Det afgørende løb for verdensmesterskabet 2021 så ellers ud til at gå Hamiltons vej, da briten, efter at have taget føringen fra Max Verstappen i begyndelsen af løbet, førte med 13 sekunder, da der manglede 10 omgange.
Red Bull teamchef Christian Horner udtalte undervejs til Sky F1, at der skulle intet mindre end et mirakel til, hvis årets trofæe skulle tilfalde Red Bull og gøre Max Verstappen til den første hollandske verdensmester i F1-historien.
Og minsandten om miraklet ikke fandt vej til Yas Marina Circuit, idet Nicholas Latifi på omgang 50 smadrede sin Williams racer i barrieren og dermed fremkaldte den Safety Car, der som bekendt endte med at vende op og ned på det hele. Red Bull kaldte Verstappen i pit, da der intet var at tabe, mens Mercedes var tvunget til at holde Hamilton på banen, da han ellers ville have tabt føringen.
Til trods for dette så det fortsat ud til, at Hamilton ville sikre sig sit ottende verdensmesterskab, og dermed blive den mest vindende kører i historien, da løbslederen Michael Masi bekendtgjorde, at kørere bagud med en omgang ikke måtte bringe dem selv på omgangshøjde. På daværende tidspunkt var der fem af disse mellem Hamilton og Verstappen. Det ville have været en effektiv forhindring og besværliggøre Verstappens forsøg på at køre sig helt tæt på Hamilton.
Det forblev sådan, indtil Michael Masi skiftede mening efter en samtale med Red Bull teamchef, Christian Horner. Dette efterlod selvsagt Mercedes rasende, da Verstappen nu havde en betydelig fordel i at have helt nye soft dæk på i modsætning til Hamiltons hårde dæk, der på dette tidspunkt havde kørt 40 omgange.
Da løbet blev givet frit tog det ikke mange sekunder, inden føringen havde skiftet hænder, og Verstappen godt halvandet minut senere havde fravristet verdensmesterskabet fra Hamilton på det mest usandsynlige tidspunkt.
Foruden at TV-seere kunne høre Toto Wollf ad flere omgange over radioen til FIA give udtryk for Mercedes' frustration over den ændrede beslutning, så gav Damon Hill også sit besyv med i forhold til begivenhederne, der udfoldede sig.
Til Sky Sports News udtalte Hill, at han betragtede dette som nye regler og en ny form for løbsledelse.
"Jeg mener, at dette er nye regler og en ny form for løbsledelse".
"Mercedes kæmper helt sikker med at forstå, hvordan de beslutninger, der er blevet truffet, overhovedet blev truffet på den måde, som de blev. Red Bull spillede hårdt spil og argumenterede for, og tilmed overtalte, løbsledelsen til at træffe en beslutning om, at de skulle have lov at køre race, og de (Red Bull red.) sejrede".
Men selvom at Hill umiddelbart ikke lader til at være enige i den måde, som Red Bull agerede på undervejs, så mener han alligevel, at det var den rigtige kører, der blev verdensmester. Verstappen blev officielt udråbt som verdensmester, efter at
FIA afviste en række protester fra Mercedes.
"Desværre kan der jo kun være en vinder, men jeg synes, at Max har kæmpet tappert, og at den rigtige mand vandt i sidste ende. Jeg føler med Lewis, for han kæmpede med alt, hvad han havde, og det samme gælder for Mercedes, men de var oppe imod et formidabelt Red Bull hold".