Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/10 2021 klokken 22:10
Formel 1 feltet var en tur forbi den amerikanske by Austin i staten Texas. Et løb der får mange hold til at lave specielle arrangementer og kørerne kommer med specielle hjelme.
Max Verstappen sikrede sig, lidt overraskende, pole position, foran Lewis Hamilton og Sergio Perez, der havde sin bedste kvalifikation i sin red Bull tid.
Da de røde lamper slukkede var det Hamilton der fik den bedste start, men han blev hårdt presset af Verstappen, der endte med at ryge af banen.
Perez kunne sagtens have taget Verstappen i den situation, men lod Verstappen komme tilbage på P2.
Flere kørere var i nærkontakt under starten, hvilket betød at der efterfølgende blev skiftet et par frontvinger, uden at der var de helt store skader.
Alle der pitter, kom ud på Hard dæk, inklusiv Alonso , der var den 1. til at tage et reelt stop, efter blot 8 omgange.
Efter 11 omgange vælger Red Bull at pitte Verstappen, der klagede over for varme dæk. Han kom ud efter Ricciardo på P6, men var hurtigt oppe på P5.
Rigtig mange valgte at pitte på de efterfølgende omgange, med undtagelse af Hamilton, hvilket så ud til at være en fejl på dette tidspunkt.
Mercedes måtte på omgang 14 indse, at Hamilton ikke kunne kunne blive ude længere, hvilket betød at han måtte ind. Det betød at Verstappen gik fra P2 til et forspring på mere end 6 sekunder.
I lang tid, var situationen i front, ret statisk, men længere nede, var der store kampe.
Alonso var igen med i en uheldig duel, først mod Räikkönen , hvor han skubbede finnen af banen, efterfølgende røg Alonso af banen i et forsøg på at komme uden om Giovinazzi, hvilket var tæt på at koste ham en straf, men spanieren overgav sig og lod italieneren komme forbi, for kort efter at sætte en lovlig overhaling ind.
Hamilton skruede op for tempoet, og med 28 omgange igen, var forspringet ned omkring 3 sekunder.
Virtuel Saftycar blev kort sat i værk, for at man kunne fjerne et stykke carbon.
På omgang 30 vælger Red Bull at pitte verstappen for anden gang. samtidig fik Hamilton besked på at han skulle hive 6 omgange mere ud af sine dæk, end først beregnet.
Verstappen kom ud lige efter Perez, der pænt lukkede ham ud. Verstappen var 17,2 sekunder efter Hamilton, hvilket ikke var nok til et pitstop til Hamilton, på det tidspunkt.
Bottas blev hevet ind til sit sidste stop, med 22 omgange til mål, mens de lod Hamilton blive ude, der nu var nede på et forspring på under 14 sekunder til verstappen.
Med 19 omgange til mål, kom Hamilton ind i pit for sidste gang. Et hurtigt stop, men han kom ud næsten 9 sekunder efter Verstappen. En stor opgave for den hurtige brite.
Med 16 omgange til mål, havde Hamilton ikke vundet noget, hvilket kunne blive tilskrevet den trafik han ramte da han kom ud. Men da han kom fri af den, satte han virkelig tempoet op.
Med 15 omgange til mål, satte Hamilton ny hurtigste omgangstid. Samtidig med han åd hele 2 sekunder på Verstappen.
Med 12 omgange til mål, var afstanden mellem Verstappen og Hamilton nede under 4 sekunder. Spørgsmålet var bare om han kunne holde tempoet.
Med 8 omgange til mål, var afstanden nede under 2,5 sekunder. Hamilton havde på dette tidspunkt fået overtaget.
Da de ramte 5 omgange til mål, var Hamilton nede på 1,5 sekund op til Verstappen. der var dømt Hammertime, samtidig med at Alpine valgte at trække Alonso uf af løbet.
Pludselig begyndte Hamilton at tabe tid til Verstappen. Med 4 omgange til mål, var afstanden næsten oppe på 2 sekunder.
Omgangen efter var Hamilton igen med, men var det for sent?
Da de gik ind på sidste omgang, var afstanden nede på 1 sekund. Men Hamilton fik ikke DRS, men det gjorde Verstappen, da han overhalede Schumacher på det rigtige tidspunkt.
Trods Hamiltons vilde kørsel op til Verstappen, lykkedes det ikke at tage sejren. Verstappen vandt det nok tætteste løb vi har overværet i år.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)