den negative? Vejret: Det har været ganske forfærdeligt og ingen af teamene har kunnet gennemføre et fuldt testprogram. Det var f.eks. umuligt at arbejde på bilens set-up. Omstændighederne skiftede hele tiden.”
Men hvad kan R27 i virkeligheden?
”Joh, vi har en ganske god ide om hvad den kan, men denne del af programmet har vi endnu ikke kigget på. Det er altid meget bedre at arbejde på ydelsen med en holdbar bil, end at forsøge at gøre en hurtig bil holdbar,” slutter Silk.