Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/3 2021 klokken 13:03
Alle kikker på Mercedes. Er de så langt efter som det så ud til under vintertesten, eller var de så overlegne, at de nærmest valgte at springe testen over?
Den første frie træning i år, viste umiddelbart, at Mercedes ikke er så langt efter som de viste under vintertesten.
En halv time inde i træningen, så det faktisk ud til at Mercedes igen var de bedste.
Her var Hamilton hurtigste mand, lige foran Verstappen i Red Bull, der kun var 2 tiendedele sekund langsommere.
Bottas satte sin Mercedes ind på P3, lige foran Perez i den anden Red Bull.
Charles Leclerc i Ferrari, viste at de var tilbage blandt de bedste, da han halvejs i træningen, var oppe som nummer 5, lige foran endnu en overraskelse, da Gasly i AlphaTauri havde sat sin bil helt derop og det var foran Lando Norris i McLaren, som der er store forventninger til.
Japanske Tsunoda i AlphaTauri, placerede sig lige foran Sainz i Ferrari og Vettel i Aston Martin.
I bunden fandt vi Alonso bagerst med Ocon lige foran sig, altså begge Alpine bilerne. Så her er der nok en del at arbejde med.
Hvis man ser bort fra tiderne, ser Mercedes meget urolig ud på banen. Især bagenden virker meget løs, hvilket også sender dem meget bredt ud af svingene, flere gange.
Red Bull ser modsat meget stabile ud, når de kører rundt, hvilket får tankerne hen på, at de ikke viser hvad de kan.
Som Red Bull, ser McLaren meget stabil ud og da der var kørt 35 minutter, rykkede de også op som de hurtigste, da Lando Norris satte ny hurtigste tid, der var mere end 3 tiendedele hurtigere end Hamiltons hurtigste tid, der var sat under et minut tidligere.
Omkring samme tid, fik Alonso mere skub i sin Alpine racer og rykkede op på P10, kun for kort efter at blive sat tilbage til P11, da Vettel rykkede op på P7 med Aston Martin raceren.
Med 15 minutter igen, tog træningen endnu et drej, da Leclerc pludselig rykkede op på P2, lige efter Norris, men langt foran Hamilton på P3.
Er Ferrari tilbage?
Kort efter rykker Gasly op på P3 og sætter Hamilton ned på P4. AlphaTauri ser også meget stabile ud.
Ikke overraskende var HAAS bundholdet og ikke overraskende, var det Mazepin, der var manden i bunden, et halvt sekund langsommere end Schumacher på P19.
Alpine må dog sige at være den største skuffelse, da de roede rundt nede på P15 og P16.
Med få minutter tilbage, viste Red Bull mere af deres sande styrke, da Verstappen tog P1 med en margin på 3 tiendedele ned til hurtigste Mercedes, Bottas på P2.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)