Undertegnede var blot én blandt mange, som næsten ikke troede egne øjne og ører, da Kevin Magnussen stemplede ind på podiet i debutløbet i Melbourne, Australien, i 2014, hvor han sluttede som toer for McLaren. Som den næstyngste nogensinde.
Der var med andre ord lagt op til en forrygende Formel 1-karriere, men realiteterne i motorsportgens ypperste klasse er uforudsigelige og ikke mindst ubarmhjertige - i hvert fald set med danske briller. Således dumpede McLaren den dengang 21-årige kører efter sæsonen for at erstatte ham af den dobbelte verdensmester, Fernando Alonso.
Podiet i Australien blev dermed Magnussens eneste i Formel 1, men alligevel føler danskeren, at han siden da er blevet en betydelig bedre kører.
”Hvis jeg gennemgår alle løb fra dengang, er der så mange ting, jeg kunne have gjort bedre,” indrømmer Magnussen i et interview med engelske
The Race.
”Selv i dag kan jeg se tilbage og finde mange ting, som jeg kunne have gjort bedre (i løbsweekender, red.) i mit første år.”
Kevin Magnussen i McLaren. Brasilien 2014
Copyright McLaren Media
“Hvis jeg tænker på det faktum, at jeg fik en andenplads i mit allerførste F1-løb, så var den kører, jeg var dengang, sammenlignet med den kører jeg er nu, så meget bedre i dag.”
"Og jeg kan faktisk ikke fatte, at jeg kom på podiet dengang og ikke er kommet tilbage siden, for siden da har jeg kørt mange løb, der var 100 gange bedre end det løb (i Melbourne, red.).”
Efter sparket fra McLaren blev det til et år uden for Formel 1, hvorefter Magnussen fik et af F1s sjældne comeback, da han kom til Renault i 2016. Her blev til en samlet 16-plads for danskeren i det store franske team, der have overtaget resterne af et konkursramt Lotus-team i Enstone. Og ikke alt fungerede, som det skulle.
Året efter kom danskeren til Haas F1, hvor det har været tydeligt, at han fungerer bedst i et mindre teams mere afslappede omgivelser.
”I de fire år jeg har haft med Haas, har jeg fundet mine fødder i Formel 1,” siger Magnussen, som indrømmer, at det bestemt ikke er problemfrit at skifte team.
”Før det var det altid meget tumultarisk, når man hvert år skiftede hold. I 2015 havde jeg et år væk og kom derefter tilbage til Renault efter ikke at have kørt en racerbil i næsten et helt år. Det var lidt svært virkelig at komme helt ind i det igen.
Kevin Magnussen i Renault.
Copyright Renault Sport
"Jeg har gennemgået en enorm personlig udvikling gennem årene med Haas og forbedret mig som kører med al den erfaring, jeg har fået.”
Det synspunkt deles af Haas’ teamchef, Günther Steiner, som trods Kevins egen afvisning, fastholder, at den unge kører slæbte på et mentalt vraggods fra sin far, Jan Magnussen, som fik en alt for kort karriere i Formel 1 for det daværende Stewart Ford.
“Kevin kom til os efter en svær tid… og det (farens tid hos Stewart, red.) må have påvirket ham, da han var yngre,” mener Steiner, der også føler, at Kevin var en smule skadet af det.
“Vi skulle bare have ham til at føle sig godt tilpas, som en fast del af teamet, og få det bedste ud af ham.”
“Og det fik vi. Som menneske. Det mener jeg. Tidligere var han hurtigt ude på kanten, men han er faldet meget mere til ro nu og er meget mere moden,” lød det fra Steiner.
Magnussen og Steiner i snak i Monacos paddock 2018
Copyright Bil Magasinet BMF1
Haas’ chefingeniør, Aoyo Komatsu, er enig i, at Magnussens mentale udvikling har indvirket på Magnussens adfærd i Haas. Hvilket igen har været afgørende for danskerens udvikling som kører.
”Det var godt for ham at få stabilitet,” fortæller Komatsu.
”Det lå altid i hans baghoved ‘hvad vil der ske næste år?’. Men vi underskrev naturligvis en flerårig kontrakt med ham, og det gav ham tilliden tilbage.”
”Mellem det første og andet år så jeg en stor forskel i, hvordan han vænnede sig til teamet,” fortsætter chefingeniøren.
“Selvfølgelig lærte vi ham også at kende, og han blev virkelig fortrolig med, og forstod, hvordan de mennesker, han arbejder med, fungerer.”
”Derfra er han bare blevet meget bedre sammen med de mennesker, han arbejder med i teamet. Samtidig kom mere ærlighed, og han blev mere komfortabel med at erkende sine egne begrænsninger.”
"For eksempel er han ganske ofte ikke hurtigere end Romain om fredagen," siger Komatsu.
Vintertest 2. Aoyo Komatsu (tv) med Günther Steiner i Haas-garagen
Copyright Haas F1
”Ofte starter han lidt langsommere end Romain, men det gode ved Kevin er, at han er overbevist om, at han kommer. Så han går ikke i panik,” siger Komatsu, som derefter giver sit bud på årsagen.
”Han gennemgår dataene, og derefter studerer han alene de andres kørsel, videoer, GPS, alle de data, han har til rådighed.”
”Og så lørdag står han ikke længere fast på, hvad han sagde fredag.”
”Hvis han føler, at han tog fejl i det, han sagde tilbage i FP1 eller FP2, vil han sige ‘faktisk var det, jeg sagde eller følte, ikke rigtigt. Jeg er nødt til at gøre noget andet for at køre hurtigere’”.
”Han er meget åben over for det, og så gør han det rigtigt i FP3, og hvis ikke i FP3, så i kvalifikationen.”
”Den slags læring så jeg mere og mere i år i forhold til sidste år,” lyder det fra Komatsu.
Selv erkender Magnussen, at alder og erfaring har spillet en stor rolle for hans seneste år i det omrejsende F1-cirkus, hvor de to seneste sæsoner i den notorisk langsomme og underudviklede Haas-racer har gjort opgaven til en “mission impossible” for den hurtige danske starter. Således blev det til en skuffende 16-plads i 2019 og endnu mere skuffende 20-plads i 2020, hvor den langsomme Ferrari-motor ikke gjorde opgaven lettere for hverken team eller kørere.
Bahrains Grand Prix 2020. Kevin Magnussen i forgæves kamp med Kimi Raikkonen
Copyright Haas F1
Alligevel mener den 28-årige dansker, at han er kommet ud af skuffelserne som en mere komplet kører end nogensinde.
"Der er mange ting, som spiller ind for at blive en mere komplet kører," siger Magnussen.
”Jeg tror, at dit beslutningsgrundlag bare bliver bedre og bedre dag for hver dag, hvert år. Uanset om det er beslutninger om hvilken retning man skal gå med opsætningen af bilen, din køreteknik under forskellige forhold eller på forskellige baner, forskellige typer sving eller beslutninger om strategi.”
”Alle beslutninger, du tager, bliver mere præcise, jo mere erfaring du får. Og jeg tror, at hvis du analyserer ting, tænker på hvert skridt, du tager bagefter, så er der altid noget, du kan lære af.”
“De oplevelser ryger om i rygsækken, så næste gang du skal tage en beslutning, der ligner noget, du har prøvet før, vil du være mere præcis. Du føler dig også mere selvsikker hvert år. Du føler dig mere afslappet over tingene, og du bliver ikke så presset og nervøs i forskellige situationer. Du føler dig mere tilpas og mere tilfreds med det, du gør.”
Kevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstares efter en safetycar-periode
Copyright Haas F1
Af samme årsag ærgrer det Magnussen, at Formel 1 nu er fortid. I hvert fald indtil videre.
”Jeg føler, at jeg har meget mere at give i F1. Jeg bliver en stadig bedre kører, og i de sidste år med Haas er jeg især vokset meget,” lyder det fra den nu tidligere Haas-kører.
”Med Romain har vi været i stand til at presse hinanden, og jeg har også lært enormt meget af ham. Jeg føler på en eller anden måde, at jeg er klar til at tage det næste skridt - samtidig med at jeg altså nu befinder mig på sidelinjen.”
“Men vi får se,” lyder det optimistisk fra Magnussen.
På de sociale medier, ikke mindst på BMF1s webside og Facebook-side, har mange danske fans debateret, hvorvidt Kevin ville være blandt de bedste i en bedre bil. Det spørgsmål har hovedpersonen selv et bud på.
"Hvis jeg sad i en Mercedes, tror jeg bestemt, at jeg ville være i stand til at vinde løb," siger han.
Samtidig afslører Magnussen, at han reelt har to modsatrettede opfattelser af sin egen F1-karriere. Synspunkterne “jeg kunne have gjort det bedre”, og “jeg gjorde mit bedste”.
”Den lille dreng, jeg har i baghovedet, der voksede op med en meget selvsikker tro på sig selv, tror stadig på, at jeg kunne vinde verdensmesterskabet, hvis jeg var i en vindende bil. Hvis jeg var i en Mercedes,” mener han.
”Men det er ikke sket. Og mange ting har spillet ind i, at der ikke sker. Af og til kunne jeg sikkert have gjort det bedre. Der er mange ting, men jeg føler virkelig, at jeg gjorde det bedste, jeg kunne, med hvad jeg havde.”
Kevin Magnussen på vej til IMSA og USA.
Copyright Haas F1
Og hvad med drømmen om at blive verdensmester i Formel 1?
“Når man, som lille dreng, vokser op med målet om at blive verdensmester, vel vidende at din familie ikke kan støtte dig så meget, i hvert fald ikke økonomisk, så er det et meget stort mål at sætte sig.”
”Og jeg fik nogle år i Formel 1. Hvis man ser på det i den sammenhæng, kom jeg meget længere, end jeg sandsynligvis skulle have været.”
”Du vil altid have mere. Jeg forlader Formel 1, og jeg vil være lidt ked af, at jeg ikke opnåede mere.
"Men alligevel, hvis du vender det rundt og ser på, hvad det virkelig er: Jeg kom meget langt, og jeg kom til et sted, som meget få mennesker opnår i deres liv,” slutter Kevin Magnussen.
I 2021 går turen til USA, hvor der venter et sæde hos det succesrige Chip Ganassi Racing i IMSA-serien.
Så hvem ved? Måske venter der både podier og sejre for danske Kevin Magnussen i det nye år.