Først og fremmest må vi konstatere, at den nye Saudi Arabiske bane i Jeddah havde et fantastisk layout, der bød på flere hurtige svingkombinationer og hævede sving.
Og ideen med at have et hegn tæt op og ned af banen, som vi kender det fra den absolut ikke underholdende bane i Monaco, var også tiltalende.
Det helt store problem var bare, at næsten alle sving var blinde, til stor fare for kørerne, der let kunne komme galt afsted, hvis der var en bil på tværs, lige efter et hurtigt sving.
Både under træningerne og i Formel 2-løbet så vi uheld, hvor det i Formel 2 meget vel kunne være gået rigtigt galt.
Saudi-Arabiens Grand Prix 2021. Haas racerne på Jeddah banen. Mazepin er snurret rundt og passeres af Mick Schumacher
Copyright Pirelli
Under Formel 1-løbet fik vi det røde flag at se hele to gange, mens der var rekordmange Safety Car- og Virtuel Safety Car-perioder, for at der kunne blive ryddet op efter de stumper bilerne smed fra sig.
Der er ingen tvivl om, at vi gerne ser at der er konsekvens, når en kører laver en fejl, men vi gider ikke se på et felt, der kører omgang efter omgang efter en Safety Car.
Inden næste års løb på samme bane, vil der blive foretaget nogle justeringer, men vi ved endnu ikke, hvad arrangørerne vil justere på.
Et godt bud kunne være højden på barriererne, så kørerne har en mulighed for at se lidt længere frem.