Med offentliggørelsen af at Red Bull overtager Hondas motorprogram i Formel 1 er der stadig mulighed for et reelt alternativ til motorenheder fra Mercedes, Ferrari og Renault.
Efter McLarens skifte til Mercedes fra og med 2021 har Renault p.t. ikke længere kundeteams i bogen, hvorimod Ferrari leverer til søsterteamet Alfa Romeo samt Haas F1 og Mercedes yderligere til Williams og det nye Aston Martin.
Red Bulls hovedprioritet er naturligt nok at levere til sig selv og søsterteamet AlphaTauri, men den kommende fastfrysning af motorregulativet fra og med 2022 åbner også mulighed for at levere motorenheder til andre teams, hvis efterspørgslen skulle komme.
"Ved at påtage sig en motorproducents forpligtelser er du også bundet af dine forpligtelser til at levere, så det ville ikke være anderledes end for nogen anden producent,” er Red Bulls teamchef, Christian Horner, citeret af
RacingNews365 for at udtale.
Honda er også i paddocken
Copyright Bil Magasinet BMF1
Men det bliver ikke lige med det første, understreger Horner, som tilføjer, at teamets plan er at gøre tingene enkle.
”Hvad angår navnet, er der ingen diskussion. Det bliver en Red Bull-motor,” sagde han.
”Mercedes er en Mercedes. Det vil være en integreret del af bilen, så dette bliver bare en Red Bull.”
Teamchefen tilføjede, at trods meddelelsen om 2022-planen og derefter, vil intet ændre sig i år med hensyn til Hondas engagement indtil deres planlagte exit.
"Honda fortsætter med at fungere som normalt i år," sagde Horner.
”De vil forblive engagerede i sporten indtil 31. december (2021, red.) i hvilket tidsrum de naturligvis vil arbejde med vores brændstofpartner Exxon Mobil, som de i øjeblikket udvikler E10-brændstoffet. Det er er den største reguleringsændring til næste år.”
"Så det er ‘business as usual’ i 2021,“ lød det fra Red Bull-chefen.