Frederik Vesti debuterer i Formel 2

Nu bliver det Frederik Vestis tur til at vise de danske farver i Formel 2, hvor han vil debutere i den nye sæson.

Frederik Vesti foran teamkammeraten Alexander Smolyar. Spanien 2021. . Copyright ART Grand Prix

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 22/1 2022 klokken 18:01

Det næste danske håb i motorsportens topklasser er Frederik Vesti, som i den nye sæson skifter fra Formel 3 til næstøverste hylde, Formel 2.

Vesti er tilknyttet Mercedes' junior akademi, og som det ses herunder har teamet på sin Twitter-konto ønsket 'Fred' tillykke med sit første år på skolebænken.



På vejen mod Formel 2 har Vesti vist et stort potentiale. Som de fleste unge kørere lærte han nærkampenes betingelser i gokart-klasserne (2011-16), hvorefter dørene til formelklasserne åbnede sig med et sæde i Formel Ford i 2016.

Året efter blev det til et sæde i Formel 4 (2017-19), hvor Vesti imponerede ved at slutte på andenpladsen i debutåret. I 2018 blev der også prøvet kræfter i Formel 3, hvor han hentede førstepladsen i FIA Formula Regional European Championship i 2019 for Prema Powerteam.

De fine resultater resulterede året efter i et sæde hos Prema Racing i F3, hvor Vesti sluttede på fjerdepladsen. I 2021 skiftede danskeren til ART Grand Prix, hvor det også blev til en fjerdeplads for Mercedes-junioren.

Og som nævnt ovenfor, avancerer Vesti nu til Formel 2, hvor han skal køre for ART Grand Prix, iøvrigt samme team som den nyslåede IndyCar-kører Christian Lundgaard kørte for i 2021.

Hos ART Grand Prix, der er et fransk team, skal den 20-årige dansker være teamkammerat til det franske håb Théo Pourchaire, så der bliver noget at se til for F2-debutanten.

Næste stop er selvsagt Formel 1, men inden da skal Vesti lige vise formatet i Formel 2.

Herunder ses Mercedes' annoncering af 'Fred's' debut i Formel 1s rugekasse.



OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny asfalt på Circuit of The Americas Nej til fly inden F1 »