Christian Bakkerud er en kører vi kun sjældent har kunnet læse om på de danske tv-stationers tekst-tv eller kunne følge i de danske aviser. Derfor er Christian Bakkerud lidt af et uskrevet blad på samme måde, som da Ronnie Bremer debuterede i ChampCar i 2005. Vi kigger derfor lidt nærmere på den danske kører, der p.t. er den dansker, der er tættest på Formel 1.
Den unge Christian Bakkerud er med 22 år stadig en ung kører, som har mange år foran sig indenfor den internationale motorsport. Christian blev født den 3. november 1984, og han begyndte som man skal i alle solstrålehistorier indenfor motorsport i gokart klassen. Først i udlejningsgokarts, men siden som fuldbyrdet gokartkører under DASU.
Gokarten bød på mange sejre, og Christian vandt blandt andet pre-finalen i Ayrton Senna Memorial Cup i 2001, der blev afviklet på gokartbanen beliggende indenfor den japanske Twin Ring Motegi i Japan.
Christian Bakkerud ved en Arden GP2 test på Paul Ricard
Som Tom Kristensen startede den internationale Formel karriere i Tyskland. Dog ikke i den tyske F3 serie, men i Formula BMW klassen, hvor Christian deltog i Rookie klassen for nye kørere. Han kørte for Team Rosberg og sluttede 2’er i klassen. 2003 fortsatte Christian for Team Rosberg, men året var et rent smid-væk år, da Christian både døjede med en skade og eksaminationer i Danmark.
I 2004 rykkede Christian teltpælene op og flyttede til England for at deltage i den britiske Formula BMW serie. Det blev til en andenplads og to 3. pladser og det var nok til at Carlin Motorsport valgte at forfremme den unge dansker til holdets britiske F3 hold.
Det blev dog ikke til nogle sejre i 2005, hvor Christian Bakkerud sluttede på plads 7 i mesterskabet. Det var dog godt nok til at få forlænget kontrakten, og Christian tørnede i 2006 ud mod kørere som Bruno Senna, Mike Conway og Oliver Jarvis. Alle kørere som i 2007 fortsætter i GP2 serien.
Christian Bakkerud ved en Arden GP2 test på Paul Ricard
Christans 2006 år virkede ikke videre godt. Diverse påkørsler af og på andre biler satte en sort skygge over Christians første halve år. Tiltroen til den unge dansker faldt, men så kom F3 feltet til Mugello i Italien. Det blev til en flot sejr i Mugello og siden fik Christian vendt skuden og kørte flere podieplaceringer hjem i de sidste to runder.
Det var godt nok til, at først iSport teamet i GP2 og siden Arden valgte at teste danskeren i deres biler. iSport har i 2006 kørt med Timo Glock, der gjorde det ganske godt for holdet, og Arden vandt flere løb i 2005 med Heikki Kovalainen bag rattet.
Siden blev det til GP2 test for SuperNova, det samme hold som Juan Pablo Montoya vandt det internationale F3000 mesterskab hos i 1998. Christian var meget glad for SuperNova testen, men de to sæder er besat til anden sæde. Det ene til den regerende britiske F3 mester Mike Conway.
Samtidig med disse GP2 tests barsler Carlin Motorsport med at rykke op i GP2 serien. De indgår i et officielt samarbejde med David Price Racing og de lader Christian Bakkerud teste for GP2 teamet ved siden af Erneste Viso, der har kørt to år i GP2 serien, og testede for Midland/Spyker Racing i Brasiliens Grand Prix.
Christian Bakkerud ved en Arden GP2 test på Paul Ricard
Christian imponerede David Price Racing, og i går blev den endelige underskrift sat på en 1-årig kontrakt med DPR. Carlin Motorsport har siden DPR testen trukket sig fra samarbejdet, så teamet igen vil koncentrere sig om den britiske F3 serie. Denne gang med Mercedes HVA motorer i stedet for Mugen-Honda.
Nogle af Christians sponsorer er Nordea Luxembourg, det danske mandeblad Euroman og Ferrosan, der har hovedsæde i København. DASU har støttet op omkring Christian i mange år, og forhåbentlig er Christian køreren, der kan vende de tidligere resultater hos DPR til det bedre.
Her på BilMagasinet Formel 1 krydser vi fingre og vi glæder os til at følge Christian enten på banen eller på tv-skærmen.