Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/10 2021 klokken 14:10
I vinterpausen op til denne sæson, var der mange der så 2021 som en sæson, der bare skulle overstås, inden de nye biler kommer på banen i 2022.
Få ændringer i forhold til 2020, var ikke det man forventede, ville udløse de store forskydninger i styrkeforholdet.
Men hvor vi dog tog fejl.
Red Bull var måske ikke stærkest i årets to første løb, men de formåede alligevel at presse Mercedes hårdt, samtidig med at Max Verstappen virkede meget rolig omkring det hele, selvom han ikke vandt.
Da Honda fik styr på nogle vibrationer fra motorerne, fik Red Bull pludselig den Power Unit de skulle bruge, og som nu blev betegnet som den stærkeste i feltet.
Det fik Mercedes til at se måbende til, mens Lewis Hamilton, nærmest modløst, konstaterede at de bare ikke kunne følge med Red Bull og at der skulle ske noget stort, hvis han skulle gøre sig håb om at vinde sit 8. verdensmesterskab.
Mercedes havde meldt ud, at de ikke ville udvikle mere på bilen, men ændrede kort efter på den beslutning, da de godt kunne se, det som Hamilton så.
På Silverstone slog Mercedes igen og i de næste løb, var det igen Mercedes der havde teten.
Samtidig kom der beskyldninger fra de to hold, om ad modparten snød, eller i det mindste fortolkede reglerne på en måde, som de ikke var tiltænkt. Hvilket de stadig gør.
I skrivende stund er det Max Verstappen der fører kampen om verdensmesterskabet, mens Lewis Hamilton må se sig i jagernes rolle.
Selvom det er uvant for Hamilton, at være jageren på dette tidspunkt af året, er det en rolle han sagtens kan udfører, så selvom Verstappen har udbygget forspringet til rivalen, skal han på ingen måde føle sig sikker.
Men noget Hamilton ikke helt kan styre, er de problemer vi er begyndt at se med Mercedes motorerne.
Problemerne med Mercedes motorerne, hænger grangiveligt sammen med det ekstra pres der er kommet på Mercedes, men om det ender med at få indflydelse på mesterskabet, må vi vente med at se.
Selvom det ikke ser ud til at Honda har samme problemer, er der ingen tvivl om at de også hiver alt ud af deres PU, som de overhovedet kan.
For mesterskabets skyld, må vi håbe på at ingen af de to hold, løber ind i problemer, så mesterskabet kan blive afgjort, der hvor det bør blive afgjort, nemlig på banen.
Med 7 mesterskaber, er Hamilton manden der kommer med erfaring og ro, mens den unge, men allerede erfarne, Verstappen kommer med en indre ro samt en tiltro til at han har materiellet der kan vinde i år.
Vinder Verstappen også i Mexico, begynder det for alvor at brænde på for Hamilton, der kan virke helt opgivende når det hele går ham imod. Kommer der endnu en sejr til Verstappe i Brasilien, kan Verstappen vinde ved at holde sig lige efter Hamilton i de resterende løb, som vi så det med Nico Rosberg.
Vinder Hamilton i Mexico, er kampen igen helt tæt og presset vil blive flyttet over til Verstappen, også selvom han skulle blive nummer to og holde fast i føreringen i kampen om VM.
Med andre ord, så er Mexico og i nogen grad Brasilien, nøglen til VM. Et VM der heldigvis er helt åbent.