Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/11 2021 klokken 16:11
Det var ikke fordi at løbets stewards fjernede tider for overskridelse af banens begrænsninger, at der var så stor forskel på tiderne.
Man havde besluttet sig for, at kørerne skulle have rimelige frie tøjler i den første træning, da man var klar over at det er en svær bane, som de lige skal have lov til at lærer at kende.
Således var der også, rigtig mange, der kørte mere eller mere af banen, hvilket dog hurtigt viste sig, ikke at være den hurtigste vej rundt på den spændende bane, der tidligere primært har været brugt til motorcykler.
Max Verstappen lignede mest af alt en mand, der havde en mission om at vise, at han ikke bare ville lade Lewis Hamilton stikke af med endnu et verdensmesterskab, da han var suverænt hurtigste mand rundt på banen.
Noget overraskende, var det Pierre Gasly i AlphaTauri der var den næst hurtigste mand rundt, knap en halvt sekund langsommere end Verstappen, men kun marginalt hurtigere end Valteri Bottas og Lewis Hamilton i de to Mercedeser.
AlphaTauri kunne overraskende se til, at Yoki Tsunoda virkede virkelig velkørende i denne første træning, da han placerede sig op som nummer 5, lige foran Carlos Sainz i Ferrari, mens Perez skuffende måtte se sig placeret nede på P8.
Ikke overraskende fandt vi endnu engang Nikita Mazepin i bunden af feltet, latterlige 3,777 sekunder langsommere end Verstappen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)