Formel 1 er taget til Rusland, hvor sæsonens 15. Grand Prix løber af stablen.
Selvom Rusland og russiske atleter officielt er bandlyst fra at deltage (under russisk flag) i international elitesport, indtil slutningen af 2022, så kan man ikke komme udenom det faktum, at banen ligger i Rusland.
Løbet har da også fået navnet ‘Formula 1 VTB Russian Grand Prix 2021’ af F1-organisationen selv.
Sochi er en forholdsvis ny bane på kalenderen. Første gang banen så dagens lys i F1-mesterskabet, det var tilbage i 2014.
Ruslands Grand Prix 2020. Safety car efter flere uheld på første omgang
Copyright Mercedes AMG
90 grader buede langsider
Sochi er primært bybane, som er designet af ingen ringere end Hermann Tilke. Rusland havde til opgave at være vært for vinter-OL i 2014. I forbindelse med byggeriet fik de også sneget en Formel 1-bane ind.
Banen er med sine 5,848 km og 18 sving en af de lidt længere på kalenderen. Det der gør banen speciel, det er for det første sving 3, der er en 750 m lang bue rundt om Poyushchiye-springvandet.
Derudover er næsten samtlige sving 90 grader, og langsiderne er ikke lige, de buer en smule - dog stadigvæk lige nok til at bruge DRS.
Pirelli de går blødt til værks
Pirelli har valgt at gå den bløde vej til weekendens festligheder. Dækfirmaet har taget de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk med. Det er de samme dæk, som blev brugt sidste gang i Rusland.
Banen har rimelig godt greb og den er ikke hård ved dækkene. Der kan dog godt være en smule problemer om fredagen. Banen bruges ikke særlig meget, så den er oftest helt grøn, når bilerne kører ud på asfalten. Derfor ændrer grebet sig igennem weekenden.
Oftest bliver der kun stoppet en enkelt gang i Rusland, men det er også set, at alle tre dæktyper bruges under løbet.
Dæktrykket er sat til minimum 1,51 bar for og 1,37 bar bag. Samtidig er cambervinklen sat til maksimalt -3,25° foran og maks. -2,0° bag.
Billeder fra Ruslands Grand Prix 2017. Lance Stroll under fredagens frie træninger
Copyright Williams F1
Et sjovt faktum er, at Mercedes har vundet samtlige løb på Sochi-banen. Pole position er også en tysker-favorit, da de har startet i front alle årene, med undtagelse af Leclercs poleposition i 2019, og Vettels i 2017.
Så det bliver spændende, om tyskerne kan nappe pole og sejr igen i år.