Tidligere har Formel 1 teamsene ellers kæmpet mod en udvidelse af kalenderen, men det ser ikke ud til at have nogen virkning på Bernie Ecclestone. Med de strenge reklameregler i verden, så er Formel 1 på vej ud i mere ’åbne’ områder. Ikke for at straffe de europæiske seere, men for at tække teamsenes sponsormuligheder.
Under offentliggørelsen af Abu Dhabi Grand Prixet fortalte Bernie Ecclestone omkring fremtiden i Formel 1. Målet er at kunne holde kalenderen på 20 løb. Taberne bliver de europæiske løb.
”I øjeblikket har vi fem lande, der alle venter på at finde ud af om vi vil afvikle løb der.”
En bane som Magny Cours kan blive en af taberne i fremtidens Formel 1
Bernie Ecclestone har tidligere udtalt, at Indien er tæt, Rusland har været meget interesseret i at komme i Formel 1, Mexico skulle have været i Formel 1 med en specialbygget bane i Cancun, men banen blev ikke bygget på grund af økonomiske problemer. Singapore forventes at afholde det første natløb i Formel 1 allerede næste år, mens et land som Grækenland er blevet interessant efter arrangørerne af ChampCar serien forsøgte at få et løb afviklet der.
Bulgarien har også vist interesse for Formel 1 og den japanske Suzuka bane vil meget gerne tilbage i kalenderen efter Fuji har overtaget det japanske Grand Prix. Der er altså lande og baner nok, som vil i Formel 1, men Bernie Ecclestone vil gerne holde det på tyve løb.
Mens en bane som Monaco nok altid vil være sikret en plads i kalenderen
Flavio Briatore har for et par år siden udtalt, at han ikke så nogle problemer i en udvidelse af kalenderen til 20 løb. 20 løb i kalenderen vil betyde en reducering af testomkostninger, men en stigning i rejseomkostninger. Dem det går hårdest ud over er mekanikerne, der kommer til at se endnu mindre til familien.
Det er dog værd at overveje om for mange løb i kalenderen vil ende med at forringe værdien af Formel 1. Den tidligere CART organisation lancerede i 2001 en kalender på 22 løb. De 21 løb blev afviklet, mens det ene blev aflyst af sikkerhedsmæssige årsager. Formel 1 skal passe på, at markedet ikke bliver mættet af Formel 1 på samme måde, som fodbold nu lider under, at der altid er en kamp på skærmen.