Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/5 2021 klokken 16:05
Spaniens Grand Prix er et at de løb, der som regel byder på få overraskelser. Alle kender banen rigtigt godt og der er relativt få muligheder for at overhale på.
Hamilton startede løbet fra pole, hans poleposition nummer 100. Men med den primære titeludfordre Max verstappen på P2, var der intet der var givet inden første sving.
Klokken 15.00 blev feltet sendt ud på formationsomgangen, på den markant køligere bane, end det de havde arbejdet med i de foregående dage.
Da de røde lys blev slukket, var det Verstappen der fik den bedste start og fik presset Hamilton ud i sving 1.
Leclerc formåede at smutte forbi Bottas, op på P3 og både Ricciardo og Perez rykkede 2 placeringer op. Ocon og Sainz tabte derimod 2 pladser.
Bagerst i feltet fik Mick Schumacher en start der minder meget om Kevin Magnussens starter i 2020. Op forbi både Tsunada og Russell.
Verstappen og Hamilton fik hurtigt lagt stor afstand til de øvrige. Ingen tvivl om at Leclerc virkede som en prop.
Hos Aston Martin, var det længe Stroll der var forrest af de to, men det var tydeligt at Vettel var den hurtigste af de to.
Tsunoda uheldig
På omgang nummer 8, stod Tsunoda af i sving 12, med det han meldte tilbage som en motorfejl. det udløste Safety Car, hvilket så igen betød at der kom samling på feltet.
Alfa Romeo brugte perioden under Safety Car til et fuldstendigt kikset stop, hvor de ikke havde de rigtige hjul klar til Giovinazzi.
Williams ventede en omgang yderligere og tog en nærmest perfekt dobbelt skifte af deres to biler.
På omgang 11 blev løbet givet frit og Verstappen slog straks et hul.
Stroll smuttede forbi Alonso og sendte ham ud af top 10.
Mens Tsunada sendte sin AlphaTauri ud af løbet med en defekt motor, måtte Gasly tage en straf for at holde for langt fremme i startbåsen.
Inden DRS blev tilladt igen efter genstarten, havde Verstappen lavet et hul ned til Hamilton på mere end et sekund.
Første pitstop-runde
Ca en 1/3 del inde i løbet, valgte de fleste af dem der var startet på soft dækkene, at tage deres stop. Verstappen og Hamilton i front blev dog ude lidt længere.
Hamilton havde på dette tidspunkt, lukket hullet til Verstappen, hvilket fik Red Bull til at kalde Verstappen ind. Han kom ud lige efter Perez, der ikke havde taget sit stop endnu.
Det betød at der var Hammertime og hurtige tider fra briten. Verstappen var dog hurtigt forbi Perez og 1 sekund hurtigere end Hamilton, allerede på hans ud omgang.
På omgang 28 tager Hamilton sit stop, det samme gør Leclerc, der ellers lå til at overtage føringen.
Hamilton kom ud, hele 6 sekunder efter Verstappen. Samtidig meldte Alonso om, at han muligvis har problemer med motoren i Alpine raceren.
Hamilton hentede dog hurtigt en del ind på Verstappen. Han satte samtidig hurtigste omgangstid.
33 omgange inde i det 66 omgange løb, fik Hamilton fat i Verstappen igen. Ingen tvivl om at Mercedesen på dette tidspunkt, var markant hurtigere end Red Bull raceren.
Mercedes byder ind med 2-stopper
På omgang 43 valgte Mercedes overraskende, at give Hamilton friske medium dæk på. Red Bull valgte at holde Verstappen ude. Efter stoppet var der mere end 23 sekunder op til Verstappen.
Bottas kom efter Hamiltons stop op på P2, men han tabte konstant tid til Red Bull køreren. Men Hamilton havde fart på.
På omgang 47 lykkedes det endelig for Perez at komme forbi Ricciardo og dermed op på P5. Kort efter pitter både Ricciardo og Sainz.
Med 18 omgange til mål, melder Verstappen ind til pitten, at han tvivler på at hans dæk kan holde hele vejen til mål.
Flere af de bagved liggende hold pittede igen, hvilket kunne tyde på at medium dækket, ikke var så stærkt som man forventede.
Med 13 omgange til mål, kommer Hamilton forbi Bottas og op på P2, med 11 sekunder op til hollænderen, der virkelig begynte at have problemer med sine dæk.
Bottas stoppede for sit andet stop, kort efter, men fik brugte medium dæk på, da han ikke havde flere friske dæk tilbage.
Hamiltons afgørende træk
Med 7 omgange til mål, rykker Hamilton forbi Verstappen, der ikke havde noget forsvar overfor den hurtige brite.
Red Bull kaldte straks Verstappen i pit.
De friske dæk giver Verstappen hurtigste omgangstid.
Hamilton ender med at vinde løbet, med en margin på over 16 sekunder ned til Verstappen, der sikrede sig et ekstra point for hurtigste omgang.
Perfekt strategi af Mercedes, der fik Bottas ind på P3.
Leclerc sikrede endnu mere oprejsning, da de fik Leclerc ind på 4. pladsen, som Perez ikke var i nærheden af at kunne gøre noget ved.
Om 14 dage har Verstappen og Red Bull en ny chance i Monacos gader.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)