“It came home” - altså dramatikken på første omgang af Englands Grand Prix. Og her refererer jeg til situationen på den højdramatiske første omgang, hvor Lewis Hamilton ramte højre baghjul på Max Verstappens Red Bull-racer, som med ca. 250 km/t blev sendt sidelæns i barrieren i Copse-svinget.
Hvad er op og ned på denne hændelse? Var det en ‘racing incident’? Var Verstappen for aggressiv i sit forsvar af førerpositionen og gav for lidt plads til verdensmesteren? Havde Verstappen sin ‘racing line’ og skulle Hamilton derfor have trukket sig ved indgangen til Copse?
Ja, spørgsmål og meninger er mange, så lad os tage fat på nogle af dem.
Var det en ‘racing incident’?
Det kan der bestemt argumenteres for, når kampen om førerpositionen står mellem to så dygtige racerkørere som Hamilton og Verstappen.
Hollænderen forsvarede sin position meget hårdt forinden, og verdensmesteren vidste, at han var nødt til at komme på forbi på første omgang, da Verstappen har den bedste bil gennem svingene, mens Mercedesen på Silverstone var bedst på langsiderne. Til forskel fra tidligere løb trak Hamilton sig bare ikke denne gang, og Verstappen satsede voldsomt, selv om han vidste, at verdensmesteren lå på Red Bull-racerens inderside.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Bundlinjen er, at begge kørere gav alt, hvad de havde, og ingen af dem ønskede at trække sig. Og Hamilton løb en kæmpe risiko ved ikke at være foran på vej ind i Copse, men kun side om side med sin konkurrent.
Kunne Verstappen selv have undgået sammenstødet? Sikkert. Han er foran Hamilton hele vejen igennem, og ved, at Mercedes-køreren er lige ved siden af ham. Hvis man ser situationen fra Red Bull-kørerens onboard-kamera, fremgår det, at Verstappen først drejer ind mod skæringspunktet for så at stoppe med at dreje, da han ser Hamilton i spejlet. Derefter vælger han at dreje igen og satser dermed på, at verdensmesteren trækker sig. Men, som nævnt tidligere, valgte Mercedes-køreren denne gang at holde sin position.
Siden sæsonstarten har det ligget i luften, at uheldet måtte komme. Ingen af de to kamphaner ville trække sig, hvilket ville være det samme som at opgive mesterskabet. Uheldet var derfor uundgåeligt.
Englands Grand Prix 2021. Lewis Hamilton på pole position til sprintløbet
Copyright Mercedes AMG
Onboard- og helikopteroptagelser viser altså tydeligt, at Verstappen havde ‘racing-line’, og efter min mening burde Hamilton derfor have lettet lidt på gassen, så han kunne tage den mere snævre linje ind i banen, som videoerne viser, at Red Bull-køreren efterlod til ham.
I min optik var det derfor 100% Hamiltons skyld, så straffen er i orden.
Man skal dig stadig huske at sætte sig i verdensmesterens sted. For havde han ikke valgt at holde på, i håb om at de begge ville komme igennem, ville han have tabt både fighten, selve løbet og dermed kommet endnu længere bagud i mesterskabskampen.
Jeg er overbevist om, at Hamilton ikke havde til hensigt at køre Verstappen af, men at han (lidt for naivt) forventede, at Red Bull-køreren ville trække sig. Verstappen var sig fuldt ud bevidst om sin sårbarhed på indersiden men følte sig overbevist om, at Hamilton ville lette på gassen, så de begge kunne komme gennem svinget og at han således ville få en bedre udgang og dermed den afstand ned til Mercedesen, som han ikke var lykkedes med i de første sving.
Bundlinjen er, at hændelsen var et resultat af en hård kamp mellem de bedste kørere i de bedste biler i et tæt mesterskab. Uheldet kunne have været udgået, men i denne sæson bliver der kæmpet benhårdt blandt de forreste. Det er hjul mod hjul, og nogle gange ender det med et brag, men når alt kommer til alt, er det disse benhårde kampe, vi vil se, og som vi alle har savnet.
Christian Horner og Toto Wolff. Fronterne er trukket skarpt op mellem de to
Copyright Red Bull Contentpool
Hvis hårde kampe skal ende med hylen, skrigen og F1-politisk skandale, har Formel 1 fuldstændigt mistet sin værdi. Så hellere sætte sig på en campingstol ved Køge Bugt-motorvejen, som snart er mindre reguleret end Formel 1.
I betragtning af ulykkens voldsomhed var straffen på 10 sekunder i orden. Ikke mindst når man ser på de konsekvenser det havde for Red Bull, som mistede en mulig sejr efter kun ni sving.
I kølvandet på den dramatiske hændelse har både kørerne, Red Bull og Mercedes luftet sine holdninger på mere eller mindre elegant facon. Dertil kommer de sædvanlige tastaturkrigere, som på de sociale medier har vist sig fra sine værst tænkelige sider ved at trække racismekortet og andre svinere.
Den del af historien vil vi bruge spalteplads på i en anden artikel.
Hvad er din mening om begivenhederne under første omgang på Silverstone? Skriv dem gerne herunder eller på
vores Facebook-side.