53G ramte Grosjeans racer

I arbejdet på at forstå hvorfor og hvordan HAAS raceren blev revet over i to dele ved Grosjeans uheld i Barhain, er det kommet frem, at bilen ramte barrieren med 53G.

Ross Brawn . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/11 2020 klokken 15:11

Der var vilde kræfter på spil, da Romai Grosjean ramte barrieren i Bahrain.

De ellers så kraftige stål-barrierer blev brudt, da HAAS-raceren ramte dem som en dåseåbner.

221 km/t og 53G kunne FIA efter ulykken læse ud fra deres data, hvilket man ikke kan forvente, at noget kan holde til.

Ross Brawn, der er teknisk ansvarlig hos FIA, var ellers meget forundret over, at brændstoftanken kunne blive åbnet, som den gjorde, og ikke mindst lige så forundret over, at bilen blev revet over, som den gjorde.

"Da jeg så data efterfølgende, gav det bedre mening. Sådanne kræfter kan man ikke gardere sig mod," kom det fra Brawn efter løbet.

Men han understreger, at FIA insisterer på at lære noget af uheldet og at man skal se på, hvordan noget lignende kan undgås i fremtiden.

"Vi bliver nødt til at se ind i, hvordan det var muligt for bilen at bryde gennem barrieren, hvorfor den blev revet over og hvordan det kunne lade sig gøre, at punktere tanken, der ellers er så sikker," tilføjede han.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ilott kører ikke F1 i 2021 Breaking: Hamilton testet positiv for covid-19 »