Red Bull Ring lægger kulisse til weekendens festligheder, nu hvor feltet er halvvejs igennem en actionfyldt 2022-sæson. Status indtil videre har været, at det nye reglement bare fungerer og at duellerne er tætte. Det bliver en stor fordel den her weekend, hvor de skal køre på den gokart-agtige Red Bull Ring.
Det officielle navn til weekendens GP er ‘Formula 1 Rolex Grosser Preis Von Österreich 2022’.
Banen har 10 sving, og er 4,318 km lang og næsten alle svingene tages med høj fart, så der er et godt flow i banen. Det er også en kort racerbane i F1-sammenhæng, men samtidig en af kalenderens fedeste, grundet masser af action og flotte omgivelser. Samtidig er der store elevationsforskelle.
Steiermarks Grand Prix 2021. Red Bull Ring
Copyright Aston Martin
Banen blev opført under navnet Österreichring, og havde et andet layout, end det vi kender i dag. Dengang var banen ca. 5,9 km, mod nutidens 4,3 km. Fra 1996 til 2004 hed banen også A1-ring, hvilket var en bane der var 8 meter længere end Red Bull Ring.
Banen er bygget i 1969, og allerede i 1970 kiggede Formel 1-feltet forbi racerbanen, som er perfekt beliggende i Østrigs flotte natur.
I vinteren 1995-96 fik banen en større overhaling af banebyggeren Hermann Tilke. Tilke skar ca. 1,6 km af banen og gjorde banen moderne igen.
Fra 2008 til 2011 fik banen en større overhaling, da Red Bull tømte sparegrisen og smed 70 mio. euro efter at renovere banen. 15 maj 2011 slog Red Bull så dørene op, til den Red Bull Ring vi kender i dag.
Banens unikke placering, omringet af Østrigs smukke bjerglandskab, betyder også, at banen er hele 784,9 m over havets overflade henne ved sving 2. Samtidig har Red Bull Ring store elevationsforskelle. Hele 63,5 m er forskellen nede fra start/mål-langsiden og banens højeste punkt i sving 2.
Banerekorden (under løbet) er sat tilbage i 2020 af sidste uges løbsvinder Carlos Sainz, hvor han kørte for McLaren. Her kørte han en omgang i tiden 1:05.619.
Trafik er ofte et stort problem i Østrig, da banen er så kort. Derfor bliver det primært et problem under lørdagens kvalifikation.
Kørerne skal tilbagelægge 71 omgange, før det ternede flag viftes i vinden, så det betyder, at hver kører skal tilbagelægge 306,452 km. Så der bliver masser af actionspækkede omgange for publikum og seere.
Østrigs Grand Prix 2021. Esteban Ocon på Red Bull Ring
Copyright Alpine F1
Dækkene til weekendens herligheder er de blødeste i sortimentet fra Pirelli. De har det hårde C3-dæk med, de medium C4 og bløde C5 med. Det er det samme, som der blev kørt med i løb 2 i 2021.
Den optimale strategi burde være en to-stopper, men det kan være, at Pirellis nye dækkonstruktion overrasker feltet på søndag. Samtidig er der også et sæt dæk mindre til rådighed den her weekend, så hver kører har 2 sæt hard-dæk, fire sæt medium-dæk og seks sæt hard-dæk.
Regn er også hyppigt på Red Bull Ring, så hver kører har også 6 sæt intermediate og 3 sæt regnvejrsdæk tilgængelig.
Dæktrykket foran er sat til minimum 1,65 bar, og bagved er det nede på 1,37 bar. Cambervinklen (hjulets hældning indad) må ikke overstige -3,25 grader foran, og -1,75 grader bagtil.
Løbsweekenden har også et lidt andet format den her weekend, for der er nemlig sprint løb på lørdag. Det betyder, at træning 1 og kvalifikationen køres imorgen (fredag), mens 2. Frie træning og sprint køres lørdag, og sidst men ikke mindst køres løbet søndag.
Så det bliver interessant, hvem der har de stærkeste kort med den her weekend, og får lov at løfte det største trofæ på søndag.
Banekarakteristik Red Bull Ring iflg Pirelli.
Copyright Pirelli
Baneinformation om Østrig (Red Bull Ring) Pirelli.
Copyright Pirelli