Belgiens GP: 1. frie træning

Det var en regnvåd bane, der bød kørerne velkommen tilbage efter sommerferien, i Belgien. Men banen tørrede op og gav alle mulighed for at skifte intermediate-dækkene ud med sliks.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/8 2021 klokken 12:08

Helt fra morgenstunden, bød Spa-Francorchamps banen i Belgien på let regn, men kort inden den første træning efter Formel 1 feltets sommerferie skulle starte, stoppede regnen.

Der var dog fortsat tunge skyer over banen og temperaturer på den forkerte side af 15 grader, hvilket betød at den våde bane, forblev våd, langt ind i den time lange træning.

Få biler kom ud på banen fra start, da alt tyder på at vi ser ind i en weekend, hvor wet- og intermedia-dækkene vil blive brugt en del, hvilket kan gøre dem til en mangelvare, skulle det også regne på søndag.

I de tidlige stadier af træningen, var det løbsvinderen fra Ungarn, Esteban Ocon i Alpine, der viste størst mod og hurtigt fik sat en tid, som de fleste andre så ud til at have udfordringer med at slå.

Men i takt med at banen tørrede op, så vi igen de normalt hurtige hold, skyde frem.

Max Verstappen, der i denne weekend vil gøre alt, for igen at komme i front i kampen om det individuelle mesterskab, viste hurtigt at han er hurtig, også når det er vådt, mens Mercedes lå langt nede i feltet med begge deres biler.

Da banen tørrede yderligere op, viste Mercedes sig fra sin hurtigere side, hvilket sendte Valteri Bottas op på P1, med 10 minutter tilbage, marginalt hurtigere end Verstappen på P2, mens Hamilton roede rundt nede bagerst i feltet, efter han måtte afbryde sit bedste forsøg på grund af trafik.

Med 5 minutter igen, begyndte det at regne svagt igen, hvilket betød at det var slut med hurtige tider.

Ud over Red Bull og Mercedes, viste Gasly at AlphaTauri igen er hurtige, dog uden at hans japanske holdkammerart kunne bakke den op, da han sluttede helt nede på P15.

Ferrari viste også, at de har en hurtig bil i år, med to hurtige kører, med Leclerc og Sainz på P4 og P5, med monegaskeren som den hurtigste af de to.

Ocon, der startede så godt, endte nede på P9, lige foran Alonso, der i stil med Ocon, tager et år mere med Alpine.

Sebastian Vettel viste igen, at han er den klart hurtigste hos Aston Martin, da han sluttede blot en halv tiendedel sekund efter Perez på P7, og et halvt sekund hurtigere end Stroll i den anden Aston Martin, der sluttede på P11.



Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:45.199 + 0.000 18
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:45.363 + 0.164 14
3. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:45.699 + 0.500 20
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:45.818 + 0.619 19
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:45.935 + 0.736 20
6. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:46.127 + 0.928 17
7. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:46.177 + 0.978 19
8. Lando Norris McLaren
P
1:46.336 + 1.137 17
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:46.497 + 1.298 16
10. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:46.612 + 1.413 16
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:46.649 + 1.450 19
12. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:46.683 + 1.484 20
14. George Russell Williams
P
1:46.772 + 1.573 19
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:46.928 + 1.729 19
16. Nicholas Latifi Williams
P
1:47.101 + 1.902 20
18. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:48.224 + 3.025 17
19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:48.705 + 3.506 16
20. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:49.059 + 3.860 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Motorkaos hos Red Bull Officielt: Perez fortsætter hos Red Bull i 2022 »