Så blev sløret endelig løftet for 'Project 658'. I dag var dagen, hvor Ferrari præsenterede sin nye udfordrer til titlen om verdensmesterskabet i Formel 1.
Som det fremgår af billederne, var præsentationen ikke præget af den sædvanlige festivitas, men det kommer sikkert senere, når F2007 skal køre sine første test mandag. Af billederne fremgår det iøvrigt, at Ferraris værksted er renere end de fleste folks hjem.
Den nye model hedder Ferrari F2007 og er et resultat af Ferraris bestræbelser for at møde de nye regulativer for 2007.
Konstruktionsmæssigt er bilen forstærket på begge sider af chaufføren, og fronten er desuden ligeledes styrket med brug af kompositmaterialer, for at bilen lettere kan "overleve" nærkontakter under løbet. Dette har betydet en vægtbegræsning på ca. 10 kilo.
Den nye Ferrari F2007.
Designet er markant ændret i forhold til 248 F1. Således er der tale om en revurdering af de aerodynamiske principper på bilen, hvilket bl.a. ses ved forhjulsophæng og affjedring såvel som på sidepods'ene, hvor køleåbningerne ligeledes er reviderede.
Den nye Ferrari F2007.
Gearkassen er stadig langsgående, men er nu monteret med et nyudviklet 'quick shift' gearskifte. Bilen har 7 gear plus bakgear.
Baghjulsophænget er indtil videre identisk med det fra 248 F1. Der vil først blive udviklet yderligere på denne del af bilen, når man har høstet flere erfaringer med de nye dæktyper, som tages i brug i den nye sæson.
Den nye Ferrari F2007.
For- og bagpartiets aerodymaniske dele forventes derimod at blive ændret radikalt inden sæsonstarten. Sidespejlene forventes uændrede i forhold til sidste sæson, og det samme er tilfældet for udstødningssystemet.
I henhold til motorregulativet for 2007, der blev vedtaget i oktober sidste år, er den generelle struktur for motoren i det store og hele uændret i forhod til tidligere.
Den nye Ferrari F2007.
Indenfor disse rammer er der dog blevet ændret på bl.a. forbrændings- og udstødningskamrene, hvorved der er presset et bedre moment ud af motoren.
Endvidere er der ændret på stempler og stempelpinde, for at optimere holdbarheden ved grænsen på 19.000 o/m. Endelig er der ændret på olie- og kølesystemet.
F2007 rammer asfalten for første gang, i hvert fald officielt, i morgen mandag på banen i Fiorano, og vi bringer selvfølgelig et fyldigt referat fra begivenheden.
Specifikationer:
CHASSIS |
Struktur |
Carbon-fibre og honeycomb komposite struktur
|
Gearkasse |
Ferraris egen langsgående
|
Gearskift |
Semiautomatisk sekventiel, elektronisk gearkasse m. 'quick shift'
|
Gear |
7 + bak
|
Bremser |
Ventilerede carbon-fiber skivebremser
|
Ophæng |
Uafhængigt hjulophæng
|
Længde |
4545 mm
|
Bredde |
1796 mm
|
Højde |
959 mm
|
Akselafstand |
3135 mm
|
Hjulafstand, for |
1470 mm
|
Hjulafstand, bag |
1405 mm
|
Vægt inkl. kølevand, smøremidler og kører |
600 kg
|
Fælgstørrelse (for og bag) |
13" |
Motor |
Type |
056
|
Cylindre |
8
|
Cylinderblok i støbt aluminium |
V 90°
|
Ventiler |
32
|
Slagvolumen |
2398 cm3
|
Boring |
98 mm
|
Vægt |
> 95 kg
|
Indsprøjtning |
Magneti Marelli digital elektronisk indsprøjtning
|
Tænding |
Magneti Marelli statisk elektronisk tænding
|
Benzin |
Shell V-Power ULG 62
|
Olie |
Shell SL-0977 |
Tjek i øvrigt vores faste side med kommende hold, piloter og launch-datoer
her.