Mercedes afprøver "high-rake"

Mercedes har indset at deres eksisterende løsning omkring den bagerste del af deres aerodynamik, ikke virker efter hensigten med de nye aerodynamiske regler, hvorfor de afprøver Red Bulls tilgang til denne del.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/3 2021 klokken 11:03

Adrian Newey er manden bag Red Bulls såkaldte "high-rake" princip, hvor raceren står højere hen over bagenden, end over fronten.

Et princip Newey har holdt fast i gennem mange sæsoner, men som sidste år gav dem en del udfordringer, efter de daværende regler.

Udfordringen viste sig primært på de hurtige baner, mens de mindre og mere snævre baner, var meget mere venlige over for denne tilgang.

Med den nye aerodynamiske regler, der primært omhandler den bagerste del af gulvet og diffuseren, står High Rake princippet lige pludselig som det stærkeste udgangspunkt, til at få bagenden til at fungere, hvilket Mercedes nu har anerkendt.

Derfor så vi også, at der blev eksperimenteret med denne måde at sætte bilen op, hos Mercedes, under vintertesten.

Men som med så meget andet, er det ikke blot et spørgsmål om at justere bagvognen højere, for at opnå den fulde effekt.

Ferrari prøvede også


Det kan Ferrari skrive under på, efter at de begyndte at anvende princippet som følge af input fra Sebastian Vettel, der i sin Red Bull tid, var ekspert i at få det bedste ud af sin bil, med denne opsætning.

Mercedes har således erkendt, at de meget vel kan være på bagkant, når sæsonen starter, når de skal bruge tid på banerne på at få High Rake princippet til at fungere.

Så det kan være, at Mercedes slet ikke skjuler deres potentiale, men at de faktisk er bagud fra sæsonstarten.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari har løst problemet Ferrari-sponsor: Derfor er logoet giftgrønt »