Formel 1-fans, med alderen til det, mindes sikkert de glade dage, hvor Ayrton Senna og Alain Prost kæmpede indædt mod hinanden, og for den sags skyld også Lewis Hamilton og Nico Rosbergs mange nærkontakter siden hen. Denne sæson har endnu mere drama.
Seneste handlingsmættede begivenheder fandt sted i weekenden på legendariske Autodromo Nazionale Monza, blandt venner kaldet Tempio della Velocità, The Temple of Speed, Fartens Tempel - kært barn, mange navne men samme betydning.
Alverdens Formel 1-fans blev bl.a. vidne til en transformation, hvor Daniel Ricciardo endelig havde fundet sit gamle jeg og leverede en forrygende weekend kronet med en sejr i søndagens grandprix. Den smilende australier og hans frygtede ‘schoey’ var tilbage på podiet.
Lidt over halvandet sekund senere kørte suveræne Lando Norris og fuldendte dermed en perfekt weekend for ham selv samt en total 1-2 McLaren-triumf. Sidst, det engelske team formåede dette, var bilerne dog sølvfarvede men, som her, også med Mercedes-motorer.
Med til succeshistorien hører dog, at forhåndsfavoritterne, Lewis Hamilton og Max Verstappen, hamrede sammen og udgik - eller mere nøjagtigt: Verstappen var åbenbart stærkt inspireret af løbsoptaktens italienske flyveopvisning og ville selv forsøge med en overflyvning af verdensmesterens Mercedes i banens første chikane (se billede herunder). Klip i kørekortet og tre pladsers gridstraf til den flyvende hollænder.
Max Verstappen forsøger en overflyvning på Lewis Hamilton. Italiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Derimod en rigtig god dag for Valtteri Bottas, som nåede vandt pole position og lørdagens sprintkvalifikation. Finnen fik dermed vist sin afløser, George Russell, at der trods alt er noget at leve op til - ikke mindst da en gridstraf pga. udskiftede motordele på sølvpilen betød at Bottas måtte starte fra P16, hvorfra han, bil for bil, sluttede på P3. Imponerende kørsel af finnen.
Charles Leclerc har tidligere givet de italienske tifosi grund til store jubelscener, og alt i alt gav han dem også grund til jubel denne weekend, hvor det blev til en P4, et resultat som Ferrari kan være mere end tilfreds med. Den stejlende hingst mangler simpelthen fart, hvilket Carlos Sainz Jr. også måtte sande, selv om han på dagen, i den samme bil, ikke var lige så hurtig som sin teamkammerat.
Det var ikke en specielt god weekend for Sergio Perez, der kilede sig ind imellem de to Ferrarier. Et dårligt Q3-resultat på P9 er bare ikke godt nok, selv om han dog hjalp sin teamkammerat med et ‘tow’, så denne kunne starte i toppen om søndagen. Men alligevel. Mexicaneren kæmper tydeligvis med samme problem som forgængeren Alex Albon: Verstappen er bare i en liga for sig selv.
Daniel Ricciardo vinder på Monza. Italiens GP 2021
Copyright McLaren Media - Motorsport Images
Lance Stroll kørte et godkendt løb, selv om han var heldig at undgå stewards dom, da han nærmest kørte teamkammeraten, Sebastian Vettel, af banen. Men P7 er bestemt godkendt. Derimod vil den anden side af garagen sikkert gerne glemme Monza i denne omgang. Ét er at blive kørt af banen af sin teamkammerat, men en påkørsel fra både Mick Schumacher og Esteban Ocon gjorde det umuligt for tyskeren at gøre sig gældende i løbet.
Endnu engang var der point til Alpine F1, og det sørgede veteranen Fernando Alonso igen for med en P8. Eksverdensmesteren bliver bedre for hvert løb. Det samme kan ikke siges om Esteban Ocon, som efter en ellers fin start ødelagde det for sig selv med 5-sekunders tidsstraf for at ramme Vettel. Dertil kommer problemer med at overhale Nicolas Latifi.
Hos Williams hentede George Russell endnu engang point med P9, hvilket dog primært skyldtes hjælp fra en Safety Car. Selv om teamkammeraten, Nicolas Latifi, sluttede lige uden for pointene, giver det ikke et retvisende billede af canadieren, som bliver bedre og bedre og faktisk sluttede Q3 bedre end Russell.
Zak Brown nyder en 'shoey' på Monzas sejrspodium, hvor Daniel Ricciardo (tv) stod øverst. Italiens GP 2021.
Copyright McLaren Media - Motorsport Images
Det gik hurtigt helt galt for Antonio Giovinazzi, der tidligt i løbet kørte på tværs af Charles Leclerc, hvilket sendte Alfa Romeoen i et spin, som sluttede i dækmuren. I pit, ny snude og ud til en endelig P13. Virkelig ikke særlig godt, men en solid indsats i de foregående sessioner redder italieneren fra en total bundplacering i vores Power Rating. Robert Kubicas succeskriterie var at slutte foran begge Haas-bilerne, og det formåede han. Og det skal han være glad for. Der er bare ikke mere i den tidligere så hurtige polak.
Ud over at levere buler på Vettels Aston Martin, kørte Mick Schumacher et fornuftigt løb, hvor han endnu engang var hurtigere end Nikita Mazepin, som udgik ret tidligt i løbet med tekniske problemer.
Pierre Gasly smadrede sin bil i Sprintkvalifikationen og fik tekniske problemer efter kun et par omgange. Yuki Tsunoda kom ikke engang til start.
Herunder bringer vi BMF1s Power Rating for Italiens Grand Prix, hvor 10 er bedst. Højre kolonne viser enighed/uenighed mellem skribenterne, hvor 0,0 er lig med fuld enighed.
Lad os høre din mening under skemaet eller på vores Facebook-side.
Placering |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Daniel Ricciardo |
9,9 |
0,12 |
2. |
Valtteri Bottas |
9,8 |
0,16 |
3. |
Lando Norris |
9,7 |
0,13 |
4. |
Charles Leclerc |
9,2 |
0,27 |
5. |
George Russell |
8,7 |
0,41 |
6. |
Fernando Alonso |
8,3 |
0,41 |
7. |
Carlos Sainz Jr. |
8,3 |
0,42 |
8. |
Lance Stroll |
8,3 |
0,41 |
9. |
Nicolas Latifi |
8,1 |
0,20 |
10. |
Lewis Hamilton |
7,7 |
1,03 |
11. |
Antonio Giovinazzi |
7,3 |
0,80 |
12. |
Esteban Ocon |
7,0 |
0,61 |
13. |
Sebastian Vettel |
6,5 |
0,53 |
14. |
Max Verstappen |
6,5 |
0,98 |
15. |
Sergio Perez |
6,5 |
0,90 |
16. |
Robert Kubica |
6,4 |
1,01 |
17. |
Mick Schumacher |
5,7 |
0,61 |
18. |
Nikita Mazepin |
3,7 (DNF) |
0,83 |
19. |
Pierre Gasly |
DNF |
|
20. |
Yuki Tsunoda |
DNF |
|